Hejsan.

Sitter och kikar runt på olika HTPC lösningar. Det verkar som att om man vill ha en tyst pc så blir det ganska dyrt. Finns det ingen skön lösning där man kan ha själva pcn i nått skåp nogonstans och sedan köra en kat5 förlängning till tv och ir? det enda som jag antar skulle krångla här är ju att man inte kan stoppa i dvd:n framme vid tvn. Isåfall så borde man ju kunna köra med att hårddiskarna i en nas nånstans där de kan brumma bäst fan de vill eller?

mvh
Jonas
 
Jo men det blir ju inte riktigt rätt va? dessa kat 5 förlängnigar finns inte de med usb? då borde man ju kunna lägga en diskret extern dvd vid tvn?


/jonas
 
Jag har PC:n i ett annat rum precis bakom TV i ett så kallat teknikskåp. Där står dator o stereo. Därefter har jag borrat hål i väggen o kopplat på TV och dragit fram ett IR-öga så jag kan använda fjärren. Det problem jag har är att skåpet blir varmt när dörrarna är stängda, ska lösa det med en fläkt när jag får tid.
 
En annan lösning är så som jag fixat det "temporärt" hos min bror(han är så pass nöjd med installationen så ännu efter två år så har inte önskemål om en permanent lösning gjord).

Datorn står i ett teknikrum (förråd) samma rum används som centralpunkt för LAN i huset. CAT6 är utdraget till alla rum.

Kopplat till datorns tvut finns även en transeiver för audio/video (kan hitta sådana här)
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1002993&did=&btn=&SpaceCode=GoToSection
Avant - produkterna funkar ok, kan vara lite glappiga kontakter - så jag rekommenderar att köpa Philips produkter istället även om de kostar mer. Dessutom har Philipsarna möjlighet till fler ingångskanaler så man kan ha parabol/kabeltv boxar, DVD, Video mm i samma rum och sen distribuera ut signalen trådlöst till huset. (Kräver mottagardelar så det måste man tänka på)

Man kan inte till dags datum skicka ut 5.1 ljud, men det har han inte behov av. Dessutom när den dagen kommer som han behöver detta, så har vi dragit separata rör till dessa med högtalarkabel så surroundsystemet kommer också att finnas i teknikrummet.

Bild ut kommer vi förmodligen att fortsätta köra trådlöst, då den blev bättre än vad vi trodde den skulle bli. Alternativet är att dra HDMI sladd via befintliga tomma rör för exeptionell bild.

Kommer förmodligen att köra samma modell när jag bygger hus, dock förbereda med ännu fler elrör till teknikrummet för lågnivåkablar.
Blev en relativt billig installation och allt hålls centralt. Det i kombination med en bättre multifjärr täcker gott hans behov för dagsläget.
Ser du bara till att ditt teknikrum är smidigt och bra kopplat till värmeväxlare (om du har det) eventuellt med evakuationsfläkt så drar man dessutom nytta av den värme som apparaterna genererar.
 
Verkar vara ungefär en sådan lösning jag är ute efter!. tack skall du ha. Men en fråga är om man kan styra datorn med fjärren också? Tanken är att köra Media Portal tex och styra enmed fjärren. Nån som vet hur fanken windows media centers fjärr funkar?

/jonas
 
Du har inte kollat vad Xboxen går för ?
Den tar allt ~:)
 
davvethepirate skrev:
Hejsan.

Sitter och kikar runt på olika HTPC lösningar. Det verkar som att om man vill ha en tyst pc så blir det ganska dyrt. Finns det ingen skön lösning där man kan ha själva pcn i nått skåp nogonstans och sedan köra en kat5 förlängning till tv och ir? det enda som jag antar skulle krångla här är ju att man inte kan stoppa i dvd:n framme vid tvn. Isåfall så borde man ju kunna köra med att hårddiskarna  i en nas nånstans där de kan brumma bäst fan de vill eller?

mvh
Jonas
Du kan ju ha en usb-dvdläsare! då är det bara en sladd från datorn till under tv.
 
davvethepirate skrev:
Verkar vara ungefär en sådan lösning jag är ute efter!. tack skall du ha. Men en fråga är om man kan styra datorn med fjärren också? Tanken är att köra Media Portal tex och styra enmed fjärren. Nån som vet hur fanken windows media centers fjärr funkar?

/jonas

Jag har använt htpc med mediacenter i nästan 1,5 år nu. Fråga på! Tycker det är skitsmidigt. Till och med tanten här hemma är nöjd med bygget. Hon ställer datorn på inspelning och tittar sen på det utan att blanda in mitt knapptryckande för att få det till att fungera. "Det bara funkar hela tiden"
 
Tycker ni som har en htpc att den dånar mycket eller har ni en riktigt tyst variant? Jag surfade runt lite och hittade miniMac som skall vara tyst + att den är riktigt snygg dessutom. Vad jag har förstått så kan man dessutom köra alla sorters windows program.

Mr kristanstad, har du datorn på jämt eller startar du den samtidigt som tvn? jag tänker på om man skall köra lite mp3 så kan det vara lite omständigt att behöva starta datorn om tv för att välja låt.

/jonas
 
Jag har den alltid på. tankar ner torrents och allt annat löst på internet. Jag har satt en liten tft skärm och trådlöst tangentbord och mus bredvid tv.n. jag slipper starta arbetsdatorn för att kolla tv-program, söka efter nåt nummer på nätet eller nåt annat smått. htpc står ju alltid igång.

Dessutom har jag skruvat isär den helt i atomer, bytt fläktar, valt komponenter efter omsorg och vibrationsdämpat allt. + att jag har en tvbänk med skjutdörrar i glas som alltid är stängda. pga barn. du hade inte hört även om dörrarna hade varit borta. kanske ett asvagt susande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.