Hejsan!

Efter en total hallrenovering så har turen kommit till badrummet...

I dagsläget är allt urblåst så till den grad att den enbart är väggreglar och golvbjälkar kvar, alltså en totalrenovering...

Första funderingen: Mina golvbjälkar ligger med cc60, mellan dessa tänkte jag göra som i hallen, regla upp med kortlingar cc30 så att man får ett fint litet rutnät. Reglarna är i storlek 120x45. Funkar detta bra tror ni? I hallen gjort jag som så att jag sänkte ner alla reglarna med samma tjocklek som golvspånskivan, för att sedan såga ut golvspånskivor som var 60 breda och la dessa mellan bjälkarna. Detta för att spara på höjden. Ska jag köra med samma sak i badrummet, eller ska jag lägga alltihop ovanpå istället?

Andra funderingen: Det har ju kommit nya fantastiska branschregler och vad jag förstår det som så ska man inte lägga flytande tätskikt längre utan någon foliesak? Ni som har bra koll på läget, finns det någon internethandel där man kan få schyssta priser? Ni får gärna lägga ett PM om den saken till mig.

Tredje funderingen: Jag läste också någonstans att man inte längre får ha någon annan form av genomföring genom golvet förrutom avlopp, minns jag rätt? Vad är således tanken att jag ska lösa mitt vatten som kommer från källaren, gå genom en vägg istället?

Fjärde funderingen: Fungerar det likadant med golvet, alltså golvspån - golvvärme + flytspackel - folietätskikt - klinkers??

Femte funderingen: Jag har ett fönster mitt på ena väggen där min dusch ska ställas. Hur löser jag det enklast med fönstret, utan att behöva göra inverkan på fasaden? Läste någonstans om att man kan sätta dit PVC-fönster? Tips och trix angående detta?


Tack på förhand :)

/Christoffer
 
vad gäller reglingen, om du gör som du skriver så får du troligen inte tillräcklig böjstyvhet. Till att börja med så ger inte kottlingar samma effekt som att ha hela genomgående reglar från bärande vägg till bärande vägg. För det andra så får du med din metod remsor av spånskiva som i princip inte hänger ihop, du missar spånskivans stabiliserande funktion. Dessutom så skall spånskivor ha underlag längs samtliga kanter.

Med traditionell montering av skivorna så får du en sammanhängande homogen skiva som (skall limmas OCH skruvas tätt) samverkar med bjälklaget för att ge en given styvhet.

Om du har svårt att få till "äkta" cc30 på golvbjälkarna så fungerar det med cc60 om du flytspacklar ca 15mm (exakta höjden skiljer lite mellan olika spackelfabrikat) och armerar.
 
Okej, då är jag med i matchen!

Jag skulle nog kanske kunna få till de tre bjälkar som jag har för mig det är som saknas. Hur gör man i andra änden av bjälken? Den ena änden hamnar vid husgrunden, så där gör jag bara likadant som dom andra som sitter där, men där badrumsväggen tar slut, hur gör jag där för att få till något vettigt där?

Så det skulle inte funka alls att regla upp kortlingar med cc30 mellan mina bjälkar? Inte heller om jag gör det i samma höjd som själva bjälkarna, för att på så vis få en stor homogen skiva, utan dessa små remsor? Räcker det med ett lager golvspån?

Det är tänkt att ha golvvärme, så jag hade ändå tänkt att armera alltihop innan jag flytspacklar det.

Det stora nackdelen med golvet som jag ser det i dagsläget är att jag har ca. 3-3,5 cm (om jag inte missminner mig) upp till tröskelns ovankant, vilket känns som om det begränsar min bygghöjd en aning.


Men som sagt, alla tips och trix på att få det så bra som möjligt mottages tacksamt!
 
Är det platta under reglarna eller ?
 
vet inte om jag vill påstå att det inte funkar med kortlingar, men det är inte lika starkt som riktiga bjälkar. Det handlar ju lite om hur stor total svikt du får i konstruktionen, då är det skillnad ifall man förstärker mellan upplagspunkterna eller om man bara förtätat lokalt i badrummet.

Om skillnaden är så stor att det gör ngt. kan jag inte svara på.

Om det är just tröskeln som begränsar så kanske du skall fundera på om den går att höja åtminstonde inne på badrumssidan.
 
Under bjälkarna är det tak/golv, lite beroende från vilket håll man tittar, ner till källaren, det är det som är nackdelen. För då måste jag verkligen få en bra fastsättning av bjälken i den änden som "hänger i luften" för att den ska få någon som helst bärande funktion och inget som bara ligger på golvet/taket till källaren.

