Sista delen av renoveringen , och den jag fruktar mest, foder och golvsocklar ska på plats!

Jag vill ha tips på verktyg som är oumbärliga när det ska mätas vinklar och sågas, allt du kan komma med tas emot tacksamt. Jag är total nybörjare på detta så ta inte för givet att jag redan kan något :)

Det är vita "vanliga släta" 12x56 alt 12x69 socklar och foder.

-Verktyg
-Teknik
-Tips

tack ska ni ha på förhand

mvh
Martin
 
  • Gilla
OveL
  • Laddar…
Smygvinkel och gersåg brukar man komma långt med.
Ev. latex till skarvarna.
 
Tålamod
Tålamod
Tålamod
En högkvalitativ gersåg, som man kan vinkla i två dimensioner, dvs en märkessåg som är stabil. Sist hyrde jag på Cramo, men håll koll på att du får en såg med bra klinga om du hyr den.

På dörrarna, markerar jag ett streck där jag vill att listen ska gå. Inget stort streck, bara en enkel markering med blyertspennan.

Den enkla varianten som många snickare använder när det ska vara billigt,
Såga till överliggaren rakt och spika upp den.
Såga sedan av de lodräta fodren rakt och spika upp dem. De ska passera överliggaren, så att ändträet inte blir synligt.

Personligen tycker jag inte att det är så snyggt utan jag brukare gera i 45grader såhär:

Jag börjar med överliggaren som jag sågar till och spikar upp lite försiktigt med två dyckertar.
Inställning på gersågen: nominellt 45grader

Så långt frid och fröjd, nu till det trassliga.
Jag brukar ta en spillbit och såga till den 45grader och prova. Sedan justerar jag gersågen 1 grad i taget tills jag får rätt vinkel för en passning med minimal glipa.
Nu är det bara att mäta ordentligt och kapa till det första lodräta fodret, kapa det några mm för långt och provmät. Du känner när det går att klämma fast listen, annars tar du ner den en liten bit med gersågen igen.

Nu behöver allt inte vara helt rakt, fodren i sig är ofta lite krokiga, men det grejar man enkelt genom att dra i fodret när man spikar upp det

När du sågar de lodräta fodren fel, kan du återanvända dem som överliggare ( jag vet av erfarenhet )

Någon annan som har goda råd?

Jag tycker inte att det går att mäta upp vinklarna över huvud taget. Jag provar mig hellre fram med lite spillbitar tills jag får rätt inställning på sågen.

Edit: Med noggrannhet och tålamod kan man skippa latex i skarvarna. Har bara använt det när jag hade en undermålig gersåg i ett av mina första projekt

Edit2: Jag brukar spika ihop ytterhörnen mellan de lodräta och vågräta hörnen med minsta storleken på dykert. Man kan limma, men det brukar jag inte bry mig om
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Återkommer till golv och taklister.
Principen är densamma som för dörrfoder.

Här kan man också om man tänker på det ta den enkla metoden med rak kapning, speciellt innerhörn och golvlister.

Men vi tar metoden för 45 grader.

Vi börjar med listens längd, jag brukar kapa listen lite längre än vad som får plats mellan två innerhörn, såhär mellan tummen och pekfinger, blir det väl så att listen buktar ut 5-10cm på mitten, om man har en 4m vägg. Om du upplever att du kan trycka in listen, är den inte för lång.

Den första listen kapas 45 grader nominellt i båda ändar och sätts på plats.

Sedan tar jag en spillbit och letar efter vilka vinklar som ska ställas in på sågen. Jag brukar börja med 45 grader och variera en grad i taget tills passningen blir bra. För golv och taklister behöver man ofta ställa båda geringsvinklarna på sågen.

Med den rätta vinkeln sågar jag upp nästa list och med 45grader nominellt i andra ändan.

Den sista listen är lite trickig, då den måste ha "rätt" vinkel i båda ändar.

I ytterhörn brukar jag spika ihop listerna med mini-dyckert. Vissa brukar också limma ihop listerna
 
1. Om du nyligen har köpt listerna så låt dem stå inne i huset (värmen) i minst en vecka. Sätter du upp "färska" lister så kommer de at krympa och då spelar det ingen roll hur noga du har varit - det lär bli en hel del fula glipor där du har gerat. Har du inte köpt alla lister så köp resten också redan nu.
2. Inga vertyg i världen hjälper om du har sneda/krokiga/lutande/ icke rätvinkliga osv väggar. Det är väldigt irriterande att inte få en perfekt fog men har du inte bra förutsättningar så spill ingen tid i onödan. Glipor går att fixa med latexfog.
3. Har du lust så kan du lägga lite färg på de skurna ändarna så att det inte blir stor kontrast mellan ren trä och den vita färgen. Även om du har perfekt skarv så lyser trät igenom, med lite vit färg syns det mindre.
4. Sätt allt dörrfoder först - lättare att bara tänka och mäta på golvlisterna sen. För att få fina skarvar runt dörrar så räcker det inte att gera fodret i 45 grader - om du inte haft en robot som monterat dörrkarmarna 100% vinkelrätt. Jag gjorde som så att först kapa/gera överstycket till rätt "bredd". Därefter kapade jag sidostycken något längre än de skulle vara och monterade dem med tvingar (tillfälligt) för att sen ta överstycket och lägga det "över" sidostyckena för att kunna rita av geringen av varje sida av överstycket. Därefter kapar man varje sidostycke utmed markeringen och har förhoppningsvis en perfekt motpart av överstyckets vinkel.
5.Om du ska spika, försök hitta reglarna innan du kör igång så att du vet var spikarna ska gå. Blir lätt några onödiga spikhåll annars. Vet du inte var reglarna är - använd en liten magnet för att spåra skruvarna i gipset och markera med en blyertspenna. För att dölja spikskallarna kan du använda diverse metoder, jag körde med litet drivdorn och latexfog, duger men inte perfekt.
6. Stirra dig inte blind på detaljer, inte ens du kommer inte att se dem när allt är färdigt. Jag tröstar mig med att tänka: "det duger fram till första målningen, sen blir det bra". :)
Lycka till!
 
  • Gilla
Heftan
  • Laddar…
OK, tack så mycket för råden hittills!

MAGNU: Vad fick du betala för att hyra sågen på Cramo? Var det med bord eller fick du placera den på golvet/marken?
 
haha! - visst är det svårt att prata om lister utan att skriva mindre noveller. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Silvery
  • Laddar…
Apropå att sätta allt dörrfoder först,

Där brukar jag också börja, däremot brukar jag inte fästa den nedre metern av dörrfodret förrän jag satt golvlisterna. Det är lättare att klämma ihop det.
 
Det där med fukthalten hade jag missat, men det har inte glipat, jag måste ha haft tur...

Men se till att köpa hem för mycket, helst med returrätt.
 
Allt dörrfoder som man köper är inte rakt kapat. Innan du börjar använda en list, se till att kapa den rakt 90 grader i den ända som ska vara mot golvet.

Jag retar mig stundtals på dörrfodret till min tvättstuga som sitter snett mot golvet...

Men det är inte värt att göra om.

Det tog flera månader innan jag såg det.
 
Om man kan jobba ostört och koncentrerat går det ganska fort att spika lister.

Om man bara är noggrann och gör sakerna ordentligt, får man rätt fort upp snitsen
 
Ola78
Jag har använt denna när jag gerat mina lister, funkar utmärkt tycker jag.
 
  • Geringsvinkel Hultafors.jpg
strevert skrev:
Vill bidra med en länk till ett klipp på Youtube som beskriver hur man gör med lister i innerhörn.

[länk]

Inget america homstyle show klipp, utan en kille som visar enkelt hur det går till.
'
Att förkroppa taklister är en bra metod, men dock ingen som gör det idag då allt skall gå så snabbt.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.