Förutsättningarna: stenhus, 275 kvm boyta + biytor, självdrag.
Vi vill: ha bättre vent, mekanisk frånluft i badrum och kök, freshventiler i övriga rum.

Frågan: Vad händer med energiförbrukningen om vi ökar luftomsättningen i huset från 0,1 gång per timma (som vid självdrag) till 0,6 eller 0,9 ggr per timma? Kommer energiförbrukningen att öka proportionellt? 9 ggr högre förbrukning - hemska tanke! :S:D
 
Det krävs 0,0003 kwh för att värma 1m3 luft 1 grad. I ert hus (grov räknat med 2,4 meters takhöjd) och en medeltemperatur för jan-maj och aug-dec på 6 grader (antaget att utetempen är över 20 grader och därmed inga förluster under juni och juli). Data hämtat från temperatur.nu för örebro. Antaget en inomhustemperatur på 20 grader blir den ökade förlusten:

Vid 0,6 ggr/timme
275*2,4*(0,6-0,1)*0,0003*(20-6) = 1,4 kw
Ökad energiförlust/år: 1,4*24*365 = 12 300 kwh

Vid 0,9 ggr/timme
275*2,4*(0,9-0,1)*0,0003*(20-6) = 2,5 kw
Ökad energiförlust/år: 2,5*24*365 = 21 900 kwh

Men det finns ju osäkerhetsfaktorer, är ni säkra på att ni ventilerar 0,1 idag tex?
 
Åh, precis det svar jag ville ha (just beskedet var ju kanske inte så kul för oss som funderar på frånluft...).

Vi har 2,60 i takhöjd. Vi har strax över 21 grader inne. Absolut inte säkra på 0,1 i omsättning nu - det ska dock tydligen vara schablonen för självdrag (som ju vi har). Egentligen är jag inte så intresserad av vad det exakta resultatet blir om vi går från 0,1 till ex 0,6 utan vad resultatet blir om vi går från vad vi har nu till t ex att luften omsätts 6 eller 10 ggr oftare. Detta borde innebära att jag inte behöver bry mig om vad jag har från början.. Eller?
 
Borde då ge:

275*2,6*(0,6-0,1)*0,0003*(21-6) = 1,6 kw
Ökad energiförlust/år: 1,6*24*365 = 14 100 kwh vig 6 ggr ökad oms
 
Rebeckaf skrev:
Åh, precis det svar jag ville ha (just beskedet var ju kanske inte så kul för oss som funderar på frånluft...).

Vi har 2,60 i takhöjd. Vi har strax över 21 grader inne. Absolut inte säkra på 0,1 i omsättning nu - det ska dock tydligen vara schablonen för självdrag (som ju vi har). Egentligen är jag inte så intresserad av vad det exakta resultatet blir om vi går från 0,1 till ex 0,6 utan vad resultatet blir om vi går från vad vi har nu till t ex att luften omsätts 6 eller 10 ggr oftare. Detta borde innebära att jag inte behöver bry mig om vad jag har från början.. Eller?
Rent matematiskt måste man ta hänsyn till er nuvarande ventilation för att kunna räkna ut skillnaden, men det finns antagligen så många praktiska faktorer som påverkar det faktiska resultatet (utomhustemperaturen framförallt) vilket gör att det nog i praktiken inte spelar någon större roll.

Ett tips kan ju vara att ni överdimensionera ert frånluftssytem en aning och ha möjligheten att varvtalsstyra fläkten så ni kan påverka vilken luftomsättning ni får. Då kan ni ju laborera för att erhålla en god balans mellan inomhusklimat och energiförluster. Det ger också möjligheten att dra ner den lite extra när det blir svinkallt ute om man vill och det inte påverkar inomhusklimatet för mycket.

Lycka till! :)
 
Tack så mycket för hjälpen! Har nog belutat att det blir ett FTX-system istället. Förstår att det är nånga parametrar att ta hänsyn till men utifrån uträkningen och den luftomsättning som jag tror att vi kommer att behöva (radon) så kommer det att bli DYRT att värma huset annars. Vi borde spara in kostnaden för FTX på bara ett par år.

/Rebecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.