Kommer ta över ett hus från Mars och jag undrar vem som jurudiskt bär ansvaret om det är så att jag i samband med flytten märker att vattenrör sprängts sönder av kylan i tex garage pg.a att värme inte varit på eller liknande? Bör jag åka och kolla huset innan jag får nycklar och skriver på det sista?
 
De har ansvaret till överlåtelsedagen. Där efter är det du som har ansvaret.
 
danielr112 skrev:
De har ansvaret till överlåtelsedagen. Där efter är det du som har ansvaret.
Ok, så jag bör krasst be om att få kolla igenom huset innan jag tar över det? Eller hur gör folk? Blundar och kör på?
 
Thomas59
Fiero skrev:
Ok, så jag bör krasst be om att få kolla igenom huset innan jag tar över det? Eller hur gör folk? Blundar och kör på?
Du ska självklart göra en kontroll i samband med tillträdet. Fastigheten ska ha det skick som den hade på kontraktsdagen och säljaren ansvarar fram till tillträdet.

Du bör även:

-Kolla att inte säljaren tagit med saker som tillhör fastigheten
-Städat såväl hus som tomt
-Se till att få alla nycklar
-Se till att få alla instruktionsböcker till tex kyl/frys/tvätt/värmepanna osv
-Se till att få kopia på alla tillgängliga kvitton på jobb som gjorts på huset under de senaste åren (garantianvsar från hantverkaren i upp till 10 år)
-Få en genomgång av värmeanläggning och annat liknande
-Få med tex våtrumsintyg och annat om våtrumsarbete utförts av certifierad firma

Kolla allt noggrant, efter tillträdet är det för sent.
 
Thomas59 skrev:
Du ska självklart göra en kontroll i samband med tillträdet. Fastigheten ska ha det skick som den hade på kontraktsdagen och säljaren ansvarar fram till tillträdet.

Du bör även:

-Kolla att inte säljaren tagit med saker som tillhör fastigheten
-Städat såväl hus som tomt
-Se till att få alla nycklar
-Se till att få alla instruktionsböcker till tex kyl/frys/tvätt/värmepanna osv
-Se till att få kopia på alla tillgängliga kvitton på jobb som gjorts på huset under de senaste åren (garantianvsar från hantverkaren i upp till 10 år)
-Få en genomgång av värmeanläggning och annat liknande
-Få med tex våtrumsintyg och annat om våtrumsarbete utförts av certifierad firma

Kolla allt noggrant, efter tillträdet är det för sent.
Min mäklare har inte sagt ett pip om detta. Jag har fått en tid för överlåtelsen bara men inget mer. Jag har inte köpt hus innan så därför undrar jag. Så jag bör åka till huset med den som bor där nu innan överlämningen då och gå igenom allt. Jag tycker det känns vettigt men blir förvånad att ingen nämt det för mig.
 
Thomas59
Fiero skrev:
Min mäklare har inte sagt ett pip om detta. Jag har fått en tid för överlåtelsen bara men inget mer. Jag har inte köpt hus innan så därför undrar jag. Så jag bör åka till huset med den som bor där nu innan överlämningen då och gå igenom allt. Jag tycker det känns vettigt men blir förvånad att ingen nämt det för mig.
Nej mäklaren brukar inte bry sig sådär överdrivet mycket. Du bör avtala tid med säljaren på tillträdesdagen eller dagen innan om flyttlasset går på tillträdesdagen.

Du bör också vid samma tillfälle:

-Se till att läsa av elmätaren,fast nu sker det väl med fjärravläsning men det är bra att läsa av ändå
-Läsa av vattenmätaren
-Teckna försäkring på huset
-Teckna elavtal
-Anmäla flytt och ordna eftersändning från din nuvarande adress
-Beställa flytt av telefon och ev bredband
-Ställa dig i kö till dagisplats (om det är aktuellt), golfklubb, kyrkokören etc.

Har säkert glömt något så ni andra får fylla på.

Sen finns det en ännu längre checklista inför själva flytten.
 
Thomas59 skrev:
Nej mäklaren brukar inte bry sig sådär överdrivet mycket. Du bör avtala tid med säljaren på tillträdesdagen eller dagen innan om flyttlasset går på tillträdesdagen.

Du bör också vid samma tillfälle:

-Se till att läsa av elmätaren,fast nu sker det väl med fjärravläsning men det är bra att läsa av ändå
-Läsa av vattenmätaren
-Teckna försäkring på huset
-Teckna elavtal
-Anmäla flytt och ordna eftersändning från din nuvarande adress
-Beställa flytt av telefon och ev bredband
-Ställa dig i kö till dagisplats (om det är aktuellt), golfklubb, kyrkokören etc.

Har säkert glömt något så ni andra får fylla på.

Sen finns det en ännu längre checklista inför själva flytten.
Allt det där har fixats men stort tack ändå! Ska ringa och fixa tid innan överlämningen görs och gå igenom huset och det du tipsat om. d^_^b
 
Det beror väl lite på vad för slags hus det är och hur komplicerade anläggningar det finns. En genomgång av värmepanna med tillbehör om sådan finns är givetvis en bra idé. Värms huset med direktel är det svårt att misslyckas och meningen med genomgång är begränsad. Meningen med kvitton och intyg är större ju nyare arbeten och prylar de avser. Om förra ägaren inte gjort så mycket med huset finns kanske inte så många relevanta kvitton. Finns det verkligen folk som behöver bruksanvisning till kylskåpet? Bruksanvisningar som finns kvar bör givetvis stanna i huset, men jag skulle inte ställa till med något större liv om det saknades. Samma sak med kvitton och intyg. Finns det så vill jag ha dem, men jag skulle inte bråka om det saknades.

