Hej!
Tänkte isolera garaget till våren o har lite funderingar angående taket.. Taket är ett papptak, och under pappen är de råspont. När jag fyller isolering mellan takstolarna inifrån så antar jag att de ska vara en luftspalt mellan isoleringen och råsponten? Men är fundersam över bara att de finns juh inte någon takfot på garaget (taket ser nästan platt ut) så luft kan komma in o ventilera.
Ska jag sätta något galler på vardera sida för att de ska ventilera? Alltså undertaket mellan isoleringen och råsponten.. hoppas ni förstår :)
Kan tilläggas att de kommer att läggas ny takpapp ovanpå papptaket o sen läkt+plåt.
tacksam för svar
 
Om du ändå skall byta taket, lägg cellplast under den nya takbeläggningen! Då har du fuktsäkrat luftspalten och slipper fukt, mögel och annat baggel.

Läs på om klimatvindar/varmvindar.
 
okej de låter smart.
Alltså jag lägger cellplasten på pappen, sedan skruvar dit läkt, sen plåt?
Sedan isolerar inifrån mot råsponten med eller utan luftspalt?
 
kom på att pappen är väl tät, kan jag juh inte isolera inifrån. Alltså måste pappen bort om jag ska isolera med cellplast? Sen ett tätskikt som inte är ångtätt?

får se hur jag, jobbigt o slita bort pappen. förresten, hur många graders lutnig ska ett tak ha om man vill lägga korrigerad plåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.