Hej.

Skall till och byta fönster på vårat hus men kan inte bestämma hur spröjsen skall sitta. storleken på fönstrena är 13x13 2-luft och 21x13 3-luft. Vi har tittat på tanums klassiska sidohängda fönster med fasta spröjs. Problemet är att jag vet inte hur vi skall dela fönstrena på höjden vi vill bara ha en delning längst upp men är osäkra på om det blir bra. Om man bara delar fönstret på tre och sätter en spröjs där för då blir ju rutorna avlånga och inte kvadratiska. Hur brukar man göra?? Tar gärna emot synpunkter och tips på hur man skall göra för att det inte skall se konstigt ut.
 
Det hänger ihop med hur huset ser ut också. Med den storlek på fönster du beskriver så gissar jag att det är ett hus som inte haft spröjsade fönster i original. Alternativt att fönstren någon gång är utbytta mot nya av annat format. Om rutorna blir något avlånga gör inte så mycket. Om de är högre än breda kan de vara ordentligt avlånga. Är de å andra sidan bredare än höga blir det mindre snyggt. Det går att ha en asymmetrisk delning på höjden så att den övre rutan är mindre än den nedre. En variant som passar i kvadratiska hål är att ha nio kvadratiska rutor. Det kan vara mycket snyggt på rätt plats, men kan å andra sidan bli väldigt fel på fel plats.

Erik
 
Hej
Huset är gammalt men fönsterna är bytta på 50-talet så nu sitter där 2-glas kopplade utan spröjs. Vi skulle dock villlja ta fram den gammla stilen igen med spröjs av något slag. Storleken på fönsterna är ej hugget i sten eftersom huset skall kläs om utvändigt går storleken att öka men inte minska för då drar det med sig för mycket innvändigt.
 
Gör en liten beräkning enligt Gyllene snittet.
Dela höjden med 8 - använd 3/8 resp 5/8 - eller delar av detta för måttet på spröjsarna. Gör eventuellt (?) detsamma med breddmåttet?

Rita och studera papperet/ritningen på håll - du ska se att ögat uppfattar delningen som mer estetisk än bara symmetriskt hälften/tredjedelen eller vad som var aktuellt.

Alla kombinationer av 3 5 8 är enligt min erfarenhet mest tilltalande.
(ofta använt då bårder mitt på väggen var modernt...)

På gamla hus är ofta fönstren delade i en lägre del överst (3/8?) - och dessa i sin tur delade i x rutor på bredden. Snyggt!

- och du - ni gör väl löstagbara spröjsar?? vem tvättar fönstren? diskutera ;)
 
Tejpa spröjs på dina fönster idag med maskeringstejp.
Backa frånhuset och studera på håll.
Det var mitt tips.
 
huset
 
  • redigerad-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
är det bara jag som inte ser nåt hus??
 
Nu syns det blev nått knas först.
 
Är huset ombyggt på något mer sätt än att fönstren är utbytta? Jag tänker på det flackare taket på övervåningen och att huset är mycket långt, men bara har en skorsten.

Till saken. Jag tror att om du låter fönstren på undervåningen vara lite högre och vara delade på fyra bågar i stället för tre kan det bli bättre Varje båge med tre rutor. Jag inbillar mig att hålet i väggen oftast var högre än brett på gamla hus, men då blir det större åtgärder.

Beträffande lösa spröjs är det något som jag inte gillar. Det syns ofta så oerhört väl att det är fusk. Det kanske kan göras på olika sätt, men om den bara ligger på en sida så syns det ju direkt från andra sidan att det är en slät glasskiva. Det går väl i princip inte att göra moderna välisolerade fönster som ser gamla ut, men om yttersta glaset är spröjsat på riktigt så är det åtminstone en bit på väg.

Erik
 
Att takkupan (är ju faktiskt en sådan, om än bred) har annan taklutning är naturligt... svårt att få till annars...

Och jag gissar att Erik inte tvättar fönstren så ofta :cool:
har du testat att få bort ränder o fläckar i alla hörn på ett spröjsat fönster - Pust!
Välgjorda lösa spröjsar ger samma visuella effekt som det du beskriver
- en slät fönsteryta på ena sidan - och en lätt-tvättad på andra (med spröjsen avlyft...)

Men vid närmare titt på huset - behöver du spröjsar??
Byta till större fönster innebär ju så otroligt mycket mer än bara byta i samma luft!
Du kan ju byta karaktär rätt mycket med nydesignade foder i gammal stil...
 
Nickan: Jag tvättar inte fönster speciellt ofta. Dock har jag tvättat (och kittat om och målat) fönstret på bilden. Det är 24 ytor innan man är klar. När jag ser det men inte förr skall jag tro på att ett modernt fönster av något slag ger samma visuella intryck som detta. Det är värt lite besvär att ha snygga fönster. Nu är ju situationen en annan för frågeställaren eftersom inte originalfönstren finns kvar. Man kan ha snygga fönster med spröjs. Man kan ha snygga fönster utan spröjs. Det är låtsasspröjs som jag ogillar.

Erik
 
  • IMG_4573.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkte det ;)
Håller helt med dig om att ditt (?) fönster är ett gammalt snyggt original(?) fönster
som säkert skulle ha passat bättre på Helmerssons lite herrgårdsliknande husform. Love it! (och fake är alltid fake! - kan i mitt fall accepteras på spröjsar...)

Mitt förra hus var från 1910, men något ljushuvud bytte fönster och satte fasadtegel ovanpå panelen...
Fönstren blev aldrig bytta igen innan jag hittade mitt drömläge och drog vidare, men efter fasadmålningen fick fönstren på övervåningen foder...

Det var det som var mitt snikförslag till Helmersson.
Foder gör verkligen stor skillnad och även där kan man leka med många stilar...
 
Det är en gammal hallandslänga som är ombyggd/renoverad i omgångar. Grävt ut källare höjt taket byggt takkupor o.s.v. Därav dom konstiga propotionerna huset är 20m långt men endast 6m brett vilket gör det lite svårt med planlösningen inomhus men det är en helt annan fråga.
 
Redigerat:
Tanum har fasta spröjs med kittfalls som är limmade på båda sidor om glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.