Hej på er.

Vi håller på att ta in ett antal offerter från byggare inför en ombyggnad av vår villa, och det är en del frågor jag har som jag hoppas få hjälp med. Dels för att förstå vad som menas, dels för att det blir enklare att jämföra offerterna:


  1. Vad betyder "Entrepenören övertar arbetarmiljö/skyddet under entrepenadtiden"?
  2. Användande av Hantverksformulär 09 känns tryggt, men är det andra handlingar jag bör kontrollera?
  3. Betalningsvillkor 10 dagar netto faktureras var 14 dag, är det rimligt? I min branch (motsvarande bygg, men annat hantverk) är 30-60 dagar betalningsvillkor från sista i varje månad normalt.
  4. Material samt underentrepenörer debiteras beställaren grundnetto +18%? Ska jag betala 18% extra på material som han köper in + eventuella extrafirmor som tas in? Känns inte rimligt?
Tacksam för uträtning av dessa frågetecken

//S
 
Jag skulle säga tack men nej tack om firman ska ha 18% i påslag på materialet. Va tror dom, att dom säljer byggmaterial? Dom ska snickra...

För ett litet jobb skulle jag acceptera 10% om jag för övrigt ansåg snickaren seriös och duktig men på ett större jobb, aldrig.
 
Redigerat av moderator:
Ett påslag om 15% är vanligt, det ska täcka de administrativa kostnaderna för den som köper in, eventuella lagring och hanteringskostnader tex.

Lite längre betalningsvillkor känns önksvärt. Du ska kanske skicka fakturorna till banken innan du får ut pengar så då behöver man säkert några extra dagar.
 
Beror på om påslaget är på hantverkarens rabatterade pris eller ordinarie ut till kund pris. Är det med hans rabatt så låter det väl inte orimligt. 10-15% påslag på underentreprenörer är inget ovanligt.
 
10 dagar netto brukar vara standard för privatkunder!
 
Skulle ALDRIG acceptera 15-18% påslag på materialet.
Om det gäller löpande avhämtning av material skulle jag kunna acceptera 10%, däremot inte på dom större posterna så som fönster, dörrar, golv, kök etc. Aldrig!
 
1. Det är bra att de tar över arbetsmilöansvaret. Annars är du skyldig att upprätta en arbetsmiljöplan.

2. Hantverkarformuläret är bra, men andra handlingar du ska se är yrkesbevis, behörigheter INNAN du köper arbetet.

3. Enligt konsumentlagen så betalar man som privatperson när arbetet är slutfört. Material betalas när det finns på din tomt.

4. Förhandla om punkter som denna. Be om att få materalkostnaden. Kontrollera själv priser. Du kan ju köpa in material själv. Man kan köpa en container som man förvarar allt i. Containern säljer man sedan. Du kan köpa in egna underleverantörer el och rör då slipper du de extra 18 procenten.

Man kan också "hyra" en byggnadsinjenjör som räknar ut hur mycket material och förmodat antal timmar.
 
Stort tack för alla tips.

3: Precis. Konsumenttjänstlagen säger:
Tid för betalning

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala
vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.

Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte
skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
Jag får poängtera det helt enkelt. Man ska inte avtala bort sådana saker.

4: Jo, det blir väl till att köpa material själv. Det verkar vara 18% på ordinarie pris, samtidigt som förvaring kommer ske i vårt garage. Är 18% pålägg ersättning för tiden som det tar att köpa in materialet, eller är den tiden redan inbakad i klumpsumman?

Jag som själv är en van offertskrivare är lite chockad över hur dåligt specificerade offerterna är. Är detta vanligt och det är jag som är en paragrafryttare?

/Bastu
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.