Enligt http://byggahus.se/wiki/Titelpolicy så är specialtecken som "(" och ")" inte att rekommendera i titlar. Jag föreslår därför att vi byter namn på "din" artikel till säkring eller till elsäkring. Vilket tycker du är det mest korrekta?
 
Mikael_L
Jag byter till säkring då, för elsäkring låter krystat och kommer missas när folk söker efter det.
Det är ju inte alls säkert att någon vill skriva om någon annan slags säkring (takarbete, hålla upp en vägg eller vad det nu skulle kunna röra sig om), men iså fall får det lösas då.

edit: Det verkar som att jag inte kan redigera rubriken.
 
Mikael_L
En sak till.
Om man vill diskutera runt om artikel man skriver eller planerar att skriva hur gör man lämpliast det. I de vanliga underforumen eller ska vi starta ett nytt wiki-forum.
Eller är det tänkt att allt ska ske inom wikin?

Jag tänkte ifall man vill få ihop lite mer åsikter om metoder, eller namn på saker eller nåt liknande innan man skriver ihop sin artikel.
Det kan säkert vara skönt att veta att man har andras åsikter med sig.
 
Mikael_L skrev:
Jag byter till säkring då, för elsäkring låter krystat och kommer missas när folk söker efter det.
Det är ju inte alls säkert att någon vill skriva om någon annan slags säkring (takarbete, hålla upp en vägg eller vad det nu skulle kunna röra sig om), men iså fall får det lösas då.

edit: Det verkar som att jag inte kan redigera rubriken.
I wikin ändrar man rubrik genom att klicka på "flytta". Jag vet att det inte låter särskilt första gången man hör det, men förklaringen är den att man flyttar sidans historia till det nya namnet. Den gamla sidan blir en omdirigeringssida till den nya. Länkar till den gamla sidan kommer inte att ändras.
 
Mikael_L skrev:
En sak till.
Om man vill diskutera runt om artikel man skriver eller planerar att skriva hur gör man lämpliast det. I de vanliga underforumen eller ska vi starta ett nytt wiki-forum.
Eller är det tänkt att allt ska ske inom wikin?

Jag tänkte ifall man vill få ihop lite mer åsikter om metoder, eller namn på saker eller nåt liknande innan man skriver ihop sin artikel.
Det kan säkert vara skönt att veta att man har andras åsikter med sig.
Det är en bra fråga som jag inte har något bra svar på. Jag tror att diskussioner med fördel kan göras i de vanliga delforumen eftersom jag tror att man får flest svar där, men jag kan också tänka mig att man kan vilja skriva en och annan fundering som t ex berör hur artikeln ska disponeras direkt i wikiartikeln under fliken diskussion.

Min allra första reflektion var att försöka gömma diskussionsfliken i wikin eftersom den riskerade hamna i konflikt med diskussioner i forumet, men efter att ha tänkt lite på det så tycker jag nu att vi lika gärna kan ha kvar den. Man kan ju också diskutera strax under artiklar på de redaktionella sidorna, kommentera bloggar och bilder så varför skulle man inte kunna ha den här möjligheten även i wikin.

Jag tror däremot att det är bra om vi infogar en länk väl synligt i wikiartiklarna till forumtrådar, antingen längst ner under en Läs mer-rubrik eller högt uppe i artikeln så att länken är väl synlig.
 
Mikael_L
Om man skriver en artikel men vet direkt med sig att det behöver kompletteras eller misstänker att det är lite fel och borde justeras (kan ju vara sådana saker som att man är osäker om fackord eller så), eller andra saker som gör att man helt enkelt önskar att andra tar tag i artikeln och kompletterar och justerar.

Finns det några tankar om hur man ska gå tillväga?

Finns det några dedikerade tags för att markera att mer info gärna bör infogas?

Jag tror det är lättare att få igång läsare att bidra med eget material om dom i princip blir ombedda.
 
Bra synpunkt! Vi kommer införa taggar som man kan använda sig av som signalerar "komplettera", "länka", "kategorisera"...

För att få medlemmar att förbättra ens nyskapade wikiartikel så föreslår jag att man postar en vädjan i aktuellt forum - med länk naturligtvis så att artikeln blir lätt att hitta.
 
Jag får bara SQL-fel i wikin. Beror det på att jag är inloggad tro? Är jag utloggad OCH testar med IE funkar det. Men det kan ju inte vara browserberoende...

Hmm, beror det på att användarnamnet är Svartöra tro? Åsså bombar det på ö?

Databasfel

Från Byggahus Wiki

Hoppa till: navigering, sök
Ett syntaxfel i databasfrågan har uppstått. Den senaste utförda databasfrågan var:
(gömd SQL-förfrågan)​
från funktionen "User::addToDatabase". MySQL returnerade felen "1062: Duplicate entry 'Svart' for key 2 (localhost)".
 
Test
Tack för din felrapport svartöra. Nusnäs och Täst Testsson har samma problem. Precis som du tror så har det med å ä eller ö i användarnamnet att göra.
 
Felet berodde på att vB kör iso latin1 och wikin kör utf8, dvs åäö har olika teckenkoder. Jag har kodat in lite konverteringar, så det borde vara fixat nu.
 
Per Eskilsson skrev:
Bra synpunkt! Vi kommer införa taggar som man kan använda sig av som signalerar "komplettera", "länka", "kategorisera"...
Det var tydligen lättare sagt än gjort att införa lättanvända taggar i wikin. Jag föreslår att vi börjar skriva [komplettera] efter det vi önskar kompletteras istället.
 
Det svåra är inte att använda de utan att presentera de i wikin, där de faktiskt behövs:p
Man kan redan nu börja använda sig av 4 mallar som borde täcka upp det mesta:
  • {{komplettera}} - används när man inte kan slutföra artikeln själv men är medveten om att det finns mer som borde skrivas i ämnet
  • {{ordval}} - används när man inte är säker på eller inte hittar rätt ord
  • {{otydlig}} - används när man läser en artikel och inte får godtagbar förståelse, t.ex. vid tvetydigheter
  • {{wikifiera}} - används när en sida inte har stylats med wikitaggar på ett accepterat wikimaner.

Alla dessa mallar skriver ut en liten textlåda med en länk till en beskrivande text för varje mall om hur de ska användas och som länkar till en sida som visar var de används (dvs. sidor som behöver fixas).
 
Jag såg att Flommy har satt en wikifiera-flagga på en artikel som jag har skrivit (20-talsklassicism). Det är bara det att jag förstår inte vad som fattas...jag har läst hjälpsidan som Per länkade till men den säger ju bara hur man kan formatera, inte hur man bör formatera. Finns det något slags "Wiki style guide" någonstans?

F ö borde hjälpen göras litet mer tillgänglig. Det finns ju uppenbarligen en del matnyttiga sidor men hjälp-länken i wikin pekar på sidan Hjälp:Innehåll som ännu inte är skapad.
 
Wikifiera betyder att formatera en wikiartikel till wikikod och länka artiklar till varandra.

Flommy ville nog bara demonstrera wikifieringsflaggan och valde ut just din artikel. Jag tror vi kan ta bort wikifieringsflaggan i just detta fall.

Mer om hur man formaterar och länkar hittar du här:
http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting/sv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.