Har funderat på att riva ner den nuvarnade våtväven i ett badrum, jag har dock aldrig renoverat ett badrum men dock andra torrutrymmen.

Badrummet är inte i det bästa skicket. Där det är våtast så finns det kakel så som jag tänkt låta vara alt. låta en fackman byta. Men området på sidorna består av en ful våtväv. Handfat och toalett ska bytas men det får såklart en fackman sköta.

Om man ska riva denna väv hur går man till väga?
Är det bara att riva den som man gör med vanliga tapeter?

MÅSTE man sätta upp ny väv, eller går det att måla med färg för våtutrymmen?
Det jag läst mig till så ser det ut som om väv är ett måste?

Det som jag helst vill veta är hur man river ner våtväv helt enkelt. Har aldrig rivit våtväv, sitter detta hårdare än tapeter tex.? Måste man göra det på något speciellt sätt, speciella verktyg osv...

Tacksam för råd.
 
Kan vara lite problematiskt att ta bort väv som målats.
Enklast är nog att bredspackla med våtrumsspackel för att sen antingen måla direkt eller sätta upp en väv som du trivs med.
 
tobbe72 skrev:
Kan vara lite problematiskt att ta bort väv som målats.
Enklast är nog att bredspackla med våtrumsspackel för att sen antingen måla direkt eller sätta upp en väv som du trivs med.
Jo jag såg det väven sitter som sten :wow:

Men bredspckla låter ju nte heltokigt och sen målarfärg direkt på det. Då får man släta väggar och inte vävens mönster...

Väven har sina skavanker men dessa kan man ju försöka "jämna" till.

Antar att Easy Cover inte funkar i våtrum om väv finns under?

Hur ska man ta han om vävens skavanker? På ett ställe har det blivit en reva och där har väven lossnat lite. Det är precis när det är som mest blött...kan man riva bort detta dvs så mycket det går och sätta på ny väv dvs. bara där revan låg, så inte väggen är helt bar för vätan?
 
Hur gamalt är badrummet? Kanske läge att göra en ordentlig renovering om du ändå skall in och rota i det. Vet inte hur lite renovering man får göra, innan man måste uppfylla kraven i BBV, men det kan ju vara värt att kontrollera, så det inte kommer och biter dig i baken vid en försäljning där besiktningsmannen säger att du inte har ett godkänt badrum.

Jag menar det kan ju vara okej med våtrumsväv eftersom den är satt innan reglerna ändrades, men om du nu river ner den så måste nytt tättskikt upp, och då måste detta vara helt och inte brutet någonstans osv osv...
 
Gladh skrev:
Jag menar det kan ju vara okej med våtrumsväv eftersom den är satt innan reglerna ändrades, men om du nu river ner den så måste nytt tättskikt upp, och då måste detta vara helt och inte brutet någonstans osv osv...
Våtrumsväv är väl fortfarande okej enligt branchreglerna. Eller hur menar du?
 
Gladh skrev:
Hur gamalt är badrummet? Kanske läge att göra en ordentlig renovering om du ändå skall in och rota i det. Vet inte hur lite renovering man får göra, innan man måste uppfylla kraven i BBV, men det kan ju vara värt att kontrollera, så det inte kommer och biter dig i baken vid en försäljning där besiktningsmannen säger att du inte har ett godkänt badrum.

Jag menar det kan ju vara okej med våtrumsväv eftersom den är satt innan reglerna ändrades, men om du nu river ner den så måste nytt tättskikt upp, och då måste detta vara helt och inte brutet någonstans osv osv...
Väven sattes upp för ja vad är det...ca 15-20 år sedan och övrigt innehåll kom med huset så det är aldrig bytt och huset byggdes väl på 50-60 talet.
Tror ändå inte det kommer gå att riva ner väven då den sitter ganska bra till största delen, den har bara lossnat på ett ställe som jag nämnde tidigare. Men det går ganske att riva och slipa ner det när man väl börjar, vet inte hur svårt det kan vara? Väven hade jag gärna bytt helt...men som sagt det kanske är ett omöjligt arbete.

