Hej, jag vill placera en garderob i ett hörn i ett sovrum.
Då garderobens front kommer vara bakom rumsdörren när denna står öppen vill jag ha skjutdörrar.
Jag tittade på Ikeas modeller, men med deras system kan man inte få skjutdörrar på garderober smalare än 150 cm. Jag vill ha max 100 cm. Gärna 80 cm.
Finns det några smala skjutdörrsgarderober?
Tack, Kalle
 
Om du skall ha så smala skjutdörrar så blir ju den största möjliga öppningen när du skall in i gaderoben hälften av totala bredden. Det blir orimligt.
 
50 cm bred öppning är väl inte orimligt?
 
Om du inte hittar några färdiga alternativ så går det att måttbeställa från Elfa.Fundera gärna över inredningen innan du beställer dörrarna. Om du t.ex. vill ha utdragbara lådor så bör du ju kolla så att dörrarna inte hamnar i vägen – jag skulle gissa att det av den anledningen är bra om du kan ha 100 bredd (och kolla hur mycket överlappet mellan dörrarna tar).
 
Har ikea inte kvar sin 75 cm skjutdörrar?
Vi har en 3 m lång garderob i hallen med 4 st 75 cm skjutdörrar från ikea.
 
hempularen skrev:
Om du skall ha så smala skjutdörrar så blir ju den största möjliga öppningen när du skall in i gaderoben hälften av totala bredden. Det blir orimligt.
Då kan man ju ha 3 så blir 2/3 öppet om man skjuter undan dörrarna. :D
 
Johan&Ana skrev:
Har ikea inte kvar sin 75 cm skjutdörrar?
Vi har en 3 m lång garderob i hallen med 4 st 75 cm skjutdörrar från ikea.
Visst har dom det. Men den minsta garderobsbredden blir ju då 150 cm.
Det behövs ju minst två dörrar.
 
Vi använder oss av Skånska byggvarors skjutdörrar, London.
Jag tycker de är prisvärda. Ca halva priset jämfört med Elfa, och finns i massa bredder.
www.skbv.se
Lycka till!
 
Alltför smala dörrar blir oerhört vingliga i sidled så tre dörrar på 100 cm är inte rimligt med normala höjder.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.