Status
Tråden går ej att kommentera.
Akzid:Hur mycket dimensionering behövs för en vanlig villa menar du? Jag tror att snudd på varenda elektriker klarar detta galant då man i 999 fall av 1000 klarar sig med tumregler. Vill se den firman där inte en elektriker vet vilken kabel ett 16A uttag eller en spis ska ha (jag gör hellre jobbet själv än anlitar dem olagligt eller ej).

Det är när det börjar bli stora effekter som på fabriker osv som man måste tänka till lite men hur många hempulare och vanliga elektriker tror du kommer i kontakt med en pappersmassemaskin?

Liknelsen med flygcert. tycker jag är bra för det tar lika länge att för att bli en pilot åt sas som det tar att bli elektriker :rolleyes:

Borde som sagt finnas en "light"-behörighet där man tex. bara får ge sig på 230v i kåken där man är säker på vad man gör, kanske tom att det skulle besiktas av en med "riktig" behörighet om det är omfattande.

Som det är nu så ska man spika i ett klammer så ring elektriker det är inte rimligt och därför struntar 99% i det. Regler som ingen följer har ju föga betydelse tycker jag. De som är mindre nogräknade gör det hela själv ändå som det är nu och chansen att åka fast är nog helt försumbar. Får man en enklare behörighet så leder detta till att toleransen för hemgyckel utan denna minskar tror jag.
 
v-g skrev:
Akzid:Hur mycket dimensionering behövs för en vanlig villa menar du? Jag tror att snudd på varenda elektriker klarar detta galant då man i 999 fall av 1000 klarar sig med tumregler. Vill se den firman där inte en elektriker vet vilken kabel ett 16A uttag eller en spis ska ha (jag gör hellre jobbet själv än anlitar dem olagligt eller ej).

Det är när det börjar bli stora effekter som på fabriker osv som man måste tänka till lite men hur många hempulare och vanliga elektriker tror du kommer i kontakt med en pappersmassemaskin?

Liknelsen med flygcert. tycker jag är bra för det tar lika länge att för att bli en pilot åt sas som det tar att bli elektriker :rolleyes:

Borde som sagt finnas en "light"-behörighet där man tex. bara får ge sig på 230v i kåken där man är säker på vad man gör, kanske tom att det skulle besiktas av en med "riktig" behörighet om det är omfattande.

Som det är nu så ska man spika i ett klammer så ring elektriker det är inte rimligt och därför struntar 99% i det. Regler som ingen följer har ju föga betydelse tycker jag. De som är mindre nogräknade gör det hela själv ändå som det är nu och chansen att åka fast är nog helt försumbar. Får man en enklare behörighet så leder detta till att toleransen för hemgyckel utan denna minskar tror jag.
Så du menar att elektriker ska ha en behörighet light?
Vill de ha light så kan de ta ut BB med den kan de hjälpa en kompis flytta ett vu eller en armatur...
Ja i en villa så har du ju bland annat huvudledningen... Du kan ha stora kompressorer i ett garage. Värmepannan... Där det inte är säkert att det funkar med tumregler...
Tumregler för belastningsförmågan brukar fungera hyffsat. Det blir värre när du kommer till utlösningsvilkoret,

Och nej för att bli elektriker tar det inte lika lång tid som att bli pilot... Det är oftast bara krav på en gymnasieutbildning eller ett år på lernia.

Och jag tror väldig många elektriker kommer i kontakt med väldigt stora maskiner... Så är det i varje fall för mig, ena bygget kan vara en lägenhetsrenovering, nästa kan vara ett stort kraftvärmeverk...
 
tomlan skrev:
Jag pratar inte om svartjobb!!
Men i verkligheten så hjälper man faktiskt kompisar ibland, och inbilla mig inte
att de som jobbar som elektriker säger när kompisen/frugan frågar nej,nej det där får jag inte göra ..
Nej jag inbillar väl inte dig att de säger nej?
Jag bara säger att de flesta elektriker har inte den teorin som krävs för att få lov att säga ja... Jag har själv jobbat som elektriker utan behörighet men läste sen in behörigheten och jag kan säga att jag fick mer än en aha upplevelse...
Det är mycket som man inte tänker på när man bara jobbar, för det ingår inte i ditt jobb att tänka på det.
 
