Rent spontant känner jag att du aldrig kommer att klara dig med 5 miljoner.
Ett tvåplanshus på 250 kvm med garage och putsad fasad...

Sen finns det en klar risk utseendemässigt att bygga ett så stort hus på en så liten tomt. Det kan komma att se dumt ut. När man romantiserar kring husets utseende med "feta" pelare som du gör så drömmer du nog att det ligger på en stor naturtomt med en lång uppfart vid en liten sjö.
 
Alla gillar ju olika, men... 250 kvm låter som väldigt mycket för bara 4 personer. Min bror har haft dille på att bo stort och byggde först ett hus på ca 300 kvm och har nu flyttat till ett på över 400. Varje gång jag är där så tänker jag mest på hur jobbigt det verkar att ta hand om huset. Har också hört på hans fru och barn (4 st) att dom egentligen också tycker det är för stort och gärna skulle vilja ha ett hus som var ungefär halva storleken.

De hade också rätt svårt att få sitt stora nybyggda hus sålt när de flyttade för att det kändes lite för stort för tomten och det var ändå i Djursholm där folk inte direkt verkar vara rädda för stora hus.

En liten varning i all välmening bara. Om du och din fru är överrens om att det känns bra med ett så stort hus så är det ju såklart bara att bygga ett.
 
Om du vill ha ett genomtänkt hus som ska passa er och tomten så är nog det bästa att anlita en arkitekt och sen skicka ut ritningen till olika husföretag för offert.
 
doldr: Klart att man tänker lite åt det håll du beskriver. Det är väl det man allra helst vill ha.

Byggankan: tack för tipsen. 250 kvm är så klart mkt. Man överlever med mindre men jag tänker själv ha lite ytor för egna aktiviter. kontor, studio, bibliotek ex. så runt 250 tror jag funkar exklusive dubbelgarage. Jag har tänkt o bo där i 20 år så det gör inget om jag går +-0.

Jag hoppas bara inte det ser dumt ut som vissa sagt här att bygga ett "så stort" hus på bara 1000 kvm tomt. Jag hittar dessa på hemnet:

Boyta 240. Tomtarea 1285
Boyta 324. Tomtarea 1389
Boyta 340. Tomtarea 1148

Det får räcka som exempel. Vet inte vad jag försöker argumentera mot men jag vill ju såklart inte att det ska se dumt ut i balansen boyta kontra tomt.
 
C
Sen kan man ju överväga, om man liksom ändå ska lägga mycket pengar, att låta en arkitekt rita ett hus precis som man vill ha det, så man slipper jobbiga kompromisser som man bara nästan tycker om, bara för att det inte går att göra på nåt annat sätt i nåt halvdant kataloghus man har hittat hos nån hustillverkare man kanske inte gillar osv..

Ett tips i all välmening. :)
 
Tror att det borde funka bra med 250 kvm på 1000 kvm tomt. 1000 kvm tomt är ju inte direkt anmärkningsvärt litet heller, anlita en arkitekt så blir det nog jättebra.

I det område där jag växte upp så byggdes det ett hus på 220 kvm på 600 kvm tomt det såg konstigt ut. Framförallt som det till detta var ett tvåvånings garage med carport framför också. Det var arkitektritat så det är ju inte en garant för att det ser bra ut.
 
har nu hittat ett annat hus efter tips från er.

Trivselhus Green Line 854


Flytta Kök mot Study.
Köket blir istället mitt kontor.
Diningroom, Livingroom, Kök blir öppet emellan. En enda stor sällskapsyta. Kapa lite av hallen i mitten så Livingroom blir lite större.

Överplan har jag inte hunnit fundera så mkt på.
Fasaden ska inte vara ett country home utan funkisstyle.
Vad tros?

Utöver detta behöver jag ett dubbelgarage på tomten.
 
Jag har fått upp ögonen för 2 nya husleverantörer.
Är det någon som vet mer om:
www.ross.se
www.atthus.com

ross.se hade verkligen intressanta hus.
 
Hmmm..
Först är det färdiga hus och en "lagom" budget, sen är det Pål Ross. :)

Ska du bygga med Pål Ross får du nog dubbla budgeten..

Hur som helst, du verkar ju veta vad du vill ha. Varför inte gå till en arkitekt? Om du dessutom vill bygga så stort på en relativt liten tomt så finns ju massor att vinna på att utforma ett eget hus anpassat efter läget. En hustillverkare kommer ju aldrig att hejda dig att göra en affär, en arkitekt kan med sin erferenhet ge dig många goda råd hur anpassningen bör se ut för att få ett bra resultat.

Så mitt tips är, sök upp en arkitekt med goda referenser. I slutändan kommer du aldrig ångra att du fick betala några procent extra för husbygget.
 
Ross har jag nog lagt ner nu efter att ha pratat med en bekant som är arkitekt. Det blir för dyrt helt enkelt.

Jag har dock hittat en ny favorit planlösningsmässigt. Och att bygga ut ett dubbelgarage där groventrén är och något liknande på andra sidan så det blir enhetligt. Och justera fasaden lite så det inte ser ut som ett hyreshus. Vad tycker ni om detta hus.?
 
Redigerat:
Hmm..alltså, jag är ett stort fan av att folk ska få bygga precis det de känner för och att man ska bygga ett hus för sig självt och inte för att sälja med förtjänst (Enbart:))
Men frågan är om inte den stil som TS är ute efter skulle kännas extremt malplacerat i ett nytt villaområde och trängas med nyfunkis med lärkpaneler, enplanshus i trä på klassiskt svenskt manér och annat. Om TS känner sig komfortabel med att grannskapet döper honom till "JR Ewing" och huset till "Southfork" så visst:)
Sen ska nog TS räkna lite på de nya byggreglerna angående energiförbrukning (Kika på Boverkets hemsida) och klura ut hur mycket isolering och hur mycket fönsteryta du kan ha i ett sånt här hus och klara energireglerna.

Rådet kan bara vara att köp en tomt mer på "landet" för den här typen av hus. Där känns det mer rätt.

Angående planlösningen: På så stor yta och få personer så kommer ni uppleva att ni har hur många rum och hur mycket yta som helst nästan hur ni än gör:) Glöm inte att installera intercom-system!
 
Vi gillar också många av Pål Ross skapelser. Dock var han inte mycket för att svara på frågor angående u-värden och kostnader, så vi la ner honom som kandidat. Vi har i stället vänt oss till en annan arkitektfirma och förklarat att vi vill ha mycket av Ross svängda former. Förslaget blev i huvudsak lådor plus två svängda rum på olika ställen. Väldigt långt ifrån vad vi vill ha - även planlösningsmässigt. Det blir en intressant process det här. :)
 
Jag tycker du ska börja med att fundera på planlösningen, fundera på vad du vill ha i huset. Hur många badrum, sovrum, vinkällare relax, inbyggt garage etc etc.
Strunta blankt i hur husskisserna ser ut utvändigt. Stilen på huset kan du i princip få som du vill iaf när rumsfördelning är klart. Så gör dig själv en tjänst och släpp taget om den utvändiga utformningen tills du fått klart vad och hur du vill ha det invändigt.
Jag hävdar fortfarande att du skulle vinna massor av att ta hjälp av en arkitekt som anpassar det stora huset till omgivningen och storleken på tomten.
 
Tack för alla svar. Ni ska veta att jag läser dem och har denna tråd aktiv tills mitt hus kommit upp (i början av 2011)
Jag har för övrigt bytt ut länken till det nya hus jag kollat på.
Jag tar HusbyggarTomtens råd där att enbart kolla på planlösningen.
Ni ser planlösning här.
* Ta bort Studyroom och gör sällskapsutrymmen även av det
* Till vänster bygg dubbelgarage så att du även därifrån kan gå in till tvättstugan
* Bygg även ut på högersidan så fasaden ser bra ut + att jag får lite mer utrymmen
* På övervåning flytta badrum i anslutning till master bedroom och gör ett kontor av ett av de tre sovrummen. Då får barnen därefter var sitt rum (har 2 barn)

Detta känns ganska rimligt och lagom svenskt. Inga överdådiga ytor eller liknande som kan få grannarna att kalla mig för JR Ewing ;)

Vad tros?

Ska för övrigt kolla upp det där med att låta en arkitekt kolla på tomten. Grejen är den att jag ännu inte fått tomten utan den släpps i vår.
 
Well, JR..;-) Generellt en bra planlösning där kanske. En fundering dock, "allrummet" på ovanvåningen, såna genomgångsytor har en tendens att aldrig bli något mer än just en stor genomgångsyta, dvs ganska död. Dessutom vill man kanske inte ha TV-hörna i direkt anslutning till sovrummen. Ungarnas TV-spel kan ju vara störande för den som vill ha lite lugn och ro i sin säng.
Varför inte omarrangera ytterligare på ovanvåningen och antingen göra de enskilda rummen lite större, eller göra ett rum till. Du och frugan ska väl ändå ha varsitt hobbyrum?:)
Sen det där med att ha ca 70 kvadrat öppet vardagsrum...boka in ett besök i ett rum hos någon med den storleken och känn på det...lite risk att det känns som en kyrka..när den är tom på folk. Ioförsig så är det ju i Jönköping så det kanske ät tänkt att ha församlingsmöten hemma?;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.