luft/luftvärme eller luft/vatenvärme?

vad kostar dom har idag en el kostnad på ca 30.000 per år vill minska den kostanden
 
Har du vattenburet idag så skulle jag välja luft/vatten av dom två alternativen då du får bättre komfort samt kan värma varmvatten.
Måste du däremot konvertera så är det en mer en kosttnadsfråga då det drar iväg rejält med ett nytt vattenburet system.
 
vi har vattenburet system idag
 
Då skulle jag ta luft/vatten typ Airwell eller liknande. Om du inte har möjlighet till markvärme eller kan tänka dig att borra.
 
jo vi funderat på det okså vad kräfs för bergvärme?
 
Vattenburet system, borrhål och en värmepump.
 
vad går bergväre på då vad fins för olika alntiv då man kan dra in i ställe för ved och el värme? jo pellets men fundera på nåt enklare som spara mer pengar på då vi idag har en el förbrukning på ca 1100-4000 i månaden på el
 
Vart ligger huset? Hur stort är det? Byggår? Ventilation? Välisolerat bra fönster?
Hur hög framledning använder ni som max?
 
det är i skelleftehamn i västerbotten 124 kvm plus kälare det är skälvdras ventlationer
 
sagatess skrev:
det är i skelleftehamn i västerbotten 124 kvm plus kälare det är skälvdras ventlationer
Det var dåligt svar du gav på Overlanders frågor. Det var bra frågor han ställde, och dessutom frågor som VP-försäljaren skiter blankt i.

Vill du få en fungerande värmepump, så är det större förutsättning att du får det om du ger info om ditt hus/system.

Kan jag gissa att du har 25 000 kWh för värme/varmvatten?

Har du golvvärme?

Har du radiatorer?
Feta eller tunna?
Vilken framledningstemp behöver dom vid t.ex. -10°?

Luft/vattenpump är väl bra, men så långt upp i landet blir det långa perioder som den nästan uteslutande går på elpatron.

Tror den högre investeringskostnaden som bergvärme har, är försvarbar i ditt fall. Payoff-tiden blir lite längre, men samtidigt större förtjänst när den har passerats.
 
jag svarade det jag hade i huvet vist då kanse inte vil ha en iretrande svar åtter.

vi bruka förbruka ca 30.000 kwh tiar såg på skelelftekraft hemsida pratade i går med syrrna det fick veta luftvärme går bra upp till umeå

så jag inte alla svar då jag inte bor i huset nu och har många papper där.


förelåt för inte ås in sats så vara tjej men vad är Har du radiatorer?
Feta eller tunna?
 
Radiatorer är ett annat ord för element.

Jag tänkte att det skulle vara bra att veta om det är elementen av nyare modell som i regel är släta och tunna. De jag tänker på kallas TP 11.

Det finns nyare element som har "dubbla plåtar", och passar då bättre med värmepump. Dessa har betäckning TP 22.

Bäst är de gamla elementen som innehåller mycket vatten och är stora/tjocka i sin utformning.

Oavsett vilka element du har, så är det framledningstemperaturen som avgör om en värmepump passar i ditt hus. Behöver du max 55°C på framledningen till elementen, så fungerar en värmepump i ditt hus.  
 
jag har ett gamal model av elment tjock model. hur in tempen är har jag inen aning om vet elment ksulle behövs bytas eller nåt då vi har problem med värmen där.
 
Nja, då tror jag hellre på att det är något som stoppar flödet. Skit eller illa fungerande shunt/termostat.

Har aldrig hört att ett element slutat fungera.

Snacka med någon rörmokare, om problemet.
 
det vi gjort men ingen som hitls hitat riktigt felet för termostaten i hallen måste vi ha på max frö ens få värme under vintern för annars stanar cirklationspumpen så nåt fel är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.