Hej alla glada!

I vårt lilla torp har vi dels en gammal husqvarna i vardagsrummet som ger lite värme men det blir lätt koncentrerat där och svalt (kallt) i resten av rummen.
I ett av de andra som nu används som kontor står en gammal kakelugn som ser ut att ha några små sprickor i sig, jag frågade sotaren och hans enda kommentar var att elda försiktigt... frågan är om man vågar över huvud taget elda i den eller vad ni tror, finns det någon sorts kasett som man kan sätta i och vad kostar isf. en sådan?

Bild på kakelugnen: http://i140.photobucket.com/albums/r38/Naesstrom/kakelugn.jpg

Förra vintern då vi nyss flyttat hit använde vi oss av elvärme för att stödja kaminen lite men de gamla konvektorelementen visade dra en fasligt massa el så i år är det hittills vantar och tofflor som gäller!
 
Har sotarn välsignat den så är det OK. Kasett i en kakelugn anser jag vara slöseri med pengar.
 
tror inte att det är så farligt med små sprickor.Elda försiktigt första gångerna.
(jag oxo vill ha en husqvarna i vardagsrummet :) )
 
Aha, skönt att höra, vi har inte vågat använda den något utan har bara fantiserat om mardrömsscenariot där hela torpet brinner ner till grunden!

Vad är det värsta som kan hända?

Ang. Husqvarnan, jo den är mysig men har definitivt sett sina bästa år, känns som om 99% av all värme åker rakt ut, mesta av "inredningen" i den verkar ha rammlat bort så en ny hade behövts.
Nackdelen är att alla "billiga" kaminer verkar ha uttaget för skorstenen på ovansidan och denna har på baksidan istället, och då stiger dom rejält i priser (dvs passar inte en fattig student)

bild på husqvarnan:http://i140.photobucket.com/albums/r38/Naesstrom/husqvarna.jpg
 
Ni kanske kan riva ut den gamla "inredningen" i huskvarnan och sätta in lite eldfast tegel. Det finns i olika storlekar och kostar inte mycket. Finns hos vissa bygghandlare bland annat. Ni kan kapa till teglet i rätt storlek med en vinkelslip om det behövs.

Jag tycker inte ni ska byta ut kaminen mot en ny, det tar väldigt lång tid att tjäna igen dom pengarna på vedkostnaden. För en sån där kamin har nog inte så dålig verkningsgrad om man eldar den rätt. Men den kaske behöver renoveras, det blir mycket billigare än att köpa en ny. Såg jag rätt på bilden så är det en husqvarna 150 eller liknande va? I så fall har dom delar på denna sida: http://www.ved-pellets.se/butik/com...aminer!Husqvarna_150&cart_id=1222376817.23403
Tegelsatsen var svindyr såg jag, så den är det nog bättre att försöka göra en själv om det går.
 
Redigerat:
Att det är sprickor i kaklet är i sig inget problem, det är det i de flesta gamla kakelugnar, och som sotaren sa skall man elda försiktigt, men det gäller alltid i alla kakelugnar (de inre eldstadsluckorna skall alltid vara stängda vid eldning!!,)

Det som ev kan orsaka problem och det man måste undersöka är hur skorstenen ser ut efter kakelugnen, förr i tiden var det inte ovanligt att det enda som skiljde rökgången från husets bärande stomme var ett lager sandblandad lera !!
 
Sotarens kommentar att elda försiktigt gäller ALLA kakelugnar, annars förstör man dem mycket lätt.

Elda lungt, mycket lungt. Håll luckorna stängda och reducera draget så mycket som möjligt. Sluta elda innan kakelugnen blir så varm att man inte kan lägga handen på den. Kolla ungefär i ansiktshöjd.

Eldar man hårt blir som sagt kakelugnen förstörd direkt.
 
Men det här är väl ändå en rörspis? Väldigt fin!
 
Naesstrom skrev:
Hej alla glada!

