Klurar på hur jag ska lösa mitt tänkta altantaksbygge. Jag har en befintlig träaltan som jag tänkt bygga en uterumsstomme på(för att ev kunna glasa in om ett par år). Nu är saken den att det bara är ca 2400mm upp till husets takfot, vilket gör att jag för modligen måste påbörja altantaket från hustaket istället för under- eller emot takfoten. Hustaket är i 45 graders lutning. Vad blir snyggt och hur ska jag gå tillväga? Tips, idéer råd!?

Altantaket är tänkt att bli i kanalplast och totalhöjden på stommen är ca 2550mm

/Martin
 
Jag tror att det är en riskkonstruktion när du bryter taket till en flackare vinkel.
Vatten kan tränga upp bakvägen.
Kan du sänka altanen?
 
Kan ju funka med ett sadeltak på altanen kanske?
 
Jo, jag tror nog att det går att lösa, bara man är noga i övergången gammalt - nytt tak.
 
Det skulle bli ett jäkla jobb att sänka altanen så och så vill jag gärna ha altangolvet i nivå med altandörren så att man inte behöver ta ett kliv ner. Jag tror att det bara felar 5-7 cm från att det skulle gå att fästa emot takfoten så kanske skulle jag kunna kapa stommens stolpar och antingen få något mindre fall eller ha något lägre till tak hela vägen.

Om det skulle bli aktuellt med en övergång från husets tak, hur ska jag då gå till väga för att inte riskera att vattnet tränger upp bakvägen?
 
Hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.