Som rubriken lyder, kan man sätta ett VU för elradiator med stickproppsanslutning på en gästtoa? (på normal höjd, dvs någon dm över golvet)Eller måste den anslutas fast?

När det gäller t.ex. fuktspärr och liknande så räknas ju WC inte som våtutrymme (ingen golvbrunn eller dusch/bad), men hur är det med elreglerna? Har det att göra med avstånd till handfat etc?

Edit; är det kanske så att man också måste ha en radiator anpassad för våtutrymme?
 
Redigerat:
Det går bra med VU. Sitter det nära/under handfatet skulle jag välja IP44 även om reglerna inte säger nånting om det. Detsamma för radiatorn.
 
Tack för svaret, jag tittade runt lite i trådar om el i våtrum och zonindelning etc. Stämmer det att toalett, tvättmaskiner och handfat är irrelevant i frågan? Det är bara duschmunstycke och badkarskanten som spelar någon roll när IP-klassningen och VU höjd över golvet bestäms?
 
Nja, det står också lite allmänt om våta utrymmen i reglerna. IP44 krävs om det finns risk för översköjning. Men en mugg tolkas nog inte som våtare än kök, och där är det ju ok med uttag ovanför diskbänken. Får kolla reglerna mer exakt när jag kommer hem.
 
Jag har bestämt för mig att jag sett våtrumsradiatorer (IP44) med stickkontakt. Försöker komma på var...

Edit: Kan ha varit IP24C då våtrumsradiatorer verkar kunna ha denna klass med.
 
Redigerat:
Tanken var att slippa använda en våtrumsradiator då jag inte hittat någon som ser vettig ut. Adax Neo i 400w variant är liten snygg och nätt, och hade passat finfint på toaletten.
 
Är det en liten radiator kan det kanske vara ok, men annars bör inte apparater med höga och långvariga belastningar anslutas med stickpropp pga brandrisken,

Varför skall man för övrigt ha stickpropp om radiatorn är fast monterad?
 
Nej det är ju sant, den jag såg på Hornbach var just med stickpropp, men den verkar finnas i 230v för fast anslutning, men då kanske det blir en beställningsvara, annat pris etc.
 
Adax 906VPS håller IP24 om jag inte minns fel. Men den är väl inte särskilt snygg.
 
O
Borde räcka med IP21 på elementet på en toalett, men sen kommer frågan om anslutning med kontakt eller fast...
 
Adax 906VPS levereras med stickpropp.

Det är väl en smaksak om man väljer fast eller stickproppsanslutning.
 
Jag skulle klippa av stickproppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.