Akzid:Nej jag menar att det skulle finnas en light för privatpersoner så man får göra det lagligt med lite hemkoppleri för de som är intresserade/kan.

BB är ju helt värdelösa iom att det krävs erfarenhet under någon med behörighet q(;^;)p

Hur många har mycket mer än en värmepump och en häll idag?

Kompressor osv i GARAGE är en annan sak men har du trefasuttag i ett garage så är det ju int eett standardgarage (som oftast är ett förråd med stor dörr :S ) utan en hobbyverkstad.
 
tomlan skrev:
Sen om jag hjälper polaren o måla o han snickrar åt mig vad är felet i det?
samma med elen inget mer skattemässigt med det -men idag olagligt
Är väl ändå rätt stor skillnad?

Inte så ofta det händer att någon dör eller ett hus brinner ner för att en "hemmapulare" använt fel färg då de målade väggen... :S
 
Mikael_L
Jaktlicens, jägarexamen kan man i dag ta på många olika mer eller mindre enkla sätt.
Det finns i studiecirkelform och man kan gå på tredagars intensivutbildning med helpension, för att nämna några sätt.

Det kostar lite pengar och det tar lite tid, men trots detta så tar så gott som alla som jagar denna utbildning, och faktiskt också en massa som sen inte ens köper vapen eller börjar jaga, konstigt nog.

Utbildningen är relativt mångsidig och tar upp en massa fler aspekter än själva skjutandet.

Jägarexamen har inte lett till att många tänkt "va fan, nu är det nästan lagligt att skjuta hur som helst" och därmed ökad andelen okunniga och outbildade jägare i skogarna, utan faktiskt tvärtom. Så bra och välutbildad jägarkår som vi har idag har vi aldrig tidigare haft i de svenska skogarna.

Så någon form av elbehörighet light behöver inte leda till något vilda western.
 
Mikael_L skrev:
Jaktlicens, jägarexamen kan man i dag ta på många olika mer eller mindre enkla sätt.
Det finns i studiecirkelform och man kan gå på tredagars intensivutbildning med helpension, för att nämna några sätt.

Det kostar lite pengar och det tar lite tid, men trots detta så tar så gott som alla som jagar denna utbildning, och faktiskt också en massa som sen inte ens köper vapen eller börjar jaga, konstigt nog.

Utbildningen är relativt mångsidig och tar upp en massa fler aspekter än själva skjutandet.

Jägarexamen har inte lett till att många tänkt "va fan, nu är det nästan lagligt att skjuta hur som helst" och därmed ökad andelen okunniga och outbildade jägare i skogarna, utan faktiskt tvärtom. Så bra och välutbildad jägarkår som vi har idag har vi aldrig tidigare haft i de svenska skogarna.

Så någon form av elbehörighet light behöver inte leda till något vilda western.
Börja påverka dina politiker då...
Det hjälper inte att du säger till mig att det skulle funnits en behörighet light:)
Men frågan är om verkligen alla hade köpt ett instrument för 10000kr för att se så man klarar utlösningsvilkoret tex... För att man ska bygga till och behöver 2 extra vägguttag.. Tror många hade chansat endå på att det klarar sig.
Väljer du att inte köpa instrumentet så krävs istället uppgift från nätägaren och sen får du slå i lite standarder för att se så det är ok.. Men tror en sådan utbildning tar lite mer än en helg för den normala svensson. Nu har jag märkt att här sitter många civilingenjörer och häckar och givetvis hade de kunnat ta till sig informationen mycket fortare (ni har nog redan den teoretiska biten klar, bara 2 års praktik kvar). Men inte gemene man som inte är van vid att räkna eller sitta i skolbänken.
Jag har själv jägarexamen men vet inte riktigt om man kan jämföra de två utbildningarna...
 
akzid:Just som jag sa så skulle man köpa in en elektriker med instrument när det behövs då det ju övergår den "enkla" behörigheten.

