Jag skissar på installation av centraldammsugare, i nybygget.
Jag skulle vilja ha era skarpa hjärnors åsikter om lösningen, tekniska bekymmer med vald lösning, placering av uttag etc.

Här finns ritningen: Visa bilaga 36192

Tack på förhand
/Oskar
 
Min första reaktion är att du har för många uttag. Med en 9 - 10 m slang, bör du t.ex klara ovanvåningen med ett uttag och bottenvåningen med 2 st + kökssockeluttaget
 
Jag gillar inte att dra ner rören i plattan, men det är ju en smaksak.
 
Tyckte också att det var lite väl många uttag. Det bör ju räcka med de två i hall och vardagsrum på nedervåningen, och kanske ett på övervåningen. ta ett skalenligt snöre och mät runt hörnen o dyl och se hur lång slang du behöver.

Sedan skulle jag nog inte heller vilja ha rören i plattan, det blir ju bara längre sträcka att dra, och större risk att något går sönder. Dessutom känns den pluggade rensluckan i grunden som att riktigt inbjuda till kondensbildning i rören.
 
Ok, trevligt med feedback!

Tänkte bara delge hur jag har resonerat:
Antal uttag:
De negativa jag sett om CD är att en del tycker slangen är för lång, därav fler uttag.
Det i köket är väl kanske mest onödigt i mina ögon sett, där är jag med er.
Sockelsugen är både jag och sambon tveksam över, men de som har en verkar vara nöjd med den, inte så stor kostnad endå.

Längd på slang:
Har tänkt att man ska klara sig på max 8m av ovan nämnda anledning.

Rör i plattan:
Anledningen till den lösningen är att jag kände mig lite obekväm att borra hål i samtliga stolpar i den bärande hjärtväggen. (45x95mm)
Jag förstår inte riktigt hur det blir längre i plattan än på annat sätt.
Om man inte går i plattan, då lär jag gå högre upp i hjärtväggen, så man kommer över öppningen till köket, längden borde gå på ett ut oavsett vilken nivå man lägger stammen på? Hur har andra gjort?
Förstår heller inte varför det skulle gå sönder lättare i plattan än i väggen?
Dock _om_ det går sönder drar man nog en ny i väggen. Man drar avlopp under platta på mark regelbundet, det håller?

Renslucka:
Har läst att några har fått lite bekymmer ibland.
Kondens, ja kanske? Kan man lösa det på något annat sätt? Placeringen är tänkt som så att ha en renslucka rakt in på stammen utan böj. Men den kanske är helt onödig. Vad tror ni om de som går vertikalt upp mot vind? Kanske också är onödiga?
Men den dagen det blir stopp, kanske man är nöjd med dem?

Tacksam för fler funderingar/åsikter och/eller respons på detta inlägg!

/Oskar
 
Jag skulle hellre dra rören i plattan.
Snickarna brukar ibland inte gilla att man sågar upp 50 mm hål i takstolarna.
 
Har funderat lite, en lösning att att placera aggregatet på vinden.
Läste att någon här på forumet hade gjort så, men det var 1plans hus.
Då kan man gå vertikalt ner dit man ska ha uttagen.
Men! Då har man 2,5+0,3+2,4+0,5+aggregatets anslutningshöjd kanske 0,5m=5,7m som man ska suga upp skräpet. Ja med lätt damm är det väl inget problem, större saker? Orkar CD suga upp så högt?

Ett annat alternativ är att gå i glespanel/mellanbjälklag. 50-28=32mm att nagga ur bjälklaget. Det är inte såå mycket, men håltagning i bjälkar ska ske mot mitten. Känns inte heller "rätt".

Jag antar att det finns andra "självbyggare" som har byggt och installerat, hur har ni gjort? Finns mycket material på sidan om elinstallationer, våtrum, verktyg, ja allt möjligt, men jag hittar inte så mycket om centraldammsugare.

Kan tillägga att huset är/blir 12 x 7,4m invändigt, om det gör nån skillnad.

/Oskar
 
Vi bygger just nu 1 1/2 planshus med ett uttag nere och ett uppe.
CD står på kallvinden, med totalt 7 m rör.
Såhär såg det ut innan vi isolerade rören. Det blev kondens, så det rann från uttaget på bv.
 
Bild på CD
 
Verkar strula med bilder för många... synd!
 
Jag har rören i plattan. blir det stopp så blir det. räknar med att det går att rensa med diverse hjälpmedel.
Mitt råd till dig:
Skippa rensluckorna, dra rören i plattan.
jag har ett uttag direkt på Centraldammsugaren, går det att göra hos dig?
Ta ett snöre som tipsats om tidigare.
Man räknar 10 meter rör motsvarar 1m slang i effektförlust
Installlera sockeluttag i köket. det ångrar jag att jag inte gjorde.
 
Jag lyckades få in bilden på min CD under rubriken Bilder/Övrigt
Där finns även en gammal bild på CD från vårt nuvarande hus.
 
Flera modeller jag har sett har ett uttag direkt på aggregatet.
Ja, rensluckorna är kanske en överdrift, man får sluta nojja sig om att det kan bli stopp... och tänka på vad man dammsuger.

Skönt att det åtminstone finns fler som har tänkt/har det så.
Hur många uttag har du per våning, och hur lång slang?
Vad drog du för rör i plattan? Orginalrören till CD verkar ju vara kring 1m styck. Känns dumt att skarva så mycket när det finns 6m längder av andra rör i lika dimensioner?
 
Grävaren, japp såg dem nu.
 
Använd 50mm avloppsrör istället, billigare finns i 6m längder och lättare att jobba med.

se http://www.abc-cdsug.com/ för bra info om olika system med rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.