För att Du ska få ditt ROTavdrag beviljat måste ditt hus stått färdigt 1 januari 2009. Det fick vi till svar idag när vi talat med Skatteverket. Det var det INGEN som visste eller talade om för oss när vi ställde väldigt ingående frågor till Skatteverket och andra "insatta" INNAN vi beställde arbetet till vår övervåning i ett hus färdigställt 200904xx. Alla svar vi fick var att det var OK, att vi var berättigade till ROT-avdrag i samband med att vi inredde övervåningen. Skatteverket sa det.

Alla ni som byggt hus under 2009 och som hoppas på ROTavdrag: Berätta hur det går för er och om ni får det beviljat. Isåfall skulle jag vilja se motivationen de lämnar i brevet. Ta det direkt i denna tråd eller i privatmeddelande till mig.

/M
 
C
Paragrafen om minst fem år gammalt har varit med från början så vitt jag minns.
 
Nej det har den inte. Skatteverket visste inte vilka regler som skulle gälla för regeringens "Nya ROT-avdrag" och på dirketa frågor om övervåningsbyggande i nytt hus var svaren på alla ställen: "Ja, det är OK, fram till 1 juli 2009." Regeringen satte inga restriktioner på förslaget - dessa infördes 1 juli.

Vi frågade Skatteverkets personal på en Bomässa 2009 hur det låg till och de sa då att vi var berättigade till ROTavdrag fram tom 1 juli 2009.

Så ligger det till.
 
cheetah1 skrev:
På skatteverkets sida om ROT-avdrag:

"Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre."

Källa: [länk]
Det du länkar till är inte intressant. Det är vad som gäller nu och from 1 juli 2009. Vi fick löften om ROTavdrag på våren 2009 och agerade utifrån dessa.
 
Jag har läst och känt till 5år gamla hus sedan ROT infördes?
Och enligt skatteverkets sida, så verkar det fortfarande gälla.
Eller har du en länk till något som tyder på att det är ändrat?
 
Nej, ROT gällde från början för alla hus som var färdigställda när ROT-arbetet påbörjade (dock senast 31 dec 2008 enligt uppgifter till TS).

Sedan 1 juli 2009 måste huset ha varit färdigställt i 5 år.

Jag vet detta då jag själv nyttjade mig av ROT-avdrag på ett nytt (men färdigt) hus före 1 juli. Jag kände inte heller till den begränsning som TS nämner, trots att jag pratade med skatteverket om alla regler.
 
Ja.. Från början gällde ROT alla hus! Sen ändrade de detta 1a juli 2009. Men för att få enligt gamla regeln ska fakturan ha ett fakturadatum före 20090701 har jag för mig. Lite väl sent nu mao.
 
Precis. Från början gällde det alla hus. Nya och gamla. Fram till och med sista juni. Våra fakturor är från före sista juni 2009. Vi ska naturligtvis återansöka eftersom de inte gjort rätt mot oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.