Har 4 spottar som ska in under köksbänken och har nu sågat ut ett hål som är 60mm i diameter.

Dock så funkade inte de spottarna och vi har nu fått spottar som istället kräver ett håltagningsmått på 54mm i diameter, dvs 6mm mindre än vad det befintliga hålet är.

Dock så är nederkant på spotten lite bredare än 60mm så om jag lyckas fästa spottarna i det befintliga hålen så kommer det att se bra ut.

Min fråga är hyr jag ska göra för att försöka fästa dom i ett för stort hål?
Kan jag förstora spottarna genom att dra ett gummiband runt? ;)
Viktigast av allt är att det är en 100% säker lösning ur brandsynpunkt.
 
Det blir ju varmt, så nån gummi eller liknande kanske är dumt... Högtemp silicon kanske finns att få tag i?
 
Har du någon spillbit av täcksida kvar så kan du såga ut ringar med rätt ytter / innermått 60/54 med hjälp av 2 hålsågar och sen limma dit. Borde bli en bra lösning.
 
Marive skrev:
Har du någon spillbit av täcksida kvar så kan du såga ut ringar med rätt ytter / innermått 60/54 med hjälp av 2 hålsågar och sen limma dit. Borde bli en bra lösning.
Det låter inte som en dum lösning, det kanske man ska testa!
 
Hej igen!

Har letat efter en täcksida men verkar inte hitta ngn.

Finns det istället tips på ngt lim eller liknande som man vet är värmebestädigt och som bör funka?
 
Skulle gått iväg till en välsorterad bygghandel och kollat in vad som finns i typ silicone eller tätningsmassa/fogmassa som klarar specen. Satte själv in liknande och använde silicone.
 
savio skrev:
Har 4 spottar som ska in under köksbänken och har nu sågat ut ett hål som är 60mm i diameter.

Dock så funkade inte de spottarna och vi har nu fått spottar som istället kräver ett håltagningsmått på 54mm i diameter, dvs 6mm mindre än vad det befintliga hålet är.

Dock så är nederkant på spotten lite bredare än 60mm så om jag lyckas fästa spottarna i det befintliga hålen så kommer det att se bra ut.

Min fråga är hyr jag ska göra för att försöka fästa dom i ett för stort hål?
Kan jag förstora spottarna genom att dra ett gummiband runt? ;)
Viktigast av allt är att det är en 100% säker lösning ur brandsynpunkt.
En smal remsa av masonite (den är 3,2 mm) som du knackar fast med några dyckert borde lösa problemet.
 
Det finns färdiga lösningar för detta hos en del leverantörer. Jag vet att Ljus I Hus har det. Det är i metall, så det är säkert.
 
Energi Nicke skrev:
Det finns färdiga lösningar för detta hos en del leverantörer. Jag vet att Ljus I Hus har det. Det är i metall, så det är säkert.
Att man köper en metallring och fäller in helt enkelt?
Hittade inget på deras hemsida.
 
Hej,

Det är nog inget dom har på hemsidan, då det är instalationsmaterial. Ring och prata med dom. Så ordnar dom det säkert.
 
Är inte det lättaste att gå och köpa fyra nya spottar som passar i 60 hålen.
 
Annars så kanske jag kan hjälpa dig att skära ut ringar i Rostfritt som du man montera mellan spotten och skåpet.
Sedan limmar ringarna i skåpet, ringarna blir typ 1.5mm tjocka.

PM:a mig om intressse finns
 
Uppdatering:
Jag åkte och köpte nya spottar som passade i de befintliga hålen istället, nu sitter de på plats =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.