Vår ytterdörr är ett problem. Den är original och vackert renoverad med linoljefärg, men den är skev, gles och helt oisolerad. Dessutom är den på tok för smal att gå igenom med något i händerna. Varje dörr är ca 600 mm. Dörrpartiet är ca 1200 mm.

Finns det någon möjlighet att en duktig hantverkare kan bygga en ny karm samt att bygga en "modern" dörr med vår orginaldörr som utsida? Det skulle åtminstone åtgärda 2 av 3 problem, dock inte genomgångsbredden.

Finns det enkeldörrar av spegeldörrsmodell som håller måttet 1200 mm? Kanske kan man ta en modern dörr med rätt design, slipa av och måla med linoljefärg, för att komma nära (törs man komma med ett sådant förslag i byggnadsvårsforat).

Det borde naturligtvis gå att beställa ett helt nytt dörrparti av en hanterverkare, men ska jag då ha en normalbred dörr om ca 900 mm, får jag ett osymetriskt dörrparti.
Jag kan nämligen inte bredda dörrhålet överhuvudtaget, så de 1200 mm är vad jag har att spela på. Det är klart att det borde gå att hitta en tredelad design i motsvarande spegeldörrsmönster

Vad kommer det att kosta mig? Har ni några exempel?

Jag vill gärna bevara, men inte så till den vilda grad att det inte går att bo i huset. Hur i hela friden får jag till ett fungerande men ändå vackert och passande dörrparti. Hjälp gärna en villrådig byggnadsvårdare.
 
  • Dörrparti.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Britt-Marie Boestad
  • Laddar…
Nya dörrar invändigt utan tvekan, ta inte bort de befintliga. Vi valde glasdörrar så att man kan ha ytterdörrarna öppna och få in mer ljus i hallen.
 
Du anger tre problem med dörrarna: För smal gångdörr, skeva dörrar och oisolerade. Med gles vet jag inte vad du menar.

Ett sätt man använde för att få dörrpar med bredare gångdörr att se symmetriska ut var att man hade två lister på den bredare dörren. När paret är stängt ser det ut som om dörrarna är lika breda, och ett parti i mitten. Partiet i mitten var en del av gångdörren men var maskerat. Om det går att göra på dina dörrar vet jag inte. Det kräver nog breddning för att bli snyggt. Varför går inte det förresten?

Skeva dörrar är ett problem och särskilt vad gäller ytterdörrar. Det finns en teknik där man sågar spår och sätter i kilar för att räta upp dem. Metoden är omstridd - vissa menar att man förstör dörren - men den ska fungera. Snickerier borde ha koll på den.

Isolering. Om dörrarna är rätade och täta behöver ni inte knappast någon isolering. I sommarstugan har vi pardörrar som är isolerade, och det blir ganska fult. Känns som kassaskåpsdörrar. Det är de gamla dörrarna med isolering på insidan.
 
Din pardörr liknar vår, fast vi har större fönster. Den är lika smal och inte heller isolerad. Men den är ny (5 år) och inte alls skev.
Vi har inga problem, varken med bredden, eller med kylan. Är det riktigt kallt ute, så känns det naturligtvis, men vi har inte kallt i hallen.
Jag tycker att det är enkelt att bära saker framför och/eller bakom mig istället för vid sidorna när jag går in eller ut. En vanesak. Men vi är inte stora och breda. ;)

Så det främsta problemet är nog skevheten. Då kan ju dörren aldrig fungera bra, eller sluta tätt. Kolla med en snickare.
 
Jag läste nyss en artikel om en snickare med byggnadsvårsinriktning som satsade lite speciellt just på att rädda och renovera gamla dörrar. Om det är möjligt att få den gamla dörren att fungera, så är det vårt första försök. Frugan har ikväll gjort en lista på snickerier i trakten som ska ringas. Men de som nåtts under dagen har alla nekat till ett sådant uppdrag.

Några tips på en bra renoveringssnickare som kan laga/fixa en dörr i fyrkantenområdet Norrbotten (Luleå, Boden, Piteå och Älsbyn)?
 
Det går att rikta en dörr genom att slå in kilar i ramverket på dörren och "räta ut" den krokiga delen av ramen. Det år oftast bara en del av ramen som orsakar
skevheten. Spåren som sågas i ramen bör gå ner till minst halva tjockleken av ramen eller förbi noten för dörrspeglarna. Kilarna bör vara mycket spetsiga och av ett hårt träslag ex. björk eftersom virkeskvalite'n i gamla dörrar är god. Kilarna slås in med trälim.
Jag har vinter- och sommardörrar till mitt gamla hus där gångjärnen passar för båda
dörrparen. Vinterdörrarna är då bättre isolerade. Jag har sett asymetriska pardörrar
där den ena dörren har en extra lodrät ramdel. Den ena dörren blir då bredare men hela dörrpartiet uppfattas ändå som symmetriskt. Om du ska låta tillverka nya dörrar kanske det är ett alternativ.
 
