Bombarderar med ytterligare ett inlägg (sen ska jag ge mig, jag lovar)

Jag vet att diskussionen har förts tidigare, men folk verkar tycka olika från fall till fall.

Vi har så smått börjat renovera ett rum som ska bli lekrum och sovrum för ett av barnen.

Rummet är totalrenoverat 1953 och har tretex-skivor överallt. Väggen är ej uppreglad bakom utan skivorna är spikade direkt i timmerväggen (som är täckt med stänkmålad lumppapp i första lagret och sedan tapet.

Plattorna i taket har vi börjat ta bort, då det sitter ett fint pärlspontstak under som vi vill ha fram. Plattorna på väggarna hade jag dock tänkt ha kvar eftersom de sägs isolera lite samt dämpar ljud vilket ju tycks bra i ett barnrum.Jag har även tänkt att de väldigt gamla tapeterna bakom då bevaras för eftervärlden, istället för att bli förstörda av ett nytt lager pålimmad tapet.

MEN efter att vi tagit ner plattorna från en del av taket upptäckte jag att min sambo eldade med dem i köksspisen, och de tycktes brinna som fnöske!

Vågar man verkligen ha detta på väggarna i ett barnrum? FÅR man ha det? Vad ska man annars ha/göra istället?
 
Ja du får ha dem. Jag har dem kvar i mina rum. Så länge du inte kräver en hundra rak vägg så hade jag helt klart behållt dem. De isolerar lite och framförallt är väggen bra mycke varmare än gipsväggar.

Visst de brinner ganska bra. Men det gör timmerväggen också.


Vill du inte ha tretex så är ett alternativt att lägga på gips. men förmogligen behöver du reglar upp också.
 
  • Gilla
T0rke1
  • Laddar…
Om du är rädd för brandrisken så skulle jag slänga på tunna gipsskivor direkt över porösskivorna. På så sätt bevarar du de undre lagren också.
 
Tretex brinner väldigt mycket fortare än vad massivt trä gör. Brännbara och isolerande material gör ofta det (jämför t.ex. icke flamskyddsbehandlad frigolit).

Tretex har ju slutat att användas så jag har inte sett om det någonsin provats på SP, men jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle klara ytskiktskravet på småhus vid nybyggnad. Däremot, om det var godkänt när huset byggdes (renoverades) får du enligt byggreglerna behålla det (till dess du utför ny renovering). Däremot finns det inget som hindrar dig att göra som strumpa ovan föreslår, behåll skivorna och dess något ljud och värmeisolerande egenskaper, men slå på gips, panel eller skivmaterial utanpå.

//Brandingenjören
 
Jag har valt att lägga tretex - i den mån det funnits chans till det - istället för gips. Akustiken i rummet blir så mycket bättre och man får en fin "levande" och mjuk yta på tapeten i jämförelse med den stumma släta gipsytan. På väggarna närmast eldstäderna lade jag gips pga lättantändlighet, men om huset börjar brinna lär timmerväggar, spånisolering, träbjälklag..egentligen hel huset i trä..ta sådan fart att ngn tretexskiva inte påskyndar branden. Man bör dock regla minst cc40 bakom 24mm eller 2x13mm tretex. Direkt lagd på timmervägg formar den sig däremot fint efter timmerväggen.
 
en liten undran ifrån mig
de flesta verkar vara nojiga med å ha tretex på väggarna pga brandriskerna
men alla plast skumgummi textilmöblerna då?

bästa vore ju om det aldrig blev brand i hus men tyvärr så sker det
 
W
Skeppars5 skrev:
Jag har valt att lägga tretex - i den mån det funnits chans till det - istället för gips. Akustiken i rummet blir så mycket bättre och man får en fin "levande" och mjuk yta på tapeten i jämförelse med den stumma släta gipsytan. På väggarna närmast eldstäderna lade jag gips pga lättantändlighet, men om huset börjar brinna lär timmerväggar, spånisolering, träbjälklag..egentligen hel huset i trä..ta sådan fart att ngn tretexskiva inte påskyndar branden. Man bör dock regla minst cc40 bakom 24mm eller 2x13mm tretex. Direkt lagd på timmervägg formar den sig däremot fint efter timmerväggen.
Har gjort precis som dig i hela huset. Grymt nöjd är jag oxo. Fantstiskt mycket skönare akustik och väggarna böljar fram istället för att var super raka (tretex direkt på trästommen).
Brandrisken tror jag inte påverkas i någon större utsträckning så allt jag har är träbaserat, golv, tak, väggar, stomme, lister, möbler, ja allt.
 
