Hej!

Har en vedpanna med acktank. Orkar inte alltid elda med ved utan pannan går mycket på elpatroner. Problemet är att jag kan vrida ner patronerna hyfsat för att värma huset men då blir varmvattnet för dåligt. Jag måste alltså ha elpatronerna på högvarv och värma 1,5 kbm vatten ordentligt bara för att få varmvatten.

Min tanke är att sätta in en elektrisk vvb. Och, då att mata denna med det vv som kommer från acktanksslingan för att ändå utnyttja att detta vatten är lite varmt. När man eldar med ved behöver ju då också inte den elektriska vvbn jobba nästan alls.

Men, kan man koppla såhär? De flesta vvbs har väl bara en ingång och en utgång? Om då tempen på invattnet varierar från helt kallt (när pannan är svstängd på sommaren) till riktigt varmt (när man eldat med ved), hur klarar då vvbn att hålla rätt uttemp på vattnet? Jag antar att vvbn internt blandar kallt invatten med hett beredarvatten för att få lämplig uttemp. Om jag då har hett invatten så finns det väl inget sätt för vvbn att sänka tempen på utvattnet?

Någon som förstår vad jag menar och som har några idéer?

Mvh Pagge
 
Hej Pagge,
på utloppet på VVB sätter du en blandningsventil som du kopplar till KV. Denna blandningsventil levereras normalt med som standardtillbehör till alla VVB när du köper dem.
Blandningsventilen ser till att utgående VV aldrig blir varmare än t ex +60 grader C.
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Det enda du tjänar på att vrida ner accumulatorns elpatron är förlustvärmen från tanken, har du en välisolerad tank kommer du inte att vinna något på detta.

Shunten kommer att öppna mer om du har en "kall" tank och bara dra ett större flöde genom tanken, Huset kallar ju på den energi som behövs för att hålla temperaturen inne.

Höjer du tempen i accen så stryper shunten.

Ett snabbt test, hur varmt blir det i rummet där tanken står, är det måttligt varmt så förlorar du inget på att fortsätta med varm tank.

Det hela förutsätter en fungerande shunt.

Protte
 
Tror inte jag har en väl fungerande shunt då för varmvatten, för varmvattentempen sjunker i takt med ack-tempen.

Pannan är en Effekta-panna med inbyggd 1500-liters tank från sent 80-tal, kanske den inte har shunt på tappvarmvattnet...

Mvh Pagge
 
En elektriskt VVB i serie med acktank är en väkänd standardlösning, funkar hur bra som helst, blandningsventilen innan VVB behövs för att hindra att så varmt vatten når VVBn att dess övehettningsskydd löser ut, men blandingsventilen sitter nog där redan eftersom du har VV från acktanken...bara att koppla en elektrisk i serie med ditt vanliga varmvatten alltså, sedan ingår alltid en blandningsventil (med tillhörande SÄV) i inkopplingen även av den elektriska VVBn
 
C
Shunten påverkar inte varmvattnet, shunten styr värmen ut på element/golv/vad man nu har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.