I vårt lilla torp har vi dels en gammal husqvarna i vardagsrummet som ger lite värme men det blir lätt koncentrerat där och svalt (kallt) i resten av rummen.
I ett av de andra som nu används som kontor står en gammal kakelugn som ser ut att ha några små sprickor i sig, jag frågade sotaren och hans enda kommentar var att elda försiktigt... frågan är om man vågar över huvud taget elda i den eller vad ni tror, finns det någon sorts kasett som man kan sätta i och vad kostar isf. en sådan?

Bild på kakelugnen: [länk]

Förra vintern då vi nyss flyttat hit använde vi oss av elvärme för att stödja kaminen lite men de gamla konvektorelementen visade dra en fasligt massa el så i år är det hittills vantar och tofflor som gäller!
Hej på er i stugan!

Det är en RÖRSPIS alltså, inte en kakelugn. Men de funkar likadant, eldas likadant.
En kakelugn "spricker" i fogarna mellan kaklen när man eldar, men det syns knappast.
En rörspis (som är putsad med en sammanhängande putsyta, inte kaklad) spricker också - men i tegelfogarna, vilket syns i den vita putsen. Det kan inte undvikas med den svenska konstruktionen, möjligen minkas med olika sätt.

Sprickorna får man leva med, de försvinner när spisen är kall igen. Men så småningon blir de mer permanenta. Det läcker inte genom dessa små sprickor, men de syns...

Efter några år kan man stryka på ny kalkputs i form av välling, pensel. Man jobbar igen sprickorna, så ser den ny ut igen, tills man har eldat ett antal gånger. En kakelugn som blir sotig ovanför luckorna tvättar man ju bara av med en trasa, med lite rödsprit i, Rörspisen målar man om.

Om man eldar HÅRT blir sprickorna större, permanenta, synliga alltid. Dessutom kan ju rörspisen spricka baktill, börja läcka rök. Svårt laga där. På utsidan lättare laga, dvs putsa om och samtidigt tätas fogarna mellan tegelstenarna. Och så blir ju putsen ssom ny, dvs fäster kemsikt på teglet igen, karbonatiserar fast... Se även min hemsida.

Valter Isander
Rönninge
 
Svar till Valter Islander.
Rörspisar spricker inte om det är rätt gjort
Jag har en rörspis som jag murade för 16 år sedan i mitt hem och som jag har eldat minst
3000 gånger och den är helt utan sprickor i putsen. Du sätter, så vitt jag har förstått, inte
ett nät runt rörspisen innan du putsar, då blir sprickorna stora och jättefula.
Kalkbruket ska inte alls karbonisera med teglet, utan teglet ska kunna leva sitt eget liv bakom
putsen. En del kakelugnsmakare lägger en våt tidningssida på teglet, för att inte bruket ska
fästa.
. Kakelugnen på din hemsida är förskräcklig dåligt satt. Möjligtvis har du missat att sätta fotbandet i Verktum och satte den i Engelska tum, då diffar det 30 mm i diameter och det felet finns med hela vägen upp. Kaklen sitter så fel, att leran som ramlar ner under arbetet, fastnar på utstickande kakel. Eftersom kaklen sitter huller om buller försöker ni rädda det som räddas kan och sätter igång att slipa/kapa och förstör därmed kakelugnen. Sorgligt att se!
Inuti är inte kakelskarvarna isolerade med tegel, vilket innebär att elden kan komma åt själva kaklet och det håller det inte för.
Det här är väldigt grundläggande och jag anser att det är väl magstarkt att sälja kurser, när man
besitter en så begränsad kunskap, som du tycks göra.

Jag har över 30 års erfarenhet som kakelugnsmakare och har murat ett hundratal rörspisar.

Krippa
 
-kul..

lägger till lite kring det tråden började med..

Lita aldrig på sotaren! om du inte vet vad du gör så blåser han dig, folk har en övertro till detta ibland ruttna skrå (Immobil) , Han måste givetvis trycka den och rökkanalen, ser ju på bilden att plåten saknas på trägolvet...

Generliserar lite,,, blir bra så trött när han som skall vara besiktningsman enligt lagar om olyckor osv uttalar sig godtyckligt om saker och folk tar det på allvar..
Tänk bara så mycket gnäll vid villa/lgh-försäljningar som kunde undvikits om det bara varit lite ordning på sotaren
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.