Hej!
Jag har renoverat mitt kök och fick ett väggskåp över (ett felköp), en Ikea Faktum.

Jag undrar nu om det är någon som har provat att använda detta i badrummet? Den kommer inte att ligga tätt intill badkaret eller så men det är ganska litet badrum och det blir hög luftfuktighet. Tänkte kanske att spånskivan inte mår så bra av det...

Tack på förhand!
 
Den tål en hel del men skulle den bli ful så kan du inte reklamera den. Den är ju inte för våtrum.
 
Jag har Ikeas köksskåp i mitt badrum. Faktum stommar med ekluckor och täcksidor. Vi byggde kommod till tvättstället och ett högskåp och vaxade ytan innan vi började använda rummet. Det är nu 18 månader sedan och allt är jättefint fortfarande.
 
Vi har IKEA:s köksskåp i tvättstugan där även duschen är placerad. Med rätt ventilation och placerade så att de inte blir nerstänkta med vatten ständigt tror jag inte det är några problem alls. Er höga luftfuktighet påverkar nog men om den snabbt ventileras bort hinner inte spånskivan ta upp fukt.

(Dessutom misstänker jag att de använder samma folierade spånskiva i badrumsinredningen som i köksinredningen...)


/Ingenjören

 
Tack för alla tips!
Det blir perfekt - precis de svaren jag hade hoppats på!
Ska se till att sörja god ventilation så man inte får allt för "bubblig" spånskiva.
Det där med kommoden låter också bra.... :)


 
Vi byggde ett högt badrumsskåp av två vanliga väggskåp ur IKEA:s faktumserie för kök. Det är nu precis två år sedan och de är fortfarande oskadade. Skåpen blir fuktiga på ytan när jag långduschar (2-3 ggr i veckan) men det torkar ganska fort.

När försäljaren på IKEA hörde vad vi skulle ha skåpen till avrådde hon bestämt. Enligt henne skulle köksskåp inte fungera. Hon rekommenderade oss att i stället välja riktiga badrumsinredningar från IKEA. Dessa ska enlit henne vara byggda av en vaxbehandlad spånskiva som tål fukt bättre.

Kan bara konstatera att försäljaren hade fel. Antagligen är de rädda för reklamationer och måste därför avvråda från denna "riskfyllda" använding av skåpen. Med tanke på priset kan jag dock byta mina köksskåp i badrummet ganska ofta och ändå komma billigare undan än med riktig badrumsinredning.
 
Jag tänker göra likadant, köpa ett faktumbänkskåp från Ikea och sänka ner ett tvättställ i en teakskiva ovanpå. Har man normal våtrumskultur så håller det i en evighet, dvs ca 14 år och mer.
 
Sagt och gjort.

Ett 90 cm högt faktim väggskåp med hjul nertill.
Två 70cm dörrar (så översta hyllplanet blir fritt)
Lite överbliven massiv träskiva på toppen.

Det blev över förväntan, rymmer mycket också!
 
Linnalinna: Har du några bilder på hur du gjorde kommoden till tvättstället. Vi går lite i samma tankar men och undrar hur bra det kan bli.

//Björn
 
Om man är orolig för att stommarna inte ska tåla fukten så borde väl ett alternativ vara att slipa av dem en aning och lacka dem med en bra färg. På så sätt kommer det ju in ett täckande skydd även i hörnen där fukt annars kanske skulle kunna komma åt spånsnivorna.

Men som sagt, med hänsyn till priset på IKEAs köksstommar så är det väl bara att slänga den gamla och köpa en ny när och om den blir ful.
 
Björn:
Tyvärr är kameran på lagning så det får vänta tills den är tillbaka.
Men egentligen är det inga konstigheter alls....vi köpte ett Höllviken tvättställ 80x55 cm och ett faktum diskbänkskåp 80 cm med två dörrar. Skåpet fick kapas några centimeter på djupet och för att få lite bättre stadga till det tunga handfatet satte vi reglar upptill på insidan, som en ram. (jag är lite dålig på alla snickartermer! hoppas du förstår hur jag menar).
Till skåpet köpte vi ekdörrar och på sidorna satte vi täckskivor i ek. Allt vaxades innan vi monterade fast det.
På väggen satte vi en stödregel för att slippa ben på skåpet.
Högskåpet byggde av två stycken faktum stommar 40x92 cm. Samma dörrar och täcksidor som på kommoden.

Allt ser forfarande fint ut trots att badrummet är rätt litet och flitigt använt.

En par kompisar till oss har gjort en annan variant, som kräver större badrum än vad vi har.
De har två 80 breda faktumskåp bredvid varandra. Ovanpå har de en skiva som de satt mosaik på och i skivan sitter två handfat nedfällda. Till det fyra dörrar och täcksidor. Jättesnyggt och enkelt.
 
A
Ja vill också se bilder tack! ;)
 
Kameran tillbaka från lagning? ;)
 
Jag har själv ett 400 högskåp och två 800 bänkskåp med täcksidor och socklar samt bänkskiva med två nedfällda vaskar i mitt gamla badrum som byggdes 2001 och det är lika fint fortfarande...

Bra mycket billigare än speciella badrumsinredningar dessutom och mycket rymligare inuti skåpen.
 
Jag har oxå använt IKEA Faktum skåp med abstrakt svart luckor och en bänkskiva från bauhaus och tvättställ från svedbergs.
Bifogar bild så kan ni se hur det kan se ut.
 
  • DSCF11072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.