Funderar på att installera en vattenfelsbrytare - Leakomatic 1000. Någon här som har erfarenhet av denna eller likvärdiga(om det finns?) ?

www.leakomatic.com
 
cnn03006 skrev:
Funderar på att installera en vattenfelsbrytare - Leakomatic 1000. Någon här som har erfarenhet av denna eller likvärdiga(om det finns?) ?

www.leakomatic.com
Jag har en sådan och den funkar bra. Jag har testat den och den klipper inkommande vatten vid minsta möjliga läckage på bortaläget. Går ju att koppla mot larmet också vilket är smidigt.
 
Ok! Funkar det bra annars? Om du tar ut en stor vattenvolym tex kör tvätt- och diskmaskin eller diskar för hand samtidigt med dusch?
 
Har en sen 2 år tillbaka, och den har fungerat klockrent. Jag fick riktigt i början fixa en toalett som tydligen smygläckte lite, och som jag inte hade märkt förut. Det gjorde att Leacomaticen stängde av vattnet på natten när det inte var någon annan förbrukning. När jag vill vattna i trädgården eller annars tappa vatten länge så kan man välja att "stänga av" Leacomaticen för 1, 2 eller fler timmar. Det har inte varit något problem fast tonårsdottern duschat länge, vattnet har inte stängts av. Inte heller tvätt- eller diskmaskinen maskin tappar vatten oavbrutet så länge att vattnet stängs. Men de gånger en kran har blivit att droppa så har Leacomaticen reagerat och stängt av.
Jag tror att det är en billig "försäkring" mot vattenskador som det lönar sig att installera.
 
janwide
Hur kan den känna av skillnaden mellan att man duschar i 30 minuter mot att ett rör gått av? 30 minuter läckage i en vägg kan ju vara katastrofalt!
 
Om jag har förstått det riktigt så stänger den inte för ett brustet rör om den är satt i hemma-läge. Då stänger den av vattnet efter den tid som man som användare själv kan bestämma. Har jag rätt?
 
Hej!

Du känner inte skillnaden utan du ställer in känsligheten på den som du vill, droppmängd och tidintervall. Den är juh bra för att upptäcka ett läckage tidigt, t ex om det börjar droppa någonstans så kommer den registrera det och du kan börja felsöka. Brister en koppling på inkommande vatten med bra tryck så är det kört om du inte satt på bortaskydded=stänga av huvudkranen för inkommande vatten.
 
Hmm, har installerat en Leakomatic. Jag aktiverade "Show drop count" vilket visar i displayen hur många drop counts som registrerats sen senaste reset. Min registrerar ett tiotal i timmen och jag försöker finna orsaken till det. Misstänker att ett visst dropcount är normalt då trycket förändras när man öppnar och stänger kranar under dagarna och att systemet blir helt stabilt endast på nätterna. Vet också att den kan registrera korta spolningar som drop counts ibland. Det finns ett antal felorsaker enligt manualen, men jag vet inte om det är fel att den registrerar ett antal drop counts under dagtid...? Vad är era erfarenheter ni som har en Leakomatic?
 
Anledningen til mina drop-counts var vattenberedaren som tryckutjämnade
 
har en installerad , har haft den i ett år.

vet inte om den kärvar lite för sen tar en stund efter kranen är stängd och det slutar visa flow på displayen, skall ju ta ca 10 sek efter kranen är stängd, har fått flow alarm ibland och har ej sett någon läcka.

men hänger flow kvar 20 min så blir det ju flow alarm och ventilen stänger.

hade problem när jag installerade den, finns ju inga riktigt bra montering anvisning.

ville skydda hela min anlägning, tar in vattnet i ett intill liggade hus som jag har hydropress och vattenfilter och tryckströmbrytare och sen skickar vattnet in till boningshuset, satte vatten felsbrytaren efter filter men före hydropress, men det gick inte så det fick bli en backventil och sen vattenfelsbrytare på den slangen som går till boningshuset.

står ju på hemsidan att man kan koppla till hemma larm, har trygga hem larm och dom vill inte koppla till annan utrustning än sin egen.
 
Redigerat:
Den var med i senaste avsnittet av Arga snickaren, den måste jag köpa :) Men om någon kommer för att vattna blommorna när jag har den i bortaläge. Då stänger den av vattnet eller hur? Nåväl det går nog att lösa.
 
Jaha, det var den de hade. Jag satt och tänkte på den här tråden faktiskt då när jag såg att de installerade en sådan "mojäng". Måste snart byta en bit av inkommande vattenledning, man skulle kanske passa på att klämma dit den där tingesten då.
 
Hur är det med Leakomatic 1000, har den en separat display som man kan ha
en bit bort så man slipper springa ner i källaren när man vill ställa in bortaläge?
 
finns 2 olika
en med panelen ansluten med kabel till vattenfelsbrytaren

och en som är trådlös till panelen
 
Hur mycket betalade ni för själva enheten exkl. installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.