hahalj
Kommer byta träpanel och måla åtminstone ena fasaden till sommaren. Höjden från mark till taknock är ca 8-9 meter med en balkong på 3 metersnivån. Vad jag kan se så måste jag sätta en byggställning på balkongen för att nå hela vägen upp till taknocken.

Vad tror ni erfarna om det? Nåt speciellt att tänka på?
 
Kolla att balkongen håller för belastningen! Det är ett lååångt fall.. :x:x
 
Kan hända man bör lägga tjockare plank under ställningen mot balkonggolvet om den är i tunnare plank.
 
Tänkte mer på att hela balkongen rasar..
 
mycke_nu skrev:
Tänkte mer på att hela balkongen rasar..
vad väger en ställning då?
 
Balkonger är endast till för att sitta och fika på. Endast detta dom är dimensionerade för.
Byggnadsställningar, badtunnor, bilmotorer och betongblandare är inte lämpliga inredningsdetaljer.

Det fungerar att stämpa under balkongen, men då skall man se till att detta görs ordentligt, och i samma punkter som lasten kommer ovanifrån.
 
Tycker det låter vanskligt. Jag skulle nog välja att bygga ställning från markplanet på var sin sida om balkongen. Ställningen skall, inte bör, förankras i väggen vid dessa höjder.
 
hahalj
Balkongen är 8 meter lång och täcker hela fasadens längd så en ställning vid sidorna om denna gör ingen nytta.

Det här kan väl inte vara ett unikt problem?
 
hahalj skrev:
Balkongen är 8 meter lång och täcker hela fasadens längd så en ställning vid sidorna om denna gör ingen nytta.

Det här kan väl inte vara ett unikt problem?
Om ställningen väger 1 ton, kan det bli lite problem.
 
hahalj
Alternativet är att balansera på en 6 meters stege...

Nä, jag ringer en byggställningsfirma med erfarenhet.
 
hahalj skrev:
Alternativet är att balansera på en 6 meters stege...

Nä, jag ringer en byggställningsfirma med erfarenhet.
Selle + lina + bra försäkring :D:D:D

Det är kul att skoja, men själv hade jag nog tänk många gånger om. Man lever en gång. Rak vägg = ok. Med balkong? Hade nog rådfrågat de som kan.

Du kan ju lägga ut foto på balkongen. Det är säkert gott om folk här som kan det. Men inte jag.
 
hahalj
Kollade med ett par firmor, inga problem. Enklast att man förstärker balkongen underifrån och sen bygger ovanpå. Problemet löst.
 
hahalj skrev:
Kollade med ett par firmor, inga problem. Enklast att man förstärker balkongen underifrån och sen bygger ovanpå. Problemet löst.
Perfekt. Lycka till!
 
Det går inte att komma åt med en lift? Vi målade om huset i somras och hyrde en lift, ca 1600 för en helg. Nu såg jag att ni skulle byta panel också, men det kanske fungerar ändå?
 
hahalj
En lift hade nog funkat, men det finns inget sätt att få den till rätt sida av huset. En omöjlig sluttningstomt med endast en trätrappa till den fasaden av huset sätter stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.