Jag undrar vilka hustillverkare det är som har nästan färdiga hus? de som är lite billigare.
jag vet om eksjöhus egna hemserien och älvsbyhus. men älvsbyshus är inget vi kommer bygga med tanke på allt man läst om dem.

men vad finns det mer för några hustillverkare och vad heter deras serie i så fall?
 
De flesta hustillverkare kan bygga från stomrest till ett komplett hus. De flesta kan också bygga helt efter kundens önskemål och det kostar i många fall inte mycket mer än att välja ett "kataloghus".

För att få reda på vilken tillverkare som är mest prisvärd i erat fall så välj ut ett hus/planlösning som ni hittar eller gör en skiss och sätt vissa krav vilken standard ni vill ha på byggkonstruktionen och gå till så många tillverkare som möjligt och få en offert.

Om jag uppfattat er rätt så vill ni göra en hel del själv och det kan påverka vilken hustillverkare som är mest fördelaktig för er del. Vissa tar bra betalt för alla tillval medans vissa tar bra betalt för stommen men är då "billiga" på tillvalen. Det är inte säkert att hustillverkarnas "lågprisalternativ" är bäst för er del när ni i princip bara vill ha en stomme och göra resten själv. Vill ni påverka konstruktionen, planlösningen eller utseendet på fasaden jämfört med vanliga kataloghus så kanske lösvirke kan vara det bästa eller mest prisvärda alternativet.

Det bästa råd jag kan ge är att fråga så många som möjligt. Sen när ni fått ett antal intressanta alternativ så gäller det också att reda ut vilken entreprenadform som ni föredrar och också kolla referenser på de som ska bygga erat hus. Det sista skulle jag vilja påstå är bland det viktigaste för att ni ska bli nöjda i slutänden och där kanske inte priset alla gånger är avgörande.

Ber om ursäkt om jag blir tjatig :D men bestäm vad ni vill ha och utgå från det och fråga som många tillverkare eller entreprenörer som möjligt. Då har ni chansen att få precis det ni vill ha och också möjligheten att ställa olika alternativ mot varandra och förhoppningsvis pressa priset och få en bra deal i slutändan.d^_^b
 
Tack för svar :D
Vi vill helst köpa ett nyckelfärdigt hus till ett bra pris :D
vi jobbar nästan varje dag till kl 18.30 och jobbar även helger så vi har inte så mycket tid till att bygga mycket själva.
 
Jag fick intrycket att ni ville göra en del själva men det spelar mindre roll, om ni en tomt som inte är låst till en viss hustillverkare så har ni fördelen att spela ut olika tillverkare mot varandra och hitta det för er mest prisvärda alternativet.

Det viktigaste att ni jämför olika alternativ utifrån era önskemål. Att fråga om råd om vilken hustillverkare som är bäst här på forumet är lite som att gå på en parkering och fråga bilägarna vilken bil de rekomenderar. Jag skulle gissa att del flesta svarar just de bilmärke som de kör. Samma sak här, alla råd är goda men vad som passar er är troligen individuellt, så se till att sakligt och prismässigt jämföra så många alternativ som möjligt för att hitta vad som passar er bäst.
 
Det är väldigt sant :D
Men var mest ute efter att få reda på vilka hustillverkare som tillverkar billigare hus varianter där man dock inte kan ändra mycket.
Älvsbyhus gör ju så t.ex. men de vill jag helst inte ha.
Eksjöhus har ju en serie som heter Egnahemshus, så jag tänkte om det var fler hustillverkare som hade någon sådan serie.
 
LB-hus Classic, Anebyhus Första Villan, A-hus Basic, Vårgårda Bo...
Några till iaf.
 
eran skrev:
LB-hus Classic, Anebyhus Första Villan, A-hus Basic, Vårgårda Bo...
Några till iaf.
Tack så mycket :D Ska kolla upp dem nu.
 
Jag tror inte att det går att bygga särskilt billigt om man inte bygger med älvsbyhus (borträknat deras markentrepenad). Vi har jämfört alla tillverkares billigare serier o dom blir inte särskilt billiga. Jag håller med Mr Bygg, VAD är det ni vill ha?? Hur stort, vinkelhus? Planlösning osv och sen VAD PASSAR PÅ ER TOMT, solläge, utsikt, insyn osv. Sedan tar ni och går på känsla, vilken säljare känns bäst. Då är det skit samma om ni bygger med Vårgårdahus, Eksjöhus; Lb hus eller what ever, även om en firma med ett totalt entrepenad åttagande är säkrare - men dyrare. Hur snabbt behöver det gå?? är oxå en fråga att ställa sig, vissa firmor har lång lev tid och är det skola/dagis som ska bytas osv kan det faktiskt kännas bättre att komma in o på plats så smidigt som möjligt. Där är ex smålandsvillan och hjältevadshus snabba efter beställning förstod vi det som. Hjältevadshus bygger helt enligt era önskemål om det är kompatibelt med deras modulsystem. Så HUR vill ni att ert hus ska se ut?? Hur mkt får det kosta max?? Ja o sen rätta mun efter matsäcken, typ så.
 
