God kväll, har ett större trä skåp som skall stå ute. Jag kan väl säga att det är ett gammalt elskåp som tillhört SJ (när det var SJ). Har täckfärgen tilll skåpet och det är en ren oljefärg, har fått klara besked att jag MÅSTE ha en ren oljegrundfärg först. Har tillgång till Norska måleri produkter där jag har hittat en ren oljegrundfärg, men endast för inomhus bruk. Har också hittat en olja som skall vara helt utan vatten, varnings skylt för frost finns inte som det gör på liknande produkter från samma tillverkare och då bör väl produkten vara utan vatten? Grundfärgen som jag har hittat saknar vissa delar, typ anti röt meddel. Vad tror ni om att köra på dessa produkter till sammans eller det bästa förstås, hitta en grundfärg som fungerar. Tar väldigt tacksamt imot tips, Mvh Hans O
 
Allbäcks linoljefärg www.linoljeprodukter.se:
- Färgen innehåller inga lösningsmedel och skall ej spädas med lösningsmedel i något skede.
- Enburkssystem - Samma färg ute som inne till samtliga strykningar.

(Har ännu inte provat den själv, bara använt vax och såpa.)
 
Fabrikanten av täckfärg borde väl ha tillhörande grundfärg, eller???
 
Täckfärgen är bruten i nyansen Sj grön 54 och är väldigt svår att få blandad i någon färgaffär. Färgen passar både trä och metall så länge man använder rätt grund, tillverkaren har bara grundfärg för metall tyvärr. Börjar förstå att detta kan bli svårt, tack för svaren.

Mvh Hans O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.