Nu e de så att det är ett ganska simpelt system på vår villa, en enkel 1-fas kabel är ansluten till mätaren där den delar ut strömmen i huset, frågan e om man ska koppla i jorden eller inte? eftersom huset är byggt för ca,, 40 år sedan? finns inga jorduttag eller liknande. lägger upp en skiss så ni förstår.

skissskiss
http://www.ladda-upp.com/bilder/30327/skiss

Inte exakt så men ungefär.. så ska man skippa att koppla jorden nånstans?
 
Huh? Vad är det du vill göra egentligen?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Huh? Vad är det du vill göra egentligen?

//Patrik
om jorden skall vara inkopplad där INKOMMANDE ström kommer.
strömmen kommer från grannen via en vanlig kabel, därför har det blivit så simpelt gjort !
 
Jag fattar inte heller vad det är du försöker åstakomma. Ska du byta inkommande matning till ditt hus? :x
 
Du kanske kan ta ett foto på anordningen där du tänkt koppla in matningen?
 
Om jag förstår dig rätt så håller du på att ansluta ett hus till ett annat hus via en skarvsladd?

Hur såg matningen ut innan?
 
Robinn skrev:
om jorden skall vara inkopplad där INKOMMANDE ström kommer.
strömmen kommer från grannen via en vanlig kabel, därför har det blivit så simpelt gjort !
Och nu är vi väl ute och trampar på minerad mark. I Sverige får man inte köpa ström via privata nät. Du kan alltså inte köpa ström från grannen via ett privat elnät och gemensamt betala för en större säkring där.:|
 
.. det verkar försigå i Österbotten..
 
Och det är samme Robinn som i en annan tråd skrivit att det är 70 m kabel (skarvsladd) det gäller.

Grundfrågan, vad gör man med skyddsjord, ja den skall gå obruten till alla apparater som kräver skyddsjord.

Protte
 
Rör inget, återställ allt som det var innan och hoppas inte nätägaren får reda på dina tilltag.
 
Slugge om du läser den andra tråden så att återställa innebär en kabel som var en 30 år eller så. Dessutom gäller detta Finland och vad nätägaren säger där vet vi inte. Har inte nätägaren upptäck det på 30 år så får det väl fortsätta.

Jag sålde ström medan grannen byggde..............

Protte
 
Har nu läst tråd 1 men kan tyvärr bara rekommendera dig att göra det ordentligt. Är den ansluten i matande ände då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.