Ja nu närmar sig förvisso vintern sitt slut men för att ladda till nästa säsong..
Jag har ärligt talat inte tittat något särskilt på slungor främst för att det varit uteslutet i år. Men hur billigt kan man få en? Vad ska man tänka på apropå effekter/finesser etc?
Det är väl inga hundratals kvadrat vi har men mer än bara en garageuppfart om man säger så. Lite skeptisk till att köpa det absolut billigaste på Rusta o dyl.
 
Milkshaken
Hej Danne: Ja det där är ett ämne som man kan diskutera hur länge som helst, men jag kan ge lite av mina erfarenheter i området..:)
Tja vad gäller åkgräsklippare, jordfräsar och snöslungor så vägrar jag att köpa nytt... I synnerhet snöslunga, just för att det är mycket pengar man får pynta upp, och just att dessa används alldeles för lite, garantierna skulle egentligen gälla per timme körd, inte som nu per år...
Nåväl, jag köpte mej själv en mindre stiga 5 hk, -96 års modell, knappt körd, ja det ser jag på att det finns inte en fläck på den inte en lackbit borta och knappt någon repa...
Nåväl, det sitter en Tecumseh-motor på den, lika lätt/svår att meka med som andra märken. Men......

Tecumseh har lagt igen hela skiten, ingen vet någonting om varför, men rykten går om att det är någon annan som har köpt in hela rasket....
Detta med att dom har lagt igen påverkar detta med reservdelar, tillgången är begränsad i ett sånt litet land som sverige.

Så är du intresserad av en beg, med tecumseh-motor så vänta till efter sommaren då man förmodligen vet mera om detta.

Annars skulle jag nog kolla lite extra på Hondas motorer.... Av dom flesta jag känner som lagar dessa , så är Honda nästintill outstanding.
 
2 stegs slunga är bra från 6 hk och uppåt
håller med ...köp beg
 
Beg till sommaren torde vara billigare än just nu. Skit i skräpet från Jula när den går sönder är säkert garantin slut också (precis som reservdelarna).

Köper man med urusla B&S finns iaf reservdelar hos varenda cykelhandlare och även online. En honda är deluxe och förutsatt att den är ok från början kommer den funka till barnbarnen. Går gör de båda två.

Normalt går inte en slunga många timmar på en vinter, förrutom denna då, tror fasen jag kört upp 20 liter. :S
 
Lite OT men vad (utom almanackan) är det som du tycker tyder på att den här vintern närmar sig slutet? :rolleyes:
 
Hoppet :p
Vi har ju åtminstone passerat hälften ;)
 
Visst kommer våren... Istäcket var 300m ut i havet för en vecka sedan.... nu är det bara 75m till öppet hav.
 
C
Tänk att jag har alltid fått höra att briggs är det pålitligaste som går att få tag på, där ser man...
 
cheetah1 skrev:
Tänk att jag har alltid fått höra att briggs är det pålitligaste som går att få tag på, där ser man...
Pålitliga är en sak bra en annan ;) Honda är pålitliga OCH bra :D

Snöslungemotorer är dock känsliga för vilken olja man har i när det är kallt. Fel olja och det är vevstaken ut genom blocket i princip. Detta är det noga med. Tecumse är i princip nästan samma som B & S.
 
Milkshaken
v-g : Ja i princip, men B&S är ju Amerikanskt och Tecumseh Kanadensiskt...

Vill ta Tecumseh lite i försvar också... Grannens snöslunga, en TORO 524. är -80 års modell funkar klockrent, han har aldrig skruvat förgasaren , bara bytt olja någon ggn under dessa år, dock har han nog kostat på typ 3 st tändstift genom åren.... 5 hk är den på och det är verkligen Ardennerhästar vi pratar om där...
 
Köpte själv en honda på ebay i fjol (970 med hydrostat). Måste säga att jag är glad att jag tog med hydrostat ! Jag är dock en sån som kan tänka mig lägga 3-4k extra för att få kvalité + funktion eftersom jag inte gillar när det jäklas.
 
När det gäller Tecumseh delar så går det att få tag i dessa genom ett företag i
Usa. Vi har fått levererat delar ifrån detta företag och det funkade fint, förutom att leveranstiden var lite för lång men förhoppningsvis blir det bättre!

/ Mattias
 
Vad heter företaget?
 
Jag har också en gammal Stiga med Tecumsehmotor. Att få tag på delar till motorn är inga som helst problem. Jag har använt dessa båda firmor:
http://buffalosmallengine.com frakt $26.50 6 dagars leveranstid
http://www.rcpw.com frakt $37 6 dagars leveranstid (detta paket innehöll mycket fler delar)
Om man betalar lite mer kan man få grejerna på 2 dagar.

Det största problemet som jag ser är att få tag på delar till själva slungan. Jag har inte hittat någon vettig webshop som har delar till lite äldre Stiga, eller delar till stiga överhuvudtaget. Verkar som att dom bara vill sälja genom fysiska butiker som har 100% påslag och tar 350kr för en rem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.