Någon total renovering kommer det inte att bli då den summan hade legat på 50.000, har redan kollat upp hur mycket det skulle kosta att kakla in hela rummet. Och med rotavdraget så blir det ändå en hel del...

Men om jag beslutar mig för att byta kakel och sätta in klinkers golv så får en hantverkare ta på sig det. Själva väggen borde ju inte vara så svår tycker man iaf...
 
Mitt tips: Bredspackla med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg. Målade våtrum är lika godkända som kaklade eller plastmattade och i ditt fall blir det mkt billigare. Personligen tycker jag det dessutom är snyggare, men det är ju min åsikt. Ska du byta system till kaklat så blir det en omfattande och dyr historia.
 
frhe skrev:
Våtrumsväv är väl fortfarande okej enligt branchreglerna. Eller hur menar du?
Enligt Branschreglerna så måste tätskiktet var helt, alltså du får inte bryta tätskiktet på något sätt. Och om man då bara gör halva badrummet, med ett nytt tätskikt och sedan använder våtrumstapeten som tätskikt i andra halvan så har du ju inte ett helt tätskikt, utan 2 olika!

Sedan är ju frågan om våtrumsväven fortfarande räknas som godkänt tätskikt om man skulle göra nytt idag, att det är okej i gamla badrum är ju en sak, det är ju kartonggips i zon 1 också, men du får inte bygga med det där idag.

Finns säkert någon behörig här som kan svara på om det är okej.
 
Gladh skrev:
Sedan är ju frågan om våtrumsväven fortfarande räknas som godkänt tätskikt om man skulle göra nytt idag, att det är okej i gamla badrum är ju en sak, det är ju kartonggips i zon 1 också, men du får inte bygga med det där idag.

Finns säkert någon behörig här som kan svara på om det är okej.
Våtrumsväv och våtrumsfärg regleras i målarbranschens branschregler för våtrum, MVK, och är lika godkänt som t.ex. BKRs och GVKs regler. Enligt MVK är faktiskt kartonggips fortfarande godkänd, även om man rekommenderar användande av mer fukttåliga skivor.

Vad som gäller vid renovering av våtrumsfärgsystem har jag ingen exakt koll på, men det torde framgå av reglerna:

http://www4.maleri.se/maleri/pdf/Branschstandarden våtrum.pdf
 
frhe skrev:
Våtrumsväv och våtrumsfärg regleras i målarbranschens branschregler för våtrum, MVK, och är lika godkänt som t.ex. BKRs och GVKs regler.
Ja men du får väl inte blanda mellan de olika branschreglerna, antingen väljer man och följa den ena eller den andra, lika lite som man får plocka ihop olika komponenter mellan olika tätskikt.

Så frågan kvar står om man får sätta 2 olika tätskikt i rummet, som föreslagits då TS funderade på ha kvar kaklet eller låta fackman byta ut det.
 
Jodå, man kan blanda. I MVK beskriver de hur man gör för att ansluta till plastmatta eller kakel.
 
Så trevligt, då har man lärt sig något nytt idag också :)
 
Nu har det hänt lite saker :(

Vi har konstaterat en vattenskada under plastmatten som ligger i badrummet just nu. Har haft en kille som mätt och vattenskadan är ganska så omfattande som jag förstod det, säkert även mögel som jag redan gissat på. Att det fanns en vattenskada var jag nog ganska säker på (en av orsakerna till varför jag skulle renovera badrummet), men inte att den var så stor. Spärringen (tror jag det hette) till avloppsbrunnen har släppt och släpper in vatten under golvmattan, enl. killen som var här.

Ringde hyresvärden för en fuktmätning då jag misstänkt fuktskada med tillhörande mögel (ingen idé att renovera innan om det finns en fuktskada och ev mögel). Det tråkiga är att hyresvärden har kännt till detta dvs kanske inte hur omfattande skadan varit men att den funnits.

Men nu måste badrummet torkas upp mot 6-8 veckor innan renovering. Så det blir väl så att en fackman får göra hela arbetet trots allt. Vill gärna sätta in klinkers och sen får de väl sätta upp ny väv och ev nytt kakel. Kommer säkert kosta lite extra nu när vattenskadan måste tas om hand :(

Får se vad hyresvärden + försäkringsbolaget säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.