Hur många elfirmor känner du som gör en total analys av elsystemt för att Benny ringer och säger att han vill ha ett uttag för strykjärnet i tvättstugan?

Mikael_L:Precis så menar jag, göra det oacceptabelt att hålla på med el utan behörighet. Nu gör ju var och varannan det ändå med elektrikernas goda vetskap så det kan ju knappast bli sämre än det redan är. Får man en chans att göra åtminstone lite själv till en rimlig kostnad och tidsram (dvs inte flera ÅR) så tror jag, vilket jag skrivit tidigare, att många skulle ta denna och acceptansen för fulmeck minska samtidigt som elsäkerheten kanske tom ökar.
 
v-g skrev:
akzid:Just som jag sa så skulle man köpa in en elektriker med instrument när det behövs då det ju övergår den "enkla" behörigheten.

Hur många elfirmor känner du som gör en total analys av elsystemt för att Benny ringer och säger att han vill ha ett uttag för strykjärnet i tvättstugan?

.
Jag kollar alltid så mina installationer uppfyller utlösningsvilkoret och alla andra krav.. Hur den övriga installationen ser ut är inte mitt ansvar, men ser det för jäkligt ut så säger jag givetvis till kunden.. Och ser det riktigt risigt ut så sätter jag inte upp det där uttag till strykjärnet heller...
 
Jag följde med en kompis ut o åkte båt... jag blev biten.
Då tog jag skepparexamen för jag vill kunna ta med vänner ut i båten o säga att det är säkert...
På samma sätt skulle jag avlägga ett prov för elbehörighet om det gick..
Jag har haft eget konstruktions företag i 15 år innom elektronik varit lärare 1 år för elektriker och 5 år på el-tele under hela tiden har jag utbildat i installationsteknik.. Men jag har inte nån behörighet själv..!!??
Om jag kunde avlägga ett prov så skulle jag hänga på låset... Nu hempular jag "naturligtvis"
 
Ännu ett bevis på hur uråldrigt systemet är. :S
 
Mikael_L skrev:
Att den hempulade installationen får nästa ägare av huset leva med, medan din modifierade microvågsugn tar du med dig.
Byt till kyl/frys, så är det varken en fast installation eller något som förre ägaren får ta med sig.
 
Krillew skrev:
Jag följde med en kompis ut o åkte båt... jag blev biten.
Då tog jag skepparexamen för jag vill kunna ta med vänner ut i båten o säga att det är säkert...
På samma sätt skulle jag avlägga ett prov för elbehörighet om det gick..
Jag har haft eget konstruktions företag i 15 år innom elektronik varit lärare 1 år för elektriker och 5 år på el-tele under hela tiden har jag utbildat i installationsteknik.. Men jag har inte nån behörighet själv..!!??
Om jag kunde avlägga ett prov så skulle jag hänga på låset... Nu hempular jag "naturligtvis"
Det visar ju snarare på att det är brist på behöriga lärare...
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Att den hempulade installationen får nästa ägare av huset leva med, medan din modifierade microvågsugn tar du med dig.
-MH- skrev:
Byt till kyl/frys, så är det varken en fast installation eller något som förre ägaren får ta med sig.
Visst finns det hål i logiken.
Men det är dock troligt att det är just detta som motiverar att jag får reparera, modifiera och t.o.m konstruera egna 230V-drivna apparater men inte pilla på husets fasta anläggning. Man ser det ena som ett flyttbart föremål som (ofta) följer med sin ägare.
Dumt eller inte ... det går att diskuteras. Men jag svarade på just frågan om varför det är skillnad, och denna är anledningen ja tror på.
 
Akzid skrev:
...Men frågan är om verkligen alla hade köpt ett instrument för 10000kr för att se så man klarar utlösningsvilkoret tex... För att man ska bygga till och behöver 2 extra vägguttag.. Tror många hade chansat endå på att det klarar sig...
Den dag hemmapularen i gemen lärt sig att det är nödvändigt att säkerställa att utlösningsvillkoret är uppfyllt, och att det behövs ett dyrt instrument för det, är jag säker på att det instrumentet kommer att finnas lättillgängligt för uthyrning. Inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.