Hej hej. Liten fråga.. Har precis köpt element från gnosjö klimat produkter och kollade lite på de gamla el elementen.. Framdraget till kopplingsdosan är det trefas. .dva svart, brun, Grön och ingen Jord (gulgrön).

Elementen har däremot bara Svart brun och gulgrön.. Hur fasiken ska man gå till väga med detta .. Har ju ingen jordframdragen..

väldigt tacksam för svar så snabbt ngn bara kan :)

Mvh Jimmy
:S
 
Man behöver inte jorda element i torra utrymmen, även om de flesta gör det. Finns jordade uttag för övrigt i rummet skulle jag dock nog försöka dra fram jord till elementen.
 
mycke_nu skrev:
Man behöver inte jorda element i torra utrymmen, även om de flesta gör det. Finns jordade uttag för övrigt i rummet skulle jag dock nog försöka dra fram jord till elementen.
Är det inte så att förr behövdes inte jord i utag och t.ex element i torra utrymmen. Vid nyinstallation måste man jorda detta och är det så att det finns jodade uttag så måste elementen vara jordade, dvs följa samma standard i hela rummet...

Hur räknas det om man byter element i en ojordad anläggning, måste man då dra fram jord både till element och uttag då?

Har man jordade element och ojordade uttag så kan ju olyckan vara framme om det vill sig illa..
 
Hmm hade ju varit skönt om man inte behövde ha ngn jord.. hehe men kanske inte så kul om hela elementet skulle bli strömförande eller nåt sånt.. :S
 
Mikael_L
Då tar vi kontrollfrågorna:
Har du jordade uttag i rummet?
Är både gamla och nya elementen märkta 400V (kanske 380 på de gamla)
 
Morrn.. Nej inga jordade uttag i rummet...

Ja de gamla e märkta men 380v och dom nya 400v

Mvh JImmy
 
Skippa då jorden och lägg pengarna på en bra jordfelsbrytare istället.
 
Köp radiatorer som är dubbel-isolerade = behöver(ska) ej jordas.

Jag skulle ej skippa jorden om jag installerar radiatorer som är gjorda för att jordas.

Om det är ett "o-jordat rum" så sätter man radiatorer är gjorda för detta (dubbel-isolerade)
 
Håller nog egentligen med Rrrrr, men jag vet inte varför.. :S:S
 
Mikael_L
Ja har var alla svar redan avgivna :) Jag har inget att tillägga. :cool:
 
Med tanke på att det är ett fritidshus som kanske har en elinstallation som är från 60-talet eller äldre så skulle jag aldrig våga gå enbart på kabelfärgerna. Har själv ett fritidshus från 60-talet där jag har fått riva ut det mesta av elen på grund av oklarheter och konstiga installationer.

Till att börja med, finns det elradiatorer för trefas? Trodde alla 400V-radiatorer var tvåfas. Även om färgerna är brun, svart och grön behöver det inte betyda att alla är fas. Dåtidens skyddsjord var röd och resten av färgerna verkar man ha blandat lite hur som helst, i alla fall i min stuga.

Börja med att mäta upp de tre kablarna med en multimeter som klarar 400V utan problem. Mellan faserna ska du få runt 400V och om du får 230V mellan två tåtar är den ena av dem nolla eller skyddsjord beroende på hur det är kopplat i centralen.

Publicera gärna lite bilder och mätvärden. :)
 
Mikael_L
Det var därför jag frågade om både gamla och nya radiatorn var 400V.
Om jimboo79 bara kopplar likadant som det var innan så blir det ju rätt.

Ev borde h*n dra fram skyddsjord ifall h*n inte köper dubbelisolerade. Jag skulle också hellre skyddsjorda element än låta bli. Särskilt idag när snart alla elprylar är dubbelisolerade, och därmed utgör radiatorn i sig själv troligen den största elchock-risken i rummet.

Ja, en 400V radiator är "alltid" enfas 400V, och kopplas i svenskt 230/400V elnät mellan två faser för att erhålla 400V.


edit: Och ja, vore det mitt fritidshus skulle jag givetvis skyddsjordat hela rummet, då jag ändå håller på. ;)
 
Hej igen .. tack för alla svar.. Verkar som om jag får försöka hitta ngn billig elektriker som kan hjälpa mig dra fram Jord till de rummen som inte e jordade.. Blev ju billiga element det där.. heheh

tack åter igen.. och om någon har en annan lösning så e den välkommen..

:)
 
Mikael_L
jimboo79 skrev:
tack åter igen.. och om någon har en annan lösning så e den välkommen..
En lösning är att låta det vara som det var, dvs endast byta element.
De gamla elementen gick väl att jorda, men var inte det?

Det är fullt tillåtet att byta ut mot nya utan att ändra nåt annat. Säkerhetsmässigt är det inte helt optimalt men det är definitivt inte sämre än det varit tidigare heller.

Största säkerhetshöjningen får du nog med en JFB för hela anläggningen, om vi nu ska snacka säkerhet.
 
hmm där sa du något .. De har ju faktiskt inte varit jordat innan och verkar ju ha funkat fint..

Ja menar en lite "kyss" kanske bara gör att man piggnar till .. heheh Får helt enkelt se till att man stänger av och sätter på elementen med en lång plastpinne.. ;)..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.