Jag har letat i detta forum, men inte riktigt hittat något svar på min fråga.

Jag bygger bastu inomhus som angränsar till badrummet med kakel, fuktspärr, och allt vad det innebär. I bastun tänkte jag också ha kakel på väggen mot badrummet, det blir alltså kakel på båda sidorna av väggen.

På resterande väggar i bastun är det bastuplast, luftspalt och träpanel. Luft kan alltså passera in under panelen vid golvet och ut i bastun igen vid taket.

Golvet är klinker som är fuktskyddat några cm upp på väggen för en klinkersockel

Kaklet ska sättas på en mineritskiva.

Frågan är då: vad bör jag ha innanför mineritskivan?
- Ska jag sätta den på samma sätt som resterande träpanel med luftspalt bakom, så att den 'hänger' fritt? Känns väl som ganska safe metod?
- Eller ska jag sätta mineritskivan direkt på reglarna och fuktskydda några cm upp på den?
- Bastuplast eller inte bakom mineritskivan?

Från badrummet och in till bastun ser det alltså ut såhär: kakel,fuktspärr,reglar med isolering, ???, mineritskiva, kakel.
 
Förresten, en sak till: Ingenting med golvet är klart än. Jag antar att jag måste ha något slags skivmaterial att fästa klinkerssockeln på, men spelar det någon roll vilken sorts skiva? Jag vill inte bygga ut från väggen så mycket. Det är horisontella reglar bakom, så det är stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.