Träreglar och gips brinner inte särskilt fort, det gör däremot porös board... Och bara för att en trävägg faktiskt brinner så finns det väl inget vettigt argument för att klä dom med något som brinner extremt fort?
 
Nej, såklart man inte aktivt behöver göra så att väggarna lättare brinner. Men det var inte heller den ursprungliga frågan. Trådstartaren undrade om han skulle plocka bort befintlig treetex och ersätta med gips p.g.a. brandrisken. Där tror jag sunt förnuft kan råda. Jag har aldrig hört talas om ett hus som brunnit ned p.g.a. treetexskivor. Däremot många bränder som startat i sängkläder och dylikt.
Bara för att treetex inte är svensk standard idag så behöver man inte byta ut gårdagens fungerande lösningar. Numera sägs ju inte heller gips vara bra i kaklade badrumsväggar, men hur många river ner sina fullt fungerande badrum för det...?
Mitt råd är alltså att behålla treetexen och lägga tid och pengar på något annat istället, såvida ett byte inte är motiverat av andra skäl än eldrisken.
 
Jo, men nu ska ju rummet renoveras så varför inte passa på att ta bort dom?

Angående gips i badrum så betalar jag hellre en badrumsrenovering än att någon förolyckas i en brand.

Att något funkade eller var bra för 20 år sen kan idag betyda att det är rent livsfarligt eftersom man inte visste bättre. Jag vill inte påstå att porös board är livsfarligt men det kan vara en avgörande faktor vid en brand. Så absolut, bort med skiten.
 
Vi satte renoveringsgips utanpå tretexen, dels för att slippa riva ner tretexen, dels för att den är så ypperlig att fräsa ur spår för elen i, betydligt enklare än i plankväggarna.
 
Precis, jag har också sparat tretexen och gipsat över (6mm) och då tagit chansen att såga in elrören.
Men i ngt rum har vi ett par väggar med tretex.

Ett tips är att lägga ett lager lumppapp över gipsen för att inte få en så död yta som gipset ger visserligen blir det dubbelt jobb och kompisarna idiotförklarar oss som vanligt men det är det värt.
 
Så kan man förstås tänka. Men det bygger på att det som gäller idag, svensk standard 2010, är den absoluta sanningen.
Vad finns det som säger att vi om 20 år kommer att hålla fast vid det som idag anses korrekt. Mitt stalltips är att mycket av dagens lösningar då kommer förkastas av skäl vi idag bara kan spekulera i.
Min uppfattning är att sunt förnuft och situationsbedömning måste råda. Är detta farligt i mitt rum, ja tror man det så ska man byta ut treetexen. Om inte, låt det vara kvar. Men strunta blankt i vad som är standard.
 
Är man rädd att kåken ska brinna ner fortare än en modern så kanske man hellre ska köpa sig ett betonghus. En 60 år gammal trästomme brinner nog ganska bra med eller utan accelererande treetex.
Jag har treetex direkt på plankvägg jag med, tänker inte riva ner något utan reglar upp nytt mot treetexen och sedan osb+gips. Isolerar extra gör det ju också.
 
Själv skulle jag inte ha gips i ett barnrum alls. Dels pga att akustiken blir förfärlig och dels då barnens lek snart kommer att få de av lek perforerade väggarna att inte se särskilt vackra ut.

Jag undviker egentligen gips överhuvudtaget och pappspänner istället, då det går fortare, är billigare, bidrar till en härlig akustik och är lätt att underhålla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.