hej

jag har ett heru 75s som ja mixtrat lite med, det är ju en transformator i 5 steg eller nåt i den. mellan 100 volt och 220 tror jag unjg.

jag har kopplat om sladdarna :O i styrningen så att frånluftsfläkten går på ett steg högre än tilluften för att jag fick inte till bra mätvärden annars. allså går tilluft på 100 volt och frånluft på 120 volt eller nåt, har inte schemat framför mig, på steg 2 blir tillift 120 volt och från 150 volt säger vi.

men nu till problemet, den levererar enligt uppmätta värden ungj 43l/s tilluft och 47l/s på från med nya filter på steg 1 utan att ändra spjäll på stammen, steg 2 blir
lite fel, för då blir det 70l/s tilluft och 66l/s från luft och har därför satt ner spjället 45 grader så det blir mer frånluft.
allså kan jag inte ändra från steg 1 till 2 utan att ändra spjäll på vinden för att behålla rätt flöde mellan in och ut.

kan en elektriker ändra i transformatorn så man skapar egna steg, låt oss säga sätta in en 80 volt steg eller nåt emellan de andra, 110 volt tex.
eller sätta in nån grejs :D så jag halverar till exakt halva spänningen, för då kunde ja ställa in antingen steg 1 eller 2 till rätt flöde och sen använda mig av den halverarn till att gå när vi inte är hemma längre tid o venten inte behövs på samma sätt

mvh daniel
 
Det kanske är enklare (och billigare) att mixtra med luftkanalerna än med det elektriska. Du skulle t.ex. kunna sätta in ett fjäderbelastat spjäll i frånluftskanalen som "viker undan" av fartvinden när du kör på steg 2.
Eller något litet hinder i tilluftskanalen som inte hindrar luftflödet i steg 1, men reser sig upp av den högre lufthastigheten i steg 2 (och stryper lite).
 
tycker det låter som du ska börja med att justera in systemet (don)

vad fläktarna levererar är ju systemberoende å beror av mottryck
 
LinaoMarkus skrev:
tycker det låter som du ska börja med att justera in systemet (don)

vad fläktarna levererar är ju systemberoende å beror av mottryck
donen är injusterade, vad jag menar blir fel om du inte ser det är ju att ja har ett undertryck på steg 1 och övertryck på steg 2 konstigt nog?
 
I dag, pigg och utvilad ser jag vad du menar :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.