Har ett hus på 170m2 och ett isolerat garage på 55m2. Det är ca 20m till garaget. Har tänkt installera jordvärme i huset och då till frågan ska jag gräva kulvert och köra vattenburet i garaget också eller bara sätta in en luftvärmepump? Någon som har gjort nått liknande eller har några råd? Jag bor i skellefteå.
 
Vi Västerbottninga ska int ha na leksakren, en töcke luft luft stann å se fort he val nalta kallt. Om du gräv opp å lägg ne en rekti kulvert å sätt en rejäl bergvärmepump te ena ändan se kömm he å val bra.

Prott'n
 
ok :) Det känns lite som att det kan bli ganska dyrt i längden att köra en LVP.
 
C
Dina element och din kulvert kanske håller i 50 år, din luft/luft kanske i 10-15..
 
Jag hade kulvert i förra huset till Garaget. Det visade sig att garaget behövde så pass mycket effekt att det ändå inte räckte. Satte in luft/luft. Det fungerade utmärkt. Nu har jag flyttat och där satt det luft/luft från början i huset. Den fungerar ner till ca -15 grader. Sen blir det inte mycket värme kvar.
Om det 20 meter till garaget så blir det ganska mycket förluster, så tänk på isoleringen om du ändå drar kulvert. Om du kan få till det spikrakt så bygg gärna med cellplast (minst 7 cm). Limma fogarna och lägg 110 mm avloppsrör där du ska dra vattenrören. Använd gärna 22 mm plusprisol eller annat rör som är isolerat från början.Eventuellt kan du passa på att dra varm och kallvatten i samma kulvert (det gjorde jag)
 
ok.. det känns som att det borde bli billigare i längden att skippa luft luft och dra kulvert. Issåfall hade jag tänkt 3 rör och skulle jag då vilja ha varmvatten sätter jag dit en liten elvvb. Jo det ska gå gräva raka spåret. Blir det inte lika billigt att köpa färdiga kulvertrör?
 
Kulvert är dyrt hur man än gör, en köpis har polyuretanskum som är ung dubbelt så bra som frigolit så det behövs kanske mer än 7 cm på en hemgjord som dessutom aldrig kan bli lika tät som en köpis. du kan ju komma åt Ume å titt på mina 100 m som ligger åt olika håll. Höger vid mejerie.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.