Jaha,då har vi begått den första riktigt stora tabben i vårt stora husrenoveringsprojekt...:S

När vi flyttade in i somras ondgjorde jag mig över alla fula dörrar på övervåningen, inte en enda gammal dörr sparad tänkte jag argt!
Dörrarna var visserligen massiva och rejäla men täckta med någon blank ful masonitskiva och såg enligt mig "fejk-gamla" ut.:blushing: Inget att spara på, resonerade jag.
I samband med att väggarna togs ned åkte även de flesta dörrarna till tippen...

I takt med att man blev duktigare och mer påläst, har jag insett att de där fula "nya" dörrarna i själva verket var gamla dörrar som "moderniserats" med masonitskivor på båda sidor. (Hur kunde jag missa detta?!:rolleyes:)
Detta har gjorts genomgående i hela huset, men i källaren finns "nakna" dörrar, som vi tror är facit för hur de övriga dörrarna i huset ser ut under masoniten.
Det som återstår av de gamla dörrarna är 3 st stackare, som emellertid verkar vara i gott skick. De är tuuuunga som bly och har masonitskivor på båda sidor vilket gör dem tjockare än en normal dörr.
Nu till min egentliga fråga - hur tar jag på bästa sätt bort masoniten utan att skada ursprungsdörren?
 
Stick försiktigt in ett stämjärn under masoniten. Ev. behöver du kacka med en hammare på stämjärnet för att det ska komma in.
 
Bryt sedan upp masoniten försiktigt utefter kanten.
Till slut kan du förmodligen dra av hela skivan.
Skrapa bort den gamla ytan noggrant in till friskt trä. spackla ev. samt måla. Eller lämna trärent.
 
Som ovan beskrivet..men jag skulle vilja påstå att du INTE behöver skrapa bort den gamla färgen om dörren är linoljefärgsmålad i ett eller två lager. Linoljefärg går utmärkt att måla över utan att ta bort det gamla lagret (om det inte är tjockt och fult med färg i speglarna).
 
Tack för era svar!
Dörrarna i källaren är målade med linoljefärg, liksom alla gamla lister vi hittat - förhoppningsvis/troligtvis är dörrarna målade med linoljefärg under masoniten. Masoniten är dock mindre än själva dörren, det blir en ca 1 dm bred "ram" runt masonitskivan, där den vita färgen flagar (hela rasket är målat med plastfärg)
Under det är det blandat trärent med ljusgrön matt färg, i samma nyans som vi hittat på en del lister på övervåningen.
Får se hur skicket på dörrarna är efter masonitborttagning, på ett sätt tycker jag det kan vara vackert att lämna dem som de är. Hmm..vi får se:rolleyes:
 
Har avmasonitad dörr (ej borttaget själv). Det tråkigaär att man hade limmat / spikat masoniten. Där limmetfast har den gamla ådringsmålningen förstörts, men den har fått vara kvar ändå. Eventuellt kanske man kan kmplettera målningen framöver även om det blir riktigt svårt... Skall aknske få fram en bild på den.
 
Vi håller med på att ta bort masoniten på våra dörrar. Vårt problem är att marodörerna som satte på skivorna högg bort den utskjutande delen av de "helfranska" lister som håller fast speglarna så det kommer att bli ett mastodontjobb att få dörrarna fina igen.

Någon som har tips på vart man kan hitta "helfranska" lister (i Jkpgstrakten) eller andra tips på vad man kan göra?
 
My mistake!
De dörrar jag avmasonitat har varit omålade under masoniten, där har luften varit dålig och ytan lösts upp vilket gjorde att jag fick skrapa som en tok för att få en yta som ny färg kan fästa bra på.
 
spegeldörrar spricker lätt om du väljer att spackla och limma gamla skador.Försök låta 'spegel' vara rörlig,annars uppstår spänningar och snart uppstår sprickor i spegeln igen.vilket är synd när man slitit som sjutton för att renovera en fin dörr :)
 
Och då menar man kanterna runt spegeln, är själva spegeln sprucken ska man limma den till hel, men utan att sätta fast den i ramen.
 
Här är bilderna på min avmasonitade dörr med vackra ådermålningen....
 
  • dörr1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dörr2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.