I strävan att få en bättre å smidigare verkstad trotts begränsade ekonomiska resureser så har jag tröttnat på mitt fräsbord som jag har hängt på bordssågen. Vill gärna ha något med lite tyngd i och eftersom det är lite ont om plats så skall jag försöka kombinera det med bordscirkelsågen. Det slog meig att jag kanske skulle kunna gjuta ett i betong och få en slät å bra yta. Sedan tänkte jag ett steg till att jag kanske kan byta ut hela överdelen på sågen (som idag e aluminium) och göra en helt ny överdel till sågen där fräsbordet är integrerat.

Någon som har några bra kommentarer till varför man inte skall ha det i betong?
 
Det finns ju sågar med granittopp så varför inte? Det lär ju bli en del jobb att få skivan helt plan och helt slät. Slipa, puts och polera. De får ju inte gärna sticka upp små sandkorn som repar och ger friktion.
/B
 
Det finns ju amerikanska maskiner med granitbord, t.ex. rikthyvel, fräsbord etc. så stenmaterial i sig verkar inte vara ett problem. Har varit med och gjutit flytspackel på formplyfa och det kan bli otroligt fint, som polerad kalksten ungefär. Genomskinlig packtejp på kanterna till formen blev ännu bättre, så ju blankare form, desto bättre skiva. Vi diskuterade då att gå över till floatglas med något släppmedel på.

Sen vet jag inte hur slätt man kan få betong på det sättet. I vilket fall som helst tror jag på rejäl armering samt rejäl tjocklek. Jag skulle nog inte gå under 50mm, och hellre hålla mig uppemot 80-100. Det blir ju stora tyngder, vilket bara är bra för körningen av maskinen. Har för mig att armerade betong väger 2,8kg/l i torrt tillstånd.

Det helt avgörande blir att få formen absolut plan. Fästen för stativ kan ju lämpligen gjutas in i formen i form av muttrar etc.

Kul idé, det vore roligt att höra om resultatet om det genomförs.

Möjligen kan man gjuta en kärna i armerad betong och sen gjuta flytspackel yta utanpå den?
 
Det blir till att börja planera, kommer nog bli en relativt komplicerad form. Hade tänkt att få in alla fästen för att skruva fast mot sågen samt en del gängor för parallellanslag och liknande. Kan bli lagom till våren när snön har försvunnit så man kan gjuta ute och slippa slabba i verkstan, då har man ett tag på sig att snickra ihop formen.
 
Det låter som ett mycket spännande projekt! Kan du inte starta en projekttråd redan under projektering, dvs funderingar kring materialval, sedan formbygget, gjutningen, efterbehandligen, bygge av bord och provkörning? Med bilder, tack!
 
Jag göt ett fäste till en ute lampa då gjorde jag en ram i v-järn och satte fast skruvar sen göt jag in allt i betongen och jag fick då alla fäste precis där dom skulle vara... Kanske kan du få till alla fästen på samma sätt..

Men nu tror jag inte på att ha ett fräsbord i betong.. ja om du kan blanda betong med stenmjöl och inte sand.. När man fräser/sågar så drar man träbitarna över skivan och det sliter på den ganska så mycket. är det vanlig sand så kommer du snabbt slita bort den glatta ytan och sanden kommer komma fram. Om det är bord till överhansfräsen så får den inte vara för tjock
för då räcker inte stålen igenom bordet.

på sid 3 i den här tråden så visar jag mitt bygge..
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106396-fraesbord-med-hemmabyggd-lift-3.html
Jag har mdf-skiva vilket inte är optimalt utan det behöver vara en glattare yta..
 
Det kan vara läge att kolla extra noga på hur man blandar, och möjligen försöka lägga något extra finkornigt vid ytan.

För handöverfräs använder man med fördel en insatsplatta, och det lär man nog göra även till sågningen. De urtagen får man skruva ihop med formen från början som pluggar.
 
Min tanke är oxå att ha insatsplatta till fräsen så tjockleken skall inte vara några problem där.