Min kompis har låtit tillverka nya dörrar efter gammal förlaga hos Näsåkers Snickeri AB, det ligger i Ångermanland. De blev perfekta, täta, raka och utformad precis som de gamla.
 
Håller också på att låta tillverka innerdörrar och behåll ytterdörrarna och renovera dom. Att dom är smala vänjer man sig vid. Vi har sådana på bagarstugan.
 
Ville bara säga att dörrpartiet var väldans fint!
 
  • Gilla
Britt-Marie Boestad
  • Laddar…
Jag hade samma problem med mina gamla dörrar, stora springor pga skevheten.
Jag beställde helt nya från ett litet snickeri i närheten, ser identiska ut men det läcker ingen luft...

De gamla dörrarna ska jag återanvända på annan plats.
 
karln skrev:
Det går att rikta en dörr genom att slå in kilar i ramverket på dörren och "räta ut" den krokiga delen av ramen. Det år oftast bara en del av ramen som orsakar
skevheten. Spåren som sågas i ramen bör gå ner till minst halva tjockleken av ramen eller förbi noten för dörrspeglarna. Kilarna bör vara mycket spetsiga och av ett hårt träslag ex. björk eftersom virkeskvalite'n i gamla dörrar är god. Kilarna slås in med trälim.
Jag har vinter- och sommardörrar till mitt gamla hus där gångjärnen passar för båda
dörrparen. Vinterdörrarna är då bättre isolerade. Jag har sett asymetriska pardörrar
där den ena dörren har en extra lodrät ramdel. Den ena dörren blir då bredare men hela dörrpartiet uppfattas ändå som symmetriskt. Om du ska låta tillverka nya dörrar kanske det är ett alternativ.
Hmmm, det är inte lätt när det är svårt....:S

Vi gjorde ett försök att ringa några lokala snickerier för att se om någon kunde ge sig på att rikta våra ytterdörrar. Ingen har ännu åtagit sig ett sådant uppdrag. Finns det några tips på snickerier i norra norrland, så är jag tacksam.

Jag har kanske inte berättat hela historien. Vi har faktiskt till och med två dubbla dörrpartier direkt på varandra. Men båda är så skeva, att vi trots upprepade försök inte lyckas få dem täta, och hallen är riktigt kall vintertid. För närvarande -24 ute och vi har en yllefilt liggande framför dörrpartiet. Det är väl i huvudsak dessa dubbla uppsättningar dörrpartier som tillsammans med den smala passagen gör det besvärligt att passera dörrarna med något i händerna.

Anders_Roslagen skrev:
Ville bara säga att dörrpartiet var väldans fint!
Tack! Jo vi trivs med utseendet, och skulle därför verkligen vilja behålla dörren, om möjligt.

Saxpy skrev:
Jag hade samma problem med mina gamla dörrar, stora springor pga skevheten.
Jag beställde helt nya från ett litet snickeri i närheten, ser identiska ut men det läcker ingen luft...
Vad kostade det dig? Har du några bilder på en "nytillverkad" pardörr?

Kurtivan skrev:
Min kompis har låtit tillverka nya dörrar efter gammal förlaga hos Näsåkers Snickeri AB, det ligger i Ångermanland. De blev perfekta, täta, raka och utformad precis som de gamla.
Kostnader och bilder uppskattas :)
 
Jag röstar fortfarande på nya, täta, innerdörrar med glas. Vet du hur trossbotten ser ut i hallen? Ibland kunde man ju skippa isolering i hallen.
 
Har inte målat den än men här kommer iallafall en gammal bild.

Tror jag betalade 21kkr.
 
  • IMG_1229.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår problemet med kylan. När jag riktade min dörr gällde det en innerdörr och skevheten berodde på att ramen på låssidan hade bågnat.
Jag lyckades med hjälp av kilar justera en skevhet på 15 mm. Jag inser att
det krävs en större noggrannhet när det gäller ytterdörrar så att det kanske
inte är ett förstaalternativ att försöka rikta dörrarna.
Angående asymetriska dörrpar med extra "ramstolpe" på ena dörren har jag en sådan stående i mitt sommarhus i Ångermanland. Tyvärr åker jag inte dit förrän till sommaren så jag kan inte skicka något foto.

karln

PS det finns en liknande dörr på tråden: Hjälp önkas! Vit pardörr i gammal stil..?
 
Redigerat:
Saxpy skrev:
Har inte målat den än men här kommer iallafall en gammal bild.

Tror jag betalade 21kkr.
Fint dörrparti vilken firma var det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.