hej jucismacker och alla andra.
jag håller på att bli galen...ju mer jag tittar, desto mindre vet jag. Vi har bestämt oss för att bygga! sen kom den stora ambivalensen...har möte inbokat med LB hus försäljare nu på måndag.Classis 135 med tillbyggnad på 10 m2. Bra hus, ok i pris. problemet är leveranstiden. Att det tar minst 46 v från bygglovet är klart tills det att huset kan flyttas in i. Vi har sålt vårt nuvarande hus och de vill in i vår! Familj på 5 kommer att bli bostadslös!
Är det ngn som har tips på toppen hus med kort leveranstid.
 
Jag tycker att du ska se till att ordna ett tillfälligt boende som du klarar av att bo i 1,5 år och istället bygga ett hus som du verkligen vill ha. Det är en klassisk fälla att låta en sån här omständighet tvinga fram ett beslut i panik. Gå inte i den fällan utan titta på olika alternativ till att bygga i lugn och ro.
 
Mikael_L
Jucismacker, har ni funderat på lösvirkesbygge eller byggsats.

Är det så att ni har rätt känningar och vet om någon riktigt pålitlig snickare. En ni verkligen vet kommer göra ett bra jobb och inte släpar benen efter sig. (Då är hans timpris av mindre betydelse).
Då kan det vara en jättegod ide att bygga ett lösvirkeshus eller en byggsats från t.ex. Fiskarhedenvillan.se eller Floods trähus.se.

Det blir ofta billigare än motsvarande färdiga hus från hustillverkare.
Ni kan bidra helt valfritt med eget jobb.
T.ex. om ni bara städar undan och fraktar bort skräp från bygget så sparar ni snabbt tusentals kronor på både löner till de som annars ska göra det och containerhyra.

Men har ni ingen byggerfarenhet sedan innan så tror jag det är jätteviktigt att hitta just den där riktigt pålitliga snickaren, då mycket av projektledning, kontroll och sånt kommer falla på honom.
 
nissepernilla skrev:
hej jucismacker och alla andra.
jag håller på att bli galen...ju mer jag tittar, desto mindre vet jag. Vi har bestämt oss för att bygga! sen kom den stora ambivalensen...har möte inbokat med LB hus försäljare nu på måndag.Classis 135 med tillbyggnad på 10 m2. Bra hus, ok i pris. problemet är leveranstiden. Att det tar minst 46 v från bygglovet är klart tills det att huset kan flyttas in i. Vi har sålt vårt nuvarande hus och de vill in i vår! Familj på 5 kommer att bli bostadslös!
Är det ngn som har tips på toppen hus med kort leveranstid.
Ehhh...?? Borde ni inte kollat leveranstiderna innan ni sålde ert nuvarande boende???:S
 
nissepernilla skrev:
hej jucismacker och alla andra.
jag håller på att bli galen...ju mer jag tittar, desto mindre vet jag. Vi har bestämt oss för att bygga! sen kom den stora ambivalensen...har möte inbokat med LB hus försäljare nu på måndag.Classis 135 med tillbyggnad på 10 m2. Bra hus, ok i pris. problemet är leveranstiden. Att det tar minst 46 v från bygglovet är klart tills det att huset kan flyttas in i. Vi har sålt vårt nuvarande hus och de vill in i vår! Familj på 5 kommer att bli bostadslös!
Är det ngn som har tips på toppen hus med kort leveranstid.

Vi kommer att sälja vårt hus och sen bestämma vad vi vill ha. Det är ju först då vi vet vilka tillval vi kan kosta på oss och vilket hus vi ska ha.

Under tiden kommer vi att flytta till hyresrätt. perfekt läge att bo lite mindre än man egentligen vill ha för att kunna spara på sig en del pengar under byggtiden.
Det vore tråkigt att flytta in i ett hus som inte är huset ni egentligen vill ha bara för att dom inte är snabba nog. Kan nog vara så att ni ångrar er de många åren ni kommer att bo i ert nya "snabbt byggda" hus.
 
Sälja hus är inte lika lätt där vi bor som nere i Stockholm och södra Sverige. Här måste man passa på ifall det kommer en spekulant som vill betala vad man begär. :(
Det är klart, är väl bara att inse att det är positiva bekymmer att sätta sig i en hyresrätt ett tag och sen hoppa över till ett nytt hus. Är bara så att man på nåt sätt mentalt förberett sig för bygget och så får man lite hicka när man inser att man får vänta ett år på kåken.:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.