Erik
 
Thomas59
Avemo skrev:
Det beror väl lite på vad för slags hus det är och hur komplicerade anläggningar det finns. En genomgång av värmepanna med tillbehör om sådan finns är givetvis en bra idé. Värms huset med direktel är det svårt att misslyckas och meningen med genomgång är begränsad. Meningen med kvitton och intyg är större ju nyare arbeten och prylar de avser. Om förra ägaren inte gjort så mycket med huset finns kanske inte så många relevanta kvitton. Finns det verkligen folk som behöver bruksanvisning till kylskåpet? Bruksanvisningar som finns kvar bör givetvis stanna i huset, men jag skulle inte ställa till med något större liv om det saknades. Samma sak med kvitton och intyg. Finns det så vill jag ha dem, men jag skulle inte bråka om det saknades.

Erik
Jag har inte gett rådet att man ska bråka. Förstår inte var du fått det ifrån?

Om det finns är det väl bra om man får tex bruksanvisningar och ev kvitton/intyg. Frågar man inte får man kanske inte något utan det slängs av nuvarande ägaren.

Andra saker som är bra om dom finns med är tex ritningar, beräkningsunderlag för flöde i golvvärme i förekommande fall, färgkoder och färgtyp på snickerier och fasad.

Mötet med säljaren är ett utmärkt tillfälle att mer lära känna sitt nya boende.

Ta med lite färska kanelbullar så blir det en trevlig timme i nya huset.
 
Det är framförallt frusna ledningar och uppkomna vattenskador man oroar sig för. Ritningar, FTX system etc finns bra dokumentation på som jag redan fått. Kanelbulle fick jag vid besiktningen så det finns inte alls några spänningar här :). Mest intresserad av mina rättigheter om det blir knas vid överlämningen. Men jag är med på vad som gäller nu. Tack!
 
Hemmakatten
Vi har alltid gjort en genomgång av huset innan tillträdet när vi köpt hus.

Vad som kan vara bra att kolla är att skruva på ALLA vattenkranar (varmt o kallt) och se att de fungerar. Även tappkranar utomhus är bra att kolla. Alla nyare tappkranar är självdränerande och kan sättas på och av även vintertid. Drar man till en tappkran för hårt riskerar man att den går sönder och i värsta fall får man vattenläckage inuti väggen, därför är det bra att kolla.

Även att sätta på kyl, frys, diskmaskin, spishäll, ugn, fläkt, tvättmaskin, mikro, FTX med flera maskiner och se att de fungerar.Det är mkt svårare att i efterhand hävda att tvättmaskinen var trasig vid tillträdet.

Spola också i toaletten och häll (mkt) vatten i alla avlopp så att du ser att det rinner undan och inte blivit någon propp.

Till huset finns en del fastighetstillbehör som skall medfölja huset. T.ex skall stege för att komma upp på taket finnas (är det så att säljarna lånat en stege av grannen varje gång de skall upp på taket kan du förstås inte kräva att få en stege). Brevlåda, hatthylla, väggfasta garderober (men inte fristående garderober), inbyggd mikro (men inte fristående), badrumsskåp, markiser, flaggstång, alla fasta trädgårdsarrangemang (t.ex. pergola) och alla växter o blommor (inte lösa krukor o trädgårdsredskap) är exempel på saker som hör till huset.
 
Thomas59 jag menade inte att framställa dig som bråkstake. Jag ville förmedla åsikten att några av punkterna på din mycket bra lista var att anse som mindre viktiga än andra.

Erik
 
Klistrade tapeter hör till huset men inte spikade dyra sjuttonhundratalstapeter om vi nu ska vara noggranna.

Kakelugnar hör till huset.
Centraldammsugare har varit uppe i Högsta domstolen
Hör frysbox i uthus till huset?
 
Thomas59
Avemo skrev:
Thomas59 jag menade inte att framställa dig som bråkstake. Jag ville förmedla åsikten att några av punkterna på din mycket bra lista var att anse som mindre viktiga än andra.

Erik
De é lugnt!

Borde finnas en checklista för tillträdet. Borde förresten finnas en checklista för visning och fastighetsköp också, och för bankbesöket och..........

......kanske en checklista så man inte glömmer någon checklista:S
 
OT : Gör en besiktning innan! Kostar några tusenlappar, men definitivt värt det! Låt inte snålheten bedra visheten!!!!!!!:@

Till gråsten:

Till en fastighet hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som är tillför stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter samt naturlig gödsel!

Som byggnad räknas inte bara hus utan också murar, broar, bryggor och alla slags uppbyggda konstruktioner.

Till byggnader hör fast inredning och andra anläggningar som är till för stadigvarande bruk för byggnaden eller en del av denna såsom fasta avbalkningar, hissar, ledstänger, ledningar för vatten, gas, värme, ljus eller något annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepannor, element till värmeledningar, kaminer, kakelugnar, innanfönster, markiser, brandredskap, civilförsvarsmaterial och nyckar!

Till bostadshus hör badkar och andra sanitetsanläggningar, spisar, värmeskåp och kylskåp samt tvättmaskiner och manglar. Även diskmaskiner och centraldammsugare är tillbehör!

!!!!!!!!! OM SÄLJAREN SKA FÅ TA MED SIG SÅDANT SOM ENLIGT jordabalken är fastighetstillbehör är det viktigt att en detaljerad beskrivning finns med i köpeavtalet för att undvika missförstånd!!!!!

EX: "Parterna är överens om att 1700-tals tapeterna får bortmonteras och tas med av säljaren!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.