Jag vet inte riktigt hur olika dörrtrösklar och dylikt ser ut på marknaden, jag tog bara den gamla som satt där innan. Redan så som den står nu tröskeln så har jag 1,5-2 cm hög till golvet i hallen, en cm till tror jag bara skulle se konstigt ut. Eller är det bara jag som har svårt att visualisera en 3 cm hög tröskel på ett snyggt sätt? Finns det någon alternativ lösning på det här?
 
Eftersom du säger att det saknas 3 bjälkar antar jag att rummet är ca 2m på ena ledden, vad är det för mått på andra ledden?

Och hur långt är det till nästa bärande vägg i källaren (där existerande bjälkar är infästa)

Beroende på hur långt detta är borde du kunna fästa de nya reglarna i en kottling mellan existerande bjälkar vid väggen.

Med lite trixande borde det till och med gå att få in kottlingen under väggen

Din lösning med "försänkta kottlingar känns skum men om du går för den lösningen får du även sätta motsvarande "försänkning" längs reglarna så att spånskivorna får stöd hela vägen
 
Bra räknat :) Måtten på badrummet är 1.80 x 3.60. Fram till andra änden på huset är det också 3.60, så mitt badrum slutar i mitten av huset. Så det är tvärs igenom vardagsrummet innan jag kommer fram till andra änden.

Jag tänkte inte på mina murade väggar i källaren, självklart måste det ju finnas sådana strategiskt placerade för att hålla uppe bjälkarna, och missminner jag mig inte helt går det en i mitten av huset, tvärs igenom. Det förenklade ju alltihop förstås!

Jag skulle kunna göra som så att jag skaffar de bjälkar som saknas, gör dom något längre så jag kan skjuta in dom under existerande vägg badrum-vardagsrum, sen så kortlar jag mellan de nya och de gamla precis vid väggkanten, så får jag som en liten ram runt just där också. Det borde ju funka alldeles utmärkt?

För ni har nog lyckats övertyga mig om att inte bara kortla mellan miuna existerande bjälkar. Om jag nu kör cc60 med kortlingar på cc30 mellan de existerande, är jag tvungen att köra dubbelt med spån va = 44mm??
 
Eller flytspackel. Mer flytspackel ger inte så stor höjning. Du kommer att behöva spackla ialla fall. Om vi antar att du måste spackla minst 8mm för golvärmen, så kanske du klarar dig med totalt 20-22 mm för att öka styvheten, itället för cc30. Exakt hur mycket får du kolla med spackelleverantören.
 
Räcker det med att köra med en enkel golvspån och lite mer flytspackel så gör jag hellre det än försöker trixa och fixa med höjden. Dock så ska jag nog ändå kortla upp lite mellan bjälkarna för att vara lite mer på säkra sidan. Det blir alldeles utmärkt :)

Nästa fråga kanske är en smaksak, men vad börjar man med enklast nu när allt är från början. Golv och sedan vägg, eller först väggarna och sedan golv?
 
Jag förstår inte varför så många får för sig att det måste vara c/c 300 i golvbjälklaget. Reglerna säger MAX c/c 600. Först om detta mått överstigs ska man kortla.

Sedan är det ett lager golvspån ovanpå golvreglarna och fiberarmerad avjämningsmassa på detta. Beroende på fabrikat och golvyta ska det i ett punktsvetsat armeringsnät.

BBV 10:1

5.7.2 Golv
Skivkonstruktioner på golv består vanligen av
22 mm golvspånskivor* på bjälkar med cavstånd
mellan 300 och 600 mm. Träbjälklag
kräver anpassning till en keramisk beläggning
så att denna inte kan skadas av trämaterialets
naturliga rörelser vid ändringar i luftfuktigheten
och/eller av nedböjning av trämaterialet
mellan bjälkar vid belastning av golvet.
Oavsett c-avstånd mellan bjälkar, dock
max. 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet
mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att
fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet,
utföras. Förstärkning kan göras med avjämningsmassa
enligt nedanstående exempel på
konstruktionsprincip. Förstärkningar med
motsvarande effekt kan uppnås med andra
konstruktioner enligt ansvarig projektör/tillverkare.
Vid c-avstånd mellan bjälkar större än 600
mm ska bjälklaget förstärkas med kortlingar,
centrumavstånd 300 mm.

Kartongklädda gipsskivor ska inte användas
i golvkonstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.