Hej

Bor i ett tegelhus från 1936 och undrar om jag kan riva denna väggen,
eller om den är bärande?

Kan den vara bärande fast den inte fortsätter på andra våningen?

Jag vet här finns massa kunnigt folk och hoppas någon kan hjälpa mig.

MVH Viktor
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkligen ingen som kan hjälpa?
 
Kan inte tänka mig att det är något problem att riva den.

Skulle däremot hålla mig borta från de som är inritade som tjockare väggar. De kan kräva lite mer kringarbete.
 
Hej

Ser ju inte vilken riktning som bjälklaget ligger men spontant ser det ut som hjärtväggen går från höger till vänster på din ritning. I o m detta borde det inte vara några bekymmer. Om väggen däremot omsluter en öppning i bjälklaget, tex ett trapphus så är det nog osäkrare. Du kan ju ta det försiktigt och vida säkerhetsåtgärder innan du går i gång med storsläggan...

Mvh Wasa
 
turmenator skrev:
Hej

Bor i ett tegelhus från 1936 och undrar om jag kan riva denna väggen,
eller om den är bärande?

Kan den vara bärande fast den inte fortsätter på andra våningen?

Jag vet här finns massa kunnigt folk och hoppas någon kan hjälpa mig.

MVH Viktor

Hej!

Är ritningen skalenlig? Om ja så är min åsikt som wasa med tilläget att laster ovan skall bäras ned utan förskjutning, i detta fall som du påpekar själv så finns det ju ingen vägg ovan som tar laster från taket.

Mvh
Erik
 
takaltans mästare skrev:
Hej!

Är ritningen skalenlig? Om ja så är min åsikt som wasa med tilläget att laster ovan skall bäras ned utan förskjutning, i detta fall som du påpekar själv så finns det ju ingen vägg ovan som tar laster från taket.

Mvh
Erik

takaltans mästare skrev:
Hej!

Är ritningen skalenlig? Om ja så är min åsikt som wasa med tilläget att laster ovan skall bäras ned utan förskjutning, i detta fall som du påpekar själv så finns det ju ingen vägg ovan som tar laster från taket.

Mvh
Erik
Jo ritningen är rättså skalenlig, dörrarnas placering/bredd är inte exakt rätt men det har ju minde betydelse väll?
Det är gjutetbjälklag både mellan källare/nedanvåning ca 50cm tjockt med kolstubb eller något sådant imellan och mellan nedanvåning/ovanvåning ca 10-15cm tjock betong.
Jag har bifogat en ritning där väggarna som står på samma ställe är blå markerade.
Dom gulmarkerade väggarna är väggarna som står ca 10-20cm förskjutet mellan nedan och ovanvåning.

Tack för all hjälp
 
  • ritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vad är det för vägg?
Trä? Tegel?
Visst går det en murstock där bredvid det lilla rummet (garderoben?)

Men spontant, ser den inte bärande ut.
 
Mikael_L skrev:
Vad är det för vägg?
Trä? Tegel?
Visst går det en murstock där bredvid det lilla rummet (garderoben?)

Men spontant, ser den inte bärande ut.

I mitt första inlägg skrev jag:
"Hej

Bor i ett tegelhus från 1936"

Så alla väggar är tegelväggar.
Jag bifogar en ny bild där även murstocken är markerad grön.
 
  • ritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja du får ursäkta att jag inte kan läsa tankar.
Det stod tegelhus och inget annat. För vissa är det ett tegelhus då dom har ett trähus med tegelfasad. :)

Men även om det är teglelvägg så har jag svårt att se varför den ska vara bärande.
Det enda är om bjälklag stöder på denna, men troligast ligger det på väggar runt murstocken
Och denna lilla garderob eller vad det nu är, är endast uppmurad i efterhand.

Men när du börjar riva får du väl kolla noga vad bjälklaget stöder på.
 
Redigerat:
Hur ser man vad bjälklaget stödjer på?

Ingen som har säkrare svar än tror, borde, kanske? :)
 
Mikael_L
Bra att du påpekar det, för mina svar ska du verkligen ta för "tror" och "borde". :)
Jag är på intet sätt någon byggnadsingenjör. Vill du känna dig riktig säker måste du antagligen bita i det sura äpplet och köpa in en sådan tjänst som kollar hemma hos dig.

Om bjälklaget har en hyggligt krallig vägg under sig, där nära murstocken skulle jag instinktivt gissa på det är den som bär, istället för en vägg lite omotiverat en bit in i rummet.

Har du rivit bort lite ytskikt så det går att se hur det ser ut?
I så fall kanske någon kan hjälpa dig ännu mer, om du lägger in några bilder, ja kanske ... :O
 
turmenator skrev:
Hur ser man vad bjälklaget stödjer på?

Ingen som har säkrare svar än tror, borde, kanske? :)
jodå. Denna "någon" finns i telefonkatalogen under "byggnadskonstruktör".

Något mer än rimlighetsbedömningar är svårt att ge utan att ha tillgång till mer information om konstruktionen.
Finns inga regler som anger exakt hur ett hus är byggt och vilka väggar som bär. Det är inte en massproducerad volvo 240 där alla bultar sitter på samma ställe i varje bil.
 
jag är tacksam för all er hjälp,
nej jag förstår också att alla hus inte är likadant byggda men undrar om där inte finns några regler på hur väggen ska vara för att kunna vara bärande?

Jag hade en bekant snickare här och han gick bara in och kollade och sa att ja där är ju bara 2-3 meter mellan väggarna ändå om jag river dom så det borde ju inte vara några problem.

Behöver man inte kolla hur väggarna är på övervåningen, hur tjockt golvet är eller något annat mer än att där är bara 2-3meter mellan väggarna så är det inga problem?
Känns inte som jag litar riktigt på det svaret.
 
Din snickare tittade nog på fler saker. Även om han kanske inte tänkte på det.
Ålder på huset, byggnadsteknik, erfarenheter från liknande situationer osv.
Det är dock i slutändan en kvaliciferad gissning. Vill du ha mer än detta så får du som sagt beställa en undersökning av en byggnadskonstruktör. Han kommer då att titta på bjälklagstjocklek, väggar över/under, balkinfästningar mm.

Men börja med att be din snickarkompis titta en gång till och förklara lite mer. Fråga honom de frågor som du skrivit här, om hur du undrar över bjälklag, väggar ovanför, etc.

Det är helt klart bättre att vara försiktig som du är, jämfört med alla de tokar som river först och tänker efter sedan.
Innebär inte bara mindre risker, utan även att om man är tvungen att sätta in en balk, så kan det i många fall göras betydligt snyggare och enklare om man har planerarat detta i förhand.
 
Redigerat:
Ja jag får nog be han förklara hur han tänker och vet att den inte är bärande.
Tack för all hjälp iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.