Hej,
Har en vägg reglad med 45x70
Spirorören har en diameter på 100mm och går inte in i väggen, man måste göra en låda eller "gubbe" som det heter på byggspråk.

Jag har sett rektangulära ventilationskanaler, vad finns det för alternativ? Maxmåttet på ena ledden är som sagt 70mm. På den andra ledden finns det mycket plats.
 
Har själv kört med Quadroflex/Quadrofix när det var tight längs med takstolarna i ett snedtak med gott resultat. De har bla 142x70 mm även om jag inte rekomenderar att du sätter kanalen tight mot gipsen. Om du ändå ska göra det välj Quadrofix då det i alla fall finns en liten möjlighet att höra då du drar skruven genom plåten sen när du ska ha upp en tavla :)

Du får väga av det luftflödet du vill ha genom mot kostnaden kanalerna går för. I min installation gick det åt 9 meter kanal totalt och det var runt 1500 kr bara för det. Tyvärr är övergångar till normal spiro i rostfritt så de drar iväg lite i pris. Normalt säger man att för att ersätta 100mm spiro så kör man 128x54mm diameter (innerdiameter) men personligen tycker jag det är lite klent om du ligger på 3 m/s lufthastighet eller mer i en 100mm spiro. Risken finns för ljud då en oval kanal har större tryckfall än en cirkulär. Om du har lägre hastighet än så och kör quadroflex finns möjlighet att slippa dyra rostfria övergångar då den cirkulära kanalen går att med handkraft kränga över normala Nipplar till spiro.

// Mats
 
Redigerat:
Be en plåtslagare tillverka dom kanaler du behöver. Då får du måttanpassat precis som du vill ha det.Kostar inte speciellt mycket heller.
 
Pressa ihop vanligt spiro rör, så det blir ovalt. Notera dock att den effektiva arean i röret blir mindre. Om du pressar ihop ett 100 rör till lite mindre än 70, så blir effektiv area kanske motsvarande 80 rör.

125 rör ihoptryckt till ca 160x70, mostsvarar runt 100 rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.