Status
Tråden går ej att kommentera.
Akzid skrev:
Det visar ju snarare på att det är brist på behöriga lärare...
Nej jag har ju inte nämt om jag var behörig som lärare eller ej endast att jag inte har behörighet att stå för en installation.
Med 15 år med ett egert konstruktionsföretag innom elektronik så har jag nog mer behörighet (kunskap) än dom flesta..

Vilken Lysmask med licens skulle gå ner i lön o bli lärare..??
 
Mikael_L
Akzid skrev:
... en behörighet light:)
Men frågan är om verkligen alla hade köpt ett instrument för 10000kr för att se så man klarar utlösningsvilkoret tex... För att man ska bygga till och behöver 2 extra vägguttag.. Tror många hade chansat endå på att det klarar sig.
Väljer du att inte köpa instrumentet så krävs istället uppgift från nätägaren och sen får du slå i lite standarder för att se så det är ok.. Men tror en sådan utbildning tar lite mer än en helg för den normala svensson.
Ja nätägaren lämnar ut uppgifter om Zföre, och sen är det ju inte så fantastiskt svårt egentligen.
Ohms lag och några korrektionsfaktorer.
I en light-utbildning kan man säkert lära ut en standard-formel som tar i med worst-case för alla korrektionsfaktorer, så blir det säkert tillräckligt bra i slutänden.
Även tabeller går att nyttja.

Men att diskutera hur en light-behörighet borde vara utformad och vad som ska vara tillåtet och hur utbildningen till denna borde vara är lite utanför denna tråds "scope". Eller offtopic som vi brukar säga.
Det har dividerats om det i trådar förr också, utan att det lett till så mycket mer.

Akzid skrev:
Börja påverka dina politiker då...
Jag äger inga politiker, gör du?
Fixar du in mig i elsäkerhetsrådet så ska jag mer än gärna föra konsumenternas synpunkter på det hela.
Det verkar inte finnas någon där som tar konsumenternas intressen i försvar:
Magnus Olofsson, Elsäkerhetsverket, Ordförande
Bo Göran Ahl, Elektriska Nämnden
Lars Eklund, Post- och telestyrelsen
Barbro Köhler Krantz, Arbetsmiljöverket
Thomas Korssell, SEK Svensk Elstandard
Tord Martinsen, EIO, Elektriska Installatörsorganisationen
Maria Sandqvist, Teknikföretagen
Göran Söderlund, Svenska Elektrikerförbundet
Matz Tapper, Svensk Energi
 
Krillew skrev:
Nej jag har ju inte nämt om jag var behörig som lärare eller ej endast att jag inte har behörighet att stå för en installation.
Med 15 år med ett egert konstruktionsföretag innom elektronik så har jag nog mer behörighet (kunskap) än dom flesta..

Vilken Lysmask med licens skulle gå ner i lön o bli lärare..??
Åtminstone våra lärare var både behöriga inom el och behöriga lärare.. Man skiljer väl på yrkeslärare och grundämneslärare...
 
Akzid skrev:
Åtminstone våra lärare var både behöriga inom el och behöriga lärare.. Man skiljer väl på yrkeslärare och grundämneslärare...
du har säkert rätt..

Men det som den här tråden hanlar om är att det finns många med mer kunskap än det som krävs för att byta ett uttag/kontakt.

Men vi kan nog alla skrivaunder på att 220 är inte o leka med man måste veta vad man gör..

Men att man måste jobba på en installationsfirma i 4år för att kunna få behörighet eller att man måste gå en speciell kurs för att få behörighet det måste vara kunskap som styr. DVS ett prov, blir man godkännd så är det bara tuta o köra..

I det informationssamhellet som vi lever i idag så är det ganska så lätt o få fram information och lära sig. Man skall inte behöva en speciell kurs som nån skall käna pengar på eller som måste ta x antal veckor... man måste kunna sitta hemma o lära sig.. Visst vissa moment kan kanske vara knivigare o lära om man inte får utföra live men sånt måste ett prov kunna fånga.. så att både teoretiska o praktiska kunskaper testas. Men det är fler områden än El det handlar om här... (igentligen) sota sin egen skorsten... kontrollansvarig för sitt eget bygge.. Jag måste betala 25kkr till nån som kollar att jag följer dom ritningar jag själv gjort och fått godkännda.
sen måste jag ha en byggfelsförsäkring för 12kkr som jag inte får använda baraför att
det är jag själv som bygger.. Jag tror att vi skulle starta hempularnas organisation..
om vi blir många så kanske vi kan påverka politikerna.. För det är mycket som är helt vansinnigt..
 
