Hej alla snickare och byggare, jag är på jakt efter virke i lite annorlunda mått och jag skulle behöva lite hjälp! Jag letar efter planhyvlad ek, valnöt och mahogny i dimensionerna 25*250 mm eller så nära som möjligt.

Tänkte kolla om något här vet något ställe i vårt avlånga land som säljer detta, företag eller privatperson spelar ingen roll. Gärna nära Göteborg om det går men om inte så går det bra med.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH/Jimmy
 
  • Gilla
UllOll
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad du ska göra men det låter ju som att du "vill" att någon klyver ner en ekbänkskiva åt dig i rätt dimension. Att ta fram en egen dimension direkt från sågen tror jag blir både svårt och dyrt.
 
Tror inte han menar ekbänksskiva då de oftast är stavlimmade, utan homogen.
 
Precis vad jag menade, eftersom jag tror det är svårt att hitta 25x250 homogent.
Men eftersom jag inte vet vad han ska göra så kanske det är ett dåligt förslag.
 
Eftersom du bor i Västra Frölunda antar jag att du har kollat med Abi Trä? De verkar inte ha det i sitt ordinarie sortiment men de har kanske kontaktvägar för en dyr specialbeställning som denna?
 
Planyvlad ek 22mm tjock finns ju i bygghandeln dock 145mm som bredast.
Jag limmar ofta ihop två eller fler för att få bredden jag önskar.
Pusslar man bara lite med ådringen i virket blir det nästan osynligt att det är ihoplimmade.
 
Närmaste snickerifirma borde ju kunna klyva ut vilka dimensioner som helst och hyvla.
 
Ojoj, tack för alla svar ledsen dock att jag var lite otydlig vad gäller användningsområdet. Jag ska bygga ett bord och ja jag har kollat abi trä men om jag vill ha mahogny i rätt dimension måste jag köpa en kubikmeter obehandlat trä och det skulle dem ha 37200 kr för...haha ja det är lite för dyrt =). Och stavlimmat har jag fundeerat på men det sabbar ursprungsplanen och bilden i huvudet som jag redan har av bordet men det tål att funderas lite mer på. Va gäller att limma själv för att få ut önskad dimension så kanske det är den billigaste lösningen.

Tack för alla svar och om ni kommer på något mer så tveka inte.

MVH/ Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.