Jag gillar att göra speciallösningar när det är befogat. När det kom till belysning under skåpen i köket var det just så. Funderade på Hide-A-Lights LED- och xenon-lister, men de var väldigt dyra tyckte jag. Så jag köpte lösa 10 lysdioder på Kjell & Company för att testa ljusstyrkan och färgen. Satte de med 5 cm mellanrum i en bit masonit och resultatet var mycket bra. Så det var bara att köpa 50 st till och lysdiodhållare för att få det snyggt.
Vi har täcksidor även under stommarna, så det var inga problem att montera lysdioderna där.

DSC07851_1200.JPG
Ovansidan. hål borrade och spår för kabel fräst. Borrade 7 mm hål, passade hållarna bra. 6.5 hade nog varit ännu bättre, men det hade jag inte i träborr (finns det?).

DSC07853_1200.JPG
Lysdioderna sitter i plasthållare och är smältlimmade fast. Sitter seriekopplade 3 och 3 med ett motstånd på 33 ohm. Drivs med 12 V. Hade tur att det blev 27 lysdioder under ena skåpet och 33 under det andra.

DSC07879_1200.JPG
Så här ser lysdioderna med hållare ut när de är släckta.

DSC07857_1200.JPG
Första testet.

DSC07861_1200.JPG

DSC07864_1200.JPG
Riktigt så här ljust upplevs det inte. Svårt att återge på foto, men ett mellanting mellan denna bilden och nästa.

DSC07865_1200.JPG
Lagom färgtemperatur, inte alls så kallt som vissa lysdioder kan vara.

DSC07866_1200.JPG
Om man sitter på huk kan man se lysdioderna, men inte annars. Kanske sätter en tunn list framför.

DSC07870_1200.JPG
Andra skåpet.
 
Kan ju tillägga att totalt drar de 60 lysdioderna ca 19 W.
Själva elinstallationen består av ett vägguttag i varje skåp som styrs av en strömbrytare. I uttagen sitter en vanlig liten 12 V transformator. Transformatorn är kopplad till lysdioderna via en 12 V dimmermodul.
Sakerna jag har använt:
Lysdioderna (kostar 10:-/st om man köper fler än 20)
Hållarna (använde bara ena delen)
Transformator
Dimmer (behövs kanske inte, men det är skönt med möjligheten)
Motstånd på 33 ohm 1/4 W, finns på Elfa om man inte har hemma...
 
Redigerat:
Riktigt najs!
 
Tack!
Svara gärna på ev. frågor.
 
Snyggt!
 
Snyggt!

Vad skulle du göra annorlunda om du gjorde samma projekt igen? :D

Är det tillräckligt bra som arbetsbelysning? Kanske sätta fler dioder om det behövs?
 
Eftersom köket inte är helt klart än har det inte blivit så mycket arbetsbelysning än, men det känns fullt tillräckligt. Har kaklat med det som enda belysning i alla fall :p
Det skiljer mellan olika lysdioder, men runt 8 ggr mer ljus än halogen per watt är vad jag läst och det skulle motsvara ca 4 st 20 W halogen per skåp.
Visst kan man sätta lysdioderna tätare eller kanske dubbla rader. Men just nu skulle jag inte göra något annorlunda.
 
Det här var inspirerande! Går och funderar på diskbänksbelysning, nu blir jag sugen!
 
Har funderingar på detta som belysning längs taket uppåt.
 
Vad landade totalpriset på och vad hade det kostat om du köpt motsvarande lösning färdig?

Inspirerande med duktiga hemmabyggare d^_^b Står själv inför att skaffa köksbelysning men drar mig lite för att mecka för mkt själv. Ont både om verktyg och nödvändig (el)kunskap.
 
MiaSthlm:
Hade du tänkt lysa på taket och låta reflektionen lysa upp rummet? i så fall tror jag det behövs kraftigare grejor.

High_Fidelity:
LED-arna och hållarna kostade knappt 600 totalt. Sen kostade de två dimmrarna jag köpte 230:-/st. Två 12 V nätadaptrara hade jag över, annars 150 kr/st.
Vad det hade kostat färdigt vet jag inte, men antagligen ganska mycket mer än tusenlappen jag la ner. Dessutom hade det inte blivit så här roligt specialgjort :)
 
Ger belysningen en bra arbetsbelysning?
 
Hade tänkt mig ha detta som kompleteringsbelysning /mysbelysning.... vi har inte flyttat in ännu så vi har sommaren på oss att hitta något bra inför den mörkare årstiden.
 
Jag är jättenöjd med det som arbetsbelysning. Det bästa är att det är så jämn belysning. Blir liksom inte några skuggiga partier.
Det bästa rådet jag kan ge till alla som är sugna är att köpa 10 lysdioder, borra 5 mm hål i en bit masonit och prova för att få en uppfattning. Enklast är nog att parallellkoppla alla och driva med en nätadapter på 3.3 V, t.ex. 44-275 på Kjell & Company.
 
Snyggt!
Jag håller själv på med planering av nytt kök som skall in i början på april. Det här såg ut som ett bra alternativ till att fräsa in färdiga "lampor". Men jag funderade på hur man styr dimmern. Drar du kabel från dimmerenheten till en styrande "knapp" eller styr du direkt på dimmern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.