Krillew skrev:
Jag följde med en kompis ut o åkte båt... jag blev biten.
Då tog jag skepparexamen för jag vill kunna ta med vänner ut i båten o säga att det är säkert...
På samma sätt skulle jag avlägga ett prov för elbehörighet om det gick..
Jag har haft eget konstruktions företag i 15 år innom elektronik varit lärare 1 år för elektriker och 5 år på el-tele under hela tiden har jag utbildat i installationsteknik.. Men jag har inte nån behörighet själv..!!??
Om jag kunde avlägga ett prov så skulle jag hänga på låset... Nu hempular jag "naturligtvis"
De mest märkliga i denna historia är ju att det anställs EL-lärare som inte har behörighet???? :x
 
Rrrrr skrev:
De mest märkliga i denna historia är ju att det anställs EL-lärare som inte har behörighet???? :x
Nu är jag konstruktör innom el/tele... och besitter nog mer kunskap än vad en "vanlig" elektriker nånsin kommer upp i...

Men visst du har helt rätt...
 
Krillew skrev:
Nu är jag konstruktör innom el/tele... och besitter nog mer kunskap än vad en "vanlig" elektriker nånsin kommer upp i...

Men visst du har helt rätt...
Om du har tillräcklig kunskap teoretisk/praktisk så är de bara att fylla i en blankett och skicka in så får du behörigheten på posten.. Kostade 1500kr att hämta ut tror jag de var.

Edit: 2000kr var de. Här kan du fixa din behörighet i ett nafs!
 
Akzid

om man vill installera själv utan att vara anställd hos någon behörig krävs mer än 1år på gymnasiet/lernia

Sen när det gäller eventuella instrument så tror jag inte många elektriker använder
det (har då inte sett någon av de tiotalet elektriker jag varit i kontakt med genom jobbet använt det)

Har själv en fluke 1652 installationstester seriös hemmapulare som man är :D
 
mycke_nu skrev:
Därför kommer:

1. Elektrikerförbundet aldrig att arbeta för en uppstyrning av regelverket (det ligger inte i medlemmarnas intresse)

Skrev du inte i samma inlägg att den STORA majoriteten av alla elektriker inte får hempula? Varför skulle inte elektriker vilja höja sin status/behörighetsgrad?
 
ybu skrev:
Skrev du inte i samma inlägg att den STORA majoriteten av alla elektriker inte får hempula? Varför skulle inte elektriker vilja höja sin status/behörighetsgrad?
Fler elektriker med egen behörighet betyder fler egna företagare och färre medlemmar i facket..
 
Akzid skrev:
Men frågan är om verkligen alla hade köpt ett instrument för 10000kr för att se så man klarar utlösningsvilkoret tex... För att man ska bygga till och behöver 2 extra vägguttag....
jag köpte en beg installationstestare av en elektriker på forumet för under 1000kr, fick ungefär samma förimpedans som enligt uppgift från nätägare, så nog tycker jag att den testaren duger, och den har ju använts yrkesmässigt... och megger har den också.. så inte behövs det grejer för 10k
 
electrocuted skrev:
jag köpte en beg installationstestare av en elektriker på forumet för under 1000kr, fick ungefär samma förimpedans som enligt uppgift från nätägare, så nog tycker jag att den testaren duger, och den har ju använts yrkesmässigt... och megger har den också.. så inte behövs det grejer för 10k
Förimpedansen mätte jag med en 2200 W dammsugare och en voltmeter. Stämde hur bra som helst med de uppgivna värdena. Fluke 1587 att megga med var dock inte helt billig.. Inte Elvis heller..
 
Undrar hur många som dör av el i Frankrike...
Liksom i de övriga nordiska länderna har man alltså sökt tillgodose säkerhetskraven genom att kräva tillräcklig kompetens hos den som utför arbetet. I en del andra länder har man valt andra vägar. I Frankrike till exempel har man inte krav på behörighet, men den som utför arbetet måste kontrollera det enlig en fastställd kontrollplan, som han ska pricka av, punkt för punkt, och i Belgien kontrollerar en myndighet varje större installationsarbete osv.'
Från http://www.voltimum.se/news/3686/elordlista.elordlistan/Elinstallator.html
 
electrocuted skrev:
jag köpte en beg installationstestare av en elektriker på forumet för under 1000kr, fick ungefär samma förimpedans som enligt uppgift från nätägare, så nog tycker jag att den testaren duger, och den har ju använts yrkesmässigt... och megger har den också.. så inte behövs det grejer för 10k
Ja visst kan man handla begagnat... Men då är det säkert dags för en kalibrering, vet inte vad det kostar...
 
Mikael_L
Akzid skrev:
Ja visst kan man handla begagnat... Men då är det säkert dags för en kalibrering, vet inte vad det kostar...
Ca 1500:- + moms (höftat, men antagligen i den häraden).

Vilka kalibreringsintervall har ni Akzid?
Och vad har ni för åtgärdsprogram ifall en kalibrering visar att instrumentet varit utanför spec?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.