Men jag känner mig lite osäker nu med allt prat om sand å stenmjöl.... Jag var i tron att man bara tilsatte vatten och att den inte finns något som repar. Jag har bara gjutit lite småsaker hemma å flytspackalat men trodde att det vara samma princip. Var med när en kompis gjöt en diskbänk och det blev tokfin yta och i det fallet har man inget sand eller stenmjöl. Har titta en del på finjas hemsida och där pratar man inte om sand när man gjuter bord och liknande saker.

Man får nog polera och behandla ytan med tiden men lite maskinvård kommer man sällan ifrån.
 
Man skulle kunna behandla den med vattenglas alternativt lacka med epoxy för att få en helt jämn yta.
 
Sailorman skrev:
Man skulle kunna behandla den med vattenglas alternativt lacka med epoxy för att få en helt jämn yta.
Den tanken lät så spännande att jag nästan nappar på den själv! Tyckte först det lät lite omständigt att gjuta en fräsbordstopp men nu låter det inte helt galet, möjligen lite overkill. Tanken att gjuta plant, förhoppningsvis slippa polera speciellt mycket och sedan dänga på epoxi låter inte dåligt alls!
 
Nej helt rätt man kan ju köra bara med betongen och inte blanda i nån sand
jag var helt inne på hur man gjuter i vanliga fall... Blir lite dyrt om man bara använder betongen då...

Sen som förslaget att lägga epoxy på ja då blir det nog en kanonskiva..
Ja man skall kanske prova o gjuta en skiva :) ... Jag kör nog med min mdf-skiva tills den är slut...
 
Har ni funderat på att istället ha en Minerit skiva (cementfiberskiva) överst som behandlas med Epoxi. Den är plan och väldigt stark och styv. Kan limmas mot Plywood eller MDF.
Använde 10 mm Minerit ovanpå 18 mm Plywood när jag la ett klinkergolv utomhus på en veranda med träbjälklag för ca 7 år sedan. För att få ett dött mtrl att lägga klinker på. Klinkern sitter faktiskt kvar ännu. Känns nästan som att jobba med en stenskiva.
 
Mineritskiva... ja varför inte...
Fast jag skulle nog helst vilja ha 22mm plywood med högtryckslaminat
då får man en bra glatt yta.. som nog är bättre än epoxy.
Epoxyn är ju lite mjuk blir ju inte helt stenhård.. dvs.. den kommer nog inte ge en helt bra yta att dra trä mot... eller varför inte lamminat på betongskivan eller mineriten.

Om ni tittar på fräsbordet jag gjorde... så svetsade jag först en ram i metall och sen skruvade en skiva på den.. det är väldigt stabbilt. det enda man kan säga om det hela är att ytan på mdf är inte tillräckligt glatt.. Har funderat på o köpa lamminatgolv o lägga uppe på. eller ekparkett.. att ha trä är ju ändå
en liten annan känsla än att ha en betongskiva..

Mitt gamla fräsbord är en bordsskiva med en infäld 19" grålackad aluminium panel, efter år av användning så är panelen helt repig o färgen bitvis borta.
meddans bordsskivan hadde laminat och är fortfarande helt ok..
 
Krillew skrev:
Om ni tittar på fräsbordet jag gjorde... så svetsade jag först en ram i metall och sen skruvade en skiva på den.. det är väldigt stabbilt. det enda man kan säga om det hela är att ytan på mdf är inte tillräckligt glatt.. .
Jag ser till att vaxa mitt fräsbord lite då och då och använder flytande hårdvax avsett för billack vilket ger bra glid. Det gäller bara att hitta en variant utan vare sig teflon, silikon eller polermedel.
/B
 
Minaritskiva låter ju som ett alternativ men om man e lite klurig å lägger lite tid på det så tror jag att man kan passa på att få in en del finesser i gjutningen. Inte dumt att få dit gängor aoch andra hål på en gång.

Vad använder ni för material till inläggsskivar till fräsen? Måste ju vara jäkligt hårt så att det inte böjer ner sig pga avikten från fräsen. Jag gjorde ett fräsbord där fräsen med tiden böjde ner skivan på mitten vilket gav underliga fenomen beroende på typ av fräsning. Eftersom skivan var bra i början och blev värre och värre så tog det ett tag innan jag upptäckte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.