Någon som har erfarenhet av att fräsa spegelluckor själv? Jag försöker motivera ett inköp av ny handöverfräs inför både mig själv och frugan med att jag skulle kunna göra egna köksluckor om jag hade en ny Festool-fräs (of1400 sneglar jag på). Frugan vill ha vanliga vitlackade luckor med spegel och fris, så min tanke var att köra dem i mdf. Ger jag mig in på något besvärligt? Viss vana har jag
 
Grop skrev:
Någon som har erfarenhet av att fräsa spegelluckor själv? Jag försöker motivera ett inköp av ny handöverfräs inför både mig själv och frugan med att jag skulle kunna göra egna köksluckor om jag hade en ny Festool-fräs (of1400 sneglar jag på). Frugan vill ha vanliga vitlackade luckor med spegel och fris, så min tanke var att köra dem i mdf. Ger jag mig in på något besvärligt? Viss vana har jag
Du är medveten om att spegeln brukar monteras i ett ramverk, och att det är ramverkets fästen och spegelns kanter man normalt fräser? Eller tänker du fräsa ut spegeln från en hel bit MDF?

--- Mats ---
 
Nej, ingen hel bit MDF. Jag hade tänkt fräsa 4 sidor och lös spegel och montera ihop (med kontraprofilfräs och frisfräs). Svårt att få det rakt? Slår det sig?
 
Det är väl det som är fördelen med MDF att den inte slår sig? Ska du göra flera likadana luckor så tänker jag mig att du borde göra en jigg eller liknande för att säkerställa samma mått på samma ställen?
 
Att fräsa det i bord är en baggis med en större fräs, dvs 12 mm's axel.
Mallar behövs inte då eftersom man bara kör efter anhållen. Det är totalt omöjligt att hålla dessa stål uppifrån så man måste köra fräsen bordsmonterad.
Samma teknik som med en större vertikalfräs men lite trevligare med handöverfräs.

Däremot hade jag nog personligen hellre valt massivträ för detta.

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Det kommer att gå bra tt få det rakt och fint, inga problem. Speciellt inte med lite jiggar och mallar.

Däremot så är det otroligt svårt att sammanfoga mdf utan att man får sprickor/att sammanfogningen börjar synas efter ett par år, i takt med årstiderna. ett sätt att undvika detta är att fräsa en "ränna" i skarven, att skarven börjar synas döljs då av att sprickan är i botten av "rännan".

Fast Pär h (som är duktig på mdf), menar i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebel...ring-skruvar-i-mdf-som-skruvar-upp-sig-2.html att det inte behöver spricka, bara att fogarna syns. Exakt vad det är för enkomponentsfärg han skriver om vet jag dock inte. Jag har främst rollat mdf med nordsjö blankett V (först häftgrund), vilket har både spruckit och gett synliga fogar efter ett par år.

Men som sagt, om man gör fogarna tydliga ändå så spelar det betydligt mindre roll att fogen börjar synas.

Möjligtvis kan mdf vara lite klent/ömtåligt för köksluckor.
 
Metoden ovan kan rekomenderas även vid fönster/dörrtillverkning med vanligt massivt trä. (Som ska målas). Hellre en tydlig avdelning än en som man inte riktigt vet om den ska vara där...
 
snickarboden skrev:
Att fräsa det i bord är en baggis med en större fräs, dvs 12 mm's axel.
Mallar behövs inte då eftersom man bara kör efter anhållen. Det är totalt omöjligt att hålla dessa stål uppifrån så man måste köra fräsen bordsmonterad.
Samma teknik som med en större vertikalfräs men lite trevligare med handöverfräs.

Däremot hade jag nog personligen hellre valt massivträ för detta.

/Kent
Jo, med en monterad 12 mm fräs blir det lätt nog. Men jag håller med, undvik gärna MDFen för detta. Metoden med spegel och ram är speciellt utvecklad för att fungera just för trä som rör sig. Det innebär att om du använder trä istället för mdf får du inget problem på grund av att trät rör sig, och du får en konstruktion som är väsentligt lättare (MDF är tungt, mycket tungt).

--- Mats ---
 
De flesta mdf-luckor är utfrästa i ett enda stort stycke. (Ser ofta bara ut att vara en ramkonstruktion) Att göra spegeln av mdf och ramen av trä kan vara en bra ide.(Som är ganska vanlig på snickerier.) Man slipper lite av riskerna med speglar som buktar/gör luckorna skeva. Jag har en gång (OBS EN gång) gjort luckor av enbart mdf, som jag remsade upp "ramvirke" av och fräste som om det vore massivträ. De håller jättebra och är så snygga sååå, men; ett rent helvete att slipa/putsa/lacka så de blev släta...
Men som sagt, konstruktionen gör att det går bra med bara massivt trä också, men då är det mycket viktigt att virket är riktigt rakfibrigt, torrt och bra.
 
Om man gör dem i MDF,är det vanlig MDF som gäller, eller lite finare MDF-kvalitet? Jag såg att Karlit hade något som hetteMDF Plus, tex
 
Plusmodellen har lite högre täthet, det blir lite mindre jobb med att få en ok yta om du gör stora fräsningar (ex. spegeln). Den gör inte att slipandet och putsandet försvinner helt... Jag antar att den är dyrare, men exakt hur mycket vet jag faktiskt inte så här en söndagsmorgon...
 
Redigerat:
Ett bekymmer med MDF som jag upplevt är att kanterna är känsliga för slag och nötning. Ett annat aber är att om fukt kommer in i t ex repa i färgen eller i en spricka vid en fog så reser sig MDF:en och man får en liten bula. Skulle själv inte göra köksluckor i MDF främst med tanke på miljön de sitter i. Satsa hellre på luckor i furu om du ändå ska lägga ned tid på att göra dem själv.
 
Instämmer fullständigt med Patrick E. Vi har såna köksluckor med bölder på. Otroligt jobb att få dem ok igen för målning. MDF är ett konstigt material, fast rätt roligt att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.