hahalj
Jag har tre oöppnade 10 liters hinkar med gammal Alcro alkydfärg, de följde med huset när vi köpte det för 5 år sedan. Kan man använda dessa när det är dags att måla om huset? Om jag köper mer ny färg med samma kulör, finns det risk att nyansen kan skilja sig mot den gamla färgen?

Vad tror ni?
 
Har inte färg en hållbarhet på bara 12 månader i oöppnad burk...?
 
Har den varit utsatt för frost, kan du slänga den.
 
'Gammal' alkydoljefärg med lacknafta lär hålla sig betydligt längre än 12 månader. Vågar inte gissa men det lär nog vara flera år i alla fall.

Jag skulle ringt Alcro och frågat om hållbarheten och sedan provmålat någon planka.

NCS systemet är nog inte förändrat så motsvarande brytning borde inte vara ngt problem. Dock har nog huset blekts en aning under åren så vad du får är ju hur huset såg ut när det var nymålat. Detta kan skilja sig en hel del mot vad du har nu. Speciellt om det nu är en 'lacknaftafärg'.
 
Har använt alkydoljefärg som jag har haft stående i över 10år med gott resultat,viktigt att sila och röra upp färgen noggrant bara efter att man tagit bort det"skyddande"skinnet.
Lite frost tar inte alkyden skada av heller till skillnad mot dagens vattenfärger;-)
 
hahalj
Tack för svaren!
Färgen har stått frostfritt i uppvärmt förråd, men kanske säkrast att ringa Alcro och höra med dem.

Att färgen på huset bleknat är inget problem, det ska ju målas nytt! :)
 
Problemet är väl att kompletera med mera färg då alkydoljefärgen ersatts av en vattenspädbar alkyd, vet inte om det är så bra att blanda...

Kanske finns nån handlare som har färg kvar, ta med en av burkarna dit så kan de ordna rätt kulör oxå!
 
hahalj
Alcro Genuin är väl en äkta alkydoljefärg? Den rekommenderar Alcro för ytor tidigare målade med akydoljefärg.
 
Freddy_kruger skrev:
Problemet är väl att kompletera med mera färg då alkydoljefärgen ersatts av en vattenspädbar alkyd, vet inte om det är så bra att blanda...

Kanske finns nån handlare som har färg kvar, ta med en av burkarna dit så kan de ordna rätt kulör oxå!
CAPAROL har alkydoljefärg med lacknafta. Finns säkert andra tillverkare också. Verkar nästan som att förbudshysterin vad det gäller lacknafta i färg har lagt sig lite. I alla fall då det gäller utomhusfärger. Såg lacknafta-fönsterfärg i helgen hos min lokala bygghandlare d^_^bd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.