A
Hej,

Har ett litet/stort problem med min luft värmepump eller rättare sagt ute delen!

Den verkar inte klara av kyla och speciellt inte denna vintern, för det har byggt på med is hela vintern och idag så har fläktbladen frusit fast! De ligger vackert inbäddade i någon snö isblanding! Så jag har stängt av den nu, men varför händer detta tycker att det är underligt att det inte finns något i instruktions boken om detta ! Är den defekt eller?

Finns det något jag kan göra för att den ska fungera bättre ?

Tacksam för alla svar!
 
Har det byggt på med is "underifrån", dvs att det är smältvattnet från avfrostningen som inte kunnat rinna undan utan frusit till och "byggts på" uppåt tills det kommit upp till själva fläkten? Isåfall är det avrinningen du måste förbättra (en L/L värmepump kan generera uppåt en liter i timmen enligt min installatör).

Eller är det avfrostningen som inte fungerar ordentligt, så att det aldrig blir något smältvatten utan bara igenfrostade lameller i själva pumpens utedel, som till slut satt igen även fläkten? Har du en självavfrostande pump, eller en modell som man måste starta avfrostningen på manuellt?

Slutligen så kan det förstås vara så att snö yr in i fläkten och lamellerna och sätter igen pumpen. Om det är skälet så kan det vara läge att bygga en liten skyddande låda runt pumpen - men inte så att du försämrar luftcirkulationen runt pumpen för mycket.
 
Först och främst så bör man ha en värmekabel liggande nere i tråget, men en sådan här vinter får man problem i alla fall i milda och fuktiga klimat (Skåne och Gotland är ganska lika).

Snö får man försöka hålla undan manuellt. Is under maskinen (inte i tråget!) har jag smält bort med vägsalt.
 
A
Tack för alla svar, jag skulle tro att det har med lamellerna att göra, för jag hör att den pyser till och det bubblar och frostas av! Men det känns väldigt klent! Och jag hittar inget i instruktionsboken om att det finns manuell avfrostning det var det första jag sökte på ...

Men det kan nog vara en bra ide att köpa en sådan låda till den så man slipper att det yr in en massa snö!

Jag har hört lite från granarna att tydligen så ska den vara något underdimensionerad för vårat hus! Tydligen hade förra husägarna snålat lite med kostnaderna ! Och det kanske har med detta att göra ?
 
Min pump frös också ihop nyligen(står ganska nära marken under altanen) så att inte fläkten kunde snurra. Jag hackade bort en del is under , tömde på ett par kannor varmvatten och körde igång den. Inga problem sen dess , men jag är noggrannare att hacka bort isen runt om maskinen.
 
Undvik att hacka. Det behövs inte mycket för att förstöra fläkt och lameller, eller ännu värre punktera ett köldmediarör
Jag har bara drabbats en gång av igenisad utedel. Jag tog vattenslangen (kallvatten duger, det är varmt nog för att smälta is). Det fungerar bra om det finns tillräckligt med utrymme under.
 
BAS skrev:
Undvik att hacka. Det behövs inte mycket för att förstöra fläkt och lameller, eller ännu värre punktera ett köldmediarör
Jag har bara drabbats en gång av igenisad utedel. Jag tog vattenslangen (kallvatten duger, det är varmt nog för att smälta is). Det fungerar bra om det finns tillräckligt med utrymme under.
Jag hackade under maskinen.Har/hade ett mellanrum på 15cm ner till makadamen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.