Själv skulle jag borra upp hålen så att de blir större inuti. Sen klådat typ kem metall, pressat in metallgängan. Så har jag lagat min sängstomme bl.annat. Sitter som berg!
 
  • ben.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kamilenski skrev:
Själv skulle jag borra upp hålen så att de blir större inuti. Sen klådat typ kem metall, pressat in metallgängan. Så har jag lagat min sängstomme bl.annat. Sitter som berg!
Håller detta när man sedan ska skruva fast benet i bordet? Kraften är ju ganska rejäl när man drar in skruv i gängorna.
 
mitre skrev:
Håller detta när man sedan ska skruva fast benet i bordet? Kraften är ju ganska rejäl när man drar in skruv i gängorna.
Därför ska det fästa mot både trä som metall. Konan är till för öka ytan.
 
Redigerat:
Nu kommer jag inte ihåg vad just skruven jag talar om heter men det finns det säkert någon annan gök här på forumet som kan hjälpa till med..

Det är i alla fall en skruv utan skalle med trägänga i ena änden och maskingänga i andra änden, på mitten ungefär är den sexkantig för att kunna dras i med en fast nyckel.

Du skruvar helt enkelt i den trägängade änden i benet och fäster under bordsskivan med mutter.
Inte lika snyggt som den andra lösningen men mycket smidigar och du slipper klabba med lim och grejer som kanske inte håller.
Dessutom så är det på undersidan som ingen ser.

Vill du vara riktigt duktig så limmar du i en träplugg i hålet och förborrar (annars spricker det igen) med något mindre diameter på borret än skruvens diameter.

Lycka till!
 
Man kan dessutom skaffa en längre skruv.
 
CCPusher skrev:
Ja, såklart!
Eller så använder du dig av rampamuffar (se detta: [länk] inlägg för förklaring) om det nu inte var sådana där satt i benen från början..
Dock tolkar jag ditt första inlägg som att det var någon form av islagsmutter som hade använts och det är något helt annat.
Jo det är en liknande variant av sådana som sitter/satt i benen. Under tiden jag har suttit och pillat ut förbannade limrester från den första limningen så har jag kommit fram till att det kanske är bättre att prova med ngt sådant, eller sådana andra skruvar du beskrev som är dubbelgängade. Får åka tbx till k-rauta och härja lite och se om de vet vad en rampamuff är för ngt.
 
CCPusher skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad just skruven jag talar om heter men det finns det säkert någon annan gök här på forumet som kan hjälpa till med..

Det är i alla fall en skruv utan skalle med trägänga i ena änden och maskingänga i andra änden, på mitten ungefär är den sexkantig för att kunna dras i med en fast nyckel...
Skruvstift brukar de kallas. Det är ingen tokig idé.

Om bordsbenet är tillräckligt stort kan du montera en rampamuff en bit in i benet (där träet förhoppningsvis inte är sprucket) och byta till en längre skruv om det behövs. Borra i så fall först "djupt" med ett borr som är lagom stort för att rampamuffens yttre gänga skall gripa. Sen borrar du "grunt" med ett borr som är så pass stort att rampamuffen kan föras in till det "djupa" hålet och skruvas fast.
 
Redigerat:
Eller tag 15-20mm rundprofil och gänga från sidan till m 8. Sen borrar du ett långt hål i mitten på benet uppeifrån och sänker ner profilen så att gängan syns i hållet som ska mot bordet.
Det kommer att hålla för en elefant. Hoppas du förstår.
 
kamilenski skrev:
Eller tag 15-20mm rundprofil och gänga från sidan till m 8. Sen borrar du ett långt hål i mitten på benet uppeifrån och sänker ner profilen så att gängan syns i hållet som ska mot bordet.
Det kommer att hålla för en elefant. Hoppas du förstår.
Det är ingen dum tanke det heller. Jag hade dock skaffat färdiga sargsprintar istället för att kapa upp rörbitar, borra och gänga. Den som är obekant med sargsprintar kan kika tex här.
 
Tack för all hjälp, helt sjukt att det finns så bra idéer och folk som faktiskt kan (till skillnad från butikspersonalen). Jag ska ikväll prova att plugga igen och sen sätta dit ny rampamuff och se om det håller. Om detta inte fungerar så får jag prova med skruvstift och om detta nu inte heller fungerar så får jag väl be nån komma hit med lite större borr och sänka ner sargsprint och fästa i det.
 
Bra, nu tror jag att du har tillräckligt många uppslag för att lösa problemet. Om du behöver jobba dig fram till sista alternativet (sargsprinten) så kan det vara bra att veta att det oftast räcker med ett 10 mm borr (som du kanske har) - i varje fall om det är M6-gänga. Har du någon gammal Ikea-möbel som är redo för soptippen är det inte osannolikt att du kan plocka några sådana från den.
 
Annars kan man köpa sargsprintar som "reservdel" från ikea för 2kr styck, billigare än så går det knappast att lösa problemet, inte ens om du skulle vara tvungen att köpa ett borr också.

Om du har något ikea varuhus i närheten alltså...
 
Skruvade ben blir med tiden alltid rangliga och konstruktionen på ditt bord brukar med tiden ge med sig betr skruvhylsorna.

Enklast o bäst blir ju 2tumsspik o trälim så sitter benen fast för alltid.
 
Nimajneb skrev:
Skruvade ben blir med tiden alltid rangliga och konstruktionen på ditt bord brukar med tiden ge med sig betr skruvhylsorna.

Enklast o bäst blir ju 2tumsspik o trälim så sitter benen fast för alltid.
Jag skulle inte satsa på spik och trälim, en föränkrad skruv går alltid att spänna om det behövs, en spik som inte längre håller ihop det den skall är ett problem.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.