Krillew skrev:
. det enda man kan säga om det hela är att ytan på mdf är inte tillräckligt glatt.. Har funderat på o köpa lamminatgolv o lägga uppe på. eller ekparkett.. att ha trä är ju ändå
en liten annan känsla än att ha en betongskiva..
Jag har också gjort fräsbord av mdf och har samma problem, eller har haft. Jag målade min med en färg som heter tållväg (nordsjö tror jag). Det var en ren slump, använde färgrester till något och upptäckte att den gav en ganska hård och bra yta. Den måste dock få torka i lugn och ro och har men sen lite vax så blir det ännu bättre. Kan rekommenderbar Renaissance wax, funkar fint.
 
Varför inte bygga fräsbordet i formplyfa med en gång?
 
robsarve skrev:
Varför inte bygga fräsbordet i formplyfa med en gång?
För egen del så hade jag det inte hemma och sen har jag en känsla av att det är lättare att fräsa ner en insats i MDF. Bara en känsla, vet ej säkert.
 
bengtn skrev:
Jag ser till att vaxa mitt fräsbord lite då och då och använder flytande hårdvax avsett för billack vilket ger bra glid. Det gäller bara att hitta en variant utan vare sig teflon, silikon eller polermedel.
/B
Jag har letat men inte hittat, inte så seriöst men ändå. Vill du avslöja namnet på ditt inköp Bengt?
 
Krillew skrev:
Jag försökte mig på att skapa en tråd just för tillbehör för fräsning men ingen hängde på här kan du se min iläggsiva..
[länk]
Det hade jag missat. Ser trevligt ut. Ska läsa i den tråden.
 
Redigerat:
Gjut fast en polerad stålskiva
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag har letat men inte hittat, inte så seriöst men ändå. Vill du avslöja namnet på ditt inköp Bengt?
Oftast Sonax. Inget konstigt alltså men jag gillar att det är flytande och bara att hälla lite i en trasa och gnugga ut. Använder det också till handhyvlarna för att skydda mot rost.
/B
 
bengtn skrev:
Oftast Sonax. Inget konstigt alltså men jag gillar att det är flytande och bara att hälla lite i en trasa och gnugga ut. Använder det också till handhyvlarna för att skydda mot rost.
/B
Skydda mot rost.... hmm.. funkar det eller är det en gimmick?

:S
 
Nimajneb skrev:
Skydda mot rost.... hmm.. funkar det eller är det en gimmick?

:S
Ska fungera med Renaissance Wax, ett av användningsområdena som sagt.

mattiasp skrev:
Det finns från Sonax. Waxilit och Silbergleit som är avsett för träbearbetningsmaskiner fungerar bättre och sitter kvar längre. Jag har testat:
[länk]
Vet inte hur dom produkterna fungerar på målade ytor osv. Det är det sköna med Renaissance Wax, innehåller inga syror eller lösningsmedel. Kan ju användas till att konservera papper till och med.

Men till gjutjärns och omålade aluminium ytor så verkar det vara helt rätt val. Vilken av produkterna Waxilit och Silbergleit anser du vara bäst.
 
Redigerat:
Jag har bara testat Silbergleit pasta på burk och Sonax. Silbergleit håller betydligt längre men luktar illa och tar lång tid på sig att torka. Waxilit har jag ingen erfarenhet av, men den lär vara likvärdig med Silbergleit enligt ett tyskt forum som jag kollade upp innan jag beställde.
 
mattiasp skrev:
Jag har bara testat Silbergleit pasta på burk och Sonax. Silbergleit håller betydligt längre men luktar illa och tar lång tid på sig att torka. Waxilit har jag ingen erfarenhet av, men den lär vara likvärdig med Silbergleit enligt ett tyskt forum som jag kollade upp innan jag beställde.

Waxilit funkar riktigt bra, men luktar också illa när man lägger på det.
 
Nimajneb skrev:
Skydda mot rost.... hmm.. funkar det eller är det en gimmick?

:S
Det fungerar bra som grundskydd tycker jag. Gammalt gjutjärn man putsat upp rostar ganska lätt särskilt där man satt fingeravtryck. Nu gnider jag på lite cameliaolja på hyvlarna efter varje användning också så vad som gör vad vet man inte så noga.
/ B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.