Vi får endast bygga 70 + 30 kvm där jag bor.
Jag har alltså byggt ihop mina 2 hus med ett tak för att förbereda ihopbyggnad. Det finns inga väggar eller golv, det är ett avstånd på c:a 0,5 m mellan husen. Är det någon som kan svara på om det räknas som en fastighet på 100kvm eller om det fortfarande är 2 separat på 70+30 ?? Tacksam för svar för vi går i sälja-tankar :)
 
Nja, huvudbyggnaden är ju fortfarande på 70.

Oavsett vad man tycker så är nog risken för att man lurar väldigt många om man påstår att "huset" är på 100kvm.

Jag gissar på att man fortfarande kallar det för 2 separata men sammanlänkade byggnader.
 
Tack för snabb respons HusByggarTomten. Det är det jag hoppas på, alltså att det räknas på 70+30, för det är det som jag har bygglov för:) , jag är lite orolig för att det skulle kunna räknas som 100kvm. Ta t.ex en Carport, sätter du upp 4 stolpar och slänger på ett tak så måste du ha bygglov för det. Det var lite så jag tänkte, har man slängt upp ett tak som sammanbygger husen kanske nån byggnadsinspektör skulle kunna mena på att de båda husen är sammanbyggda och att det är totalarean som nu skall räknas ??
 
Det är som sagt vad jag tror. Sen är ju kanske frågan om taket ytterligare en fråga, nämligen om det finns bygglov för det. :)
 
Hemmakatten
Om det är ett tak, ett riktigt tak, och inte en pergolakonstruktion så har du nu ett hus på 100kvm, vilket du alltså inte har bygglov för.

Min undran är om du har bygglov för att bygga bostadshuset och uthuset/garaget så nära varandra som 0,5 meter? Har svårt att tro att kommunen ger bygglov till det, just med tanke på att folk gör som du. Det finns naturligtvis en tanke bakom detaljplanen, förmodligen är det ett fritidshusområde som kommunen vill bevara som fritidshusområde.
 
PBL:s definition av byggnad är (ungefär): varaktig konstruktion av väggar och tak, stående på mark, i vilken människor kan vistas.

Under denna definition har du en byggnad.
 
Hemmakatten
Ett exempel;

Bygger du ett bostadshus på 70kvm och sedan en fristående carport på 30kvm så har du två olika byggnader. Byggnadsarean för huset är då 70kvm.

Bygger du ett bostadshus med en carport som sitter ihop med bostadshuset så räknas hela ytan som upptas av tak som en enda byggnad och byggnadsarean blir den yta som taket upptar,dvs.100kvm vilket detaljplanen inte godkänner.

Dessutom brukar detaljplanen klargöra att det endast får vara bostadutrymme i huvudbyggnaden. Den andra brukar sägas att det skall vara uthus, garage eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.