Hej
Är det normalt att bergvärmepumpen går dygnet runt nu (mellan 5 och 10 minus ute). Mitt hus är ett enplanshus med inredd källare (111+111m2) och har en innetemp på ungefär 22grader. Min värmepump är en ctc ecoheat. Jag har slagit av elpatronen och värmen hålls fortfarande fast varmvattnet blir inte riktigt lika varmt.
 
Tja, om värmepumpen ger x kW och ditt hus förbrukar x kW så måste pumpen gå 100% av tiden. Det är tom så att de flesta pumpar bara klarar av 80-90% av effektbehovet så då går pumpen dygnet runt + någon sorts tillskottsvärme.

Pumpen mår inte dåligt av att gå dygnet runt, snarare tvärt om.

Protte (här är det - 23 och pumpen går 100% och ligger ändå lite efter.)
 
Samma sak med min, går för jämnan... Inte så mycket man kan göra åt saken en sån här extrem vinter! Och anledningen till att inte varmvattnet inte är lika varmt kan ju bero på just att du slått av elpatronen. Passa dig bara, min pump slår på tillskott 2 en gång i veckan för att värma upp vattnet extra så att det inte uppstår bakterier i tanken/systemet.
 
Hej

Jag har en Nibe och den går åxå i stort sett hela tiden nu när det är så kallt.

lånar tråden lite..
petersson79. Du skrev: Passa dig bara, min pump slår på tillskott 2 en gång i veckan för att värma upp vattnet extra så att det inte uppstår bakterier i tanken/systemet.

Har funderat lite på det "tillskott 2 för bakteriernas skull". Hur vet jag om min pump gör så? något du ställt in själv? Vad har du för pump?

Mvh pelle
 
1977 skrev:
Hej

Jag har en Nibe och den går åxå i stort sett hela tiden nu när det är så kallt.

lånar tråden lite..
petersson79. Du skrev: Passa dig bara, min pump slår på tillskott 2 en gång i veckan för att värma upp vattnet extra så att det inte uppstår bakterier i tanken/systemet.

Har funderat lite på det "tillskott 2 för bakteriernas skull". Hur vet jag om min pump gör så? något du ställt in själv? Vad har du för pump?

Mvh pelle
I Nibe världen kallas det periodisk höjning. Tror standardinställningen är 14 dagar.
 
Ja, det är normalt att en bergvärme pump går dygnet runt när det är mycket kallt ute. De dimensioneras så. Är det extra kallt så hjälper elkassetten till (speciellt om man tar ut varmvatten), också normalt. I praktiken så kommer detta variera från hus till hus. Hos mig tror jag det är när ute tempen sjunker under -15, som pumpen går dygnet runt. Oftast blir det varmare på dagen, så den får vila lite.

Såg nu att du slagit av elpatronen, varför?
Den sitter inte där för skojs skull, den har en funktion att fylla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.