Hej!

Jag undrar hur långt från kanten på kantelementen kan man placera leca utan att plattan tappar bärigheten.

Har tänkt att använda detta i väggarna: väggpanel, glespanel (för att ha något att spika panelen i ), asvaltboard, 145 x 45, plast, 45x45 liggande, playwood och gips.

Mvh Alexandersson_1
 
C
Jag har mina ända ut.. Men det kanske man inte ska egentligen?
 
Ända ut här också, dock använda jag leca-balk till grunden istället för kantelement i friggo.
Men förhoppningsvis ska väl plattan ha bärighet ända ut, har nog inte sett något hus där väggen börjar en bit in på plattan. :)
 
* Bärigheten hos plattan beror på hur plattan är armerad och hur bred
& hög kantbalk du har gjutit. Vilka mått & armering har du?

* Lasten ifrån en byggnad som denna beror till stor del på snölasten:
Vilket takspann har du? Bärande pelare /innerväggar? Vilken snözon? Takvinkel? Takbeläggning?

I ett Garage kan det vara en bra idé att anv. dubbla gipslager med tanke på brandsäkerheten. Tänk även på att inte sätta in fönster åt samma håll som övriga närliggande byggnader (om du har det)
 
Hej!

hakaner
Kantbalken kommer att bli ca 200 x 300 mm med 4 st 10 mm armeringsjärn och 10 mm villabyglar var 60:e cm . Armeringsmatta T6150 och betong kvalite 2835. Kantelement s200 och 300 mm hög

Snözon 2,5, Nockbalk och 27 graders taklutning med betongpannor

Mvh Alexandersson_1
 
F
Jag hängde ut lecan nån cm för att inte få in vatten mellan lecan och plattan. Använde överblivna 25cm leca som jag ställde på kant så dom blev som 19cm leca. Samma EPS kvalitet och mått och armering i kantbalken. T5200 i dubbla lager på plattan. 20 graders taklutning med betongplattor bredd 6,30m.
Vad är det som oroar dig, att kantelementet skall kollapsa?

Kantelementen brukar vara 10cm och avsmalnande i toppen, Lägger du en 19cm leca kant i kant så har du fortfarande 9cm som ligger på plattan.
 
  • Gilla
Pettersson87
  • Laddar…
Har du tänkt dra in syllen om du skulle hoppat över lecan? :)
 
Hej!

Jag tycker att det verkar lite vekt att ställa lecan på cellplast, men så vill jag alltid överdimensionera det jag gör:D

Nu funderar jag på om man ska lägga en 45x45 liggandes på utsidan och dra in lecan lika långt och lägga en remsa med cellplast för att bryta köldbryggan i lecan. Vad tror ni!

Mvh Alexandersson_1
 
Jag har en annan fråga... Det finns ju leca block med isolering i, håller inte dessa för att lägga ett varv och sedan syll på? eller får man andra problem då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.