Jag har en stor kraftledning med 4 trådar som går tvärs över tomten, ca 15m ifrån huset , samt en mindre med en kabel ca 5 meter ifrån huset.
Jag köpte fastigheten för ett år sedan och har upptäckt att det inte finns något servitut, rättigheter-last på dessa kablar.
Min fråga är om det inte måste finnas avtal eller servitut på dessa?
Kan man få ersättning för dessa, tänker närmast på elbolagen som utnyttjar oss kunder med skyhöga elpriser och där till elnätsavgifter. Kan jag precis som elbolaget skickar mig en räkning på elnätsavgift, sända dem en kvartalsavgift på upplåtelse av min mark för elledningar? Hade ju varit underbart om det fanns en sådan möjlighet när servitut saknas.

/Thomas
 
Det finns troligen ett markavtal med den tidigare ägaren, och i dessa avtal står det vanligen att det är dennes skyldighet att informera en eventuell köpare av fastigheten om avtalets existens.
 
Många markupplåtelseavtal mellan nätägare och fastighetsägare blir aldrig inskrivna servitut däremot står det i avtalet precis som mycke_nu skriver att föregående ägare är skyldig att informera ny ägare vid försäljning, eller vid en fastighetsreglering. Det står säkerligen också att såväl härskande som tjänande har rätt att lämna avtalet för inskrivning om så skulle önskas. Om detta inte fungerar kan elnätsbolagen kort och gått yrka på ledningsrätt och komma fram ändå även om man inte kommer till samsyn med markavtal men det är en långsam och relativt kostsam process så nätbolagen försöker först med markavtal...
 
T Vanebo skrev:
...Kan jag precis som elbolaget skickar mig en räkning på elnätsavgift, sända dem en kvartalsavgift på upplåtelse av min mark för elledningar?....

/Thomas
Se bara till att säga upp ditt abonnemang först, annars hamnar du i kategorin "jag skall ha ström men det får inte finnas några ledningar eller kablar på min mark".

Jag blir så trött...
 
bax skrev:
Se bara till att säga upp ditt abonnemang först, annars hamnar du i kategorin "jag skall ha ström men det får inte finnas några ledningar eller kablar på min mark".

Jag blir så trött...
håller med!
 
Tack för era svar och tips!
 
bax skrev:
Se bara till att säga upp ditt abonnemang först, annars hamnar du i kategorin "jag skall ha ström men det får inte finnas några ledningar eller kablar på min mark".
Konstig inställning. Är det okej att bygga motorväg på din tomt, om du kör bil? Tror inte det va?
 
-MH- skrev:
Är det okej att bygga motorväg på din tomt, om du kör bil?

Är det okej att neka en vägdragning över din mark, när du själv behöver en avfart från vägen upp till din stuga?? Diskuterbart.
Kan jag fakturera kommunen eftersom deras gata går över min mark och jag själv har en infart från gatan? Slår det tillbaka på kommunalskatten? Diskuterbart.

Som sagt, jag var trött i går kväll och eftersom jag är "i branschen" så stöter jag, lite för ofta, på människor som skall ha ström, men inga kablar eller ledningar på sin mark.

Jag tror TS har fått svar på sin fråga.
 
bax skrev:
Är det okej att neka en vägdragning över din mark, när du själv behöver en avfart från vägen upp till din stuga??
Man behöver inte gilla vägdragningen, bara för att man har viss nytta av den. Lika lite som jag behvöer gilla kraftledningen som försöjer hela staden (inklusive mig självt) med el genom min skog.

Det är därför man får ersättning för intrång.
 
Javisst, intrångsersättning skall utgå enligt gängse praxis.
Men det där med att månatligen fakturera för att ledningen står där, det är det jag hakar upp mig på.

Vi skiter i det här nu och